PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s TP II. - OPBS2S111A
Anglický název: Special education of individuals (persons) with physical disability II.
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBS2S103A, OPBS2S109A
Je korekvizitou pro: OPBS2S122B
Anotace -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (18.02.2020)
Kurz přináší prohloubení znalostí absolventů Sppg zn.člověka s TP I. a výklad nových témat: 1. Problematika vrozených vývojových vad v somatopedii. 2. Poruchy růstu a jejich psychosociální důsledky. 3.Poúrazové stavy v somatopedii ( neurotraumata, úrazy s dopadem na hybnost). 4. Těžké tělesné postižení jako významné omezení tělesného vývoje a pohybových aktivit. 5. Vzácná onemocnění. 6. Rodinný kontext tělesného postižení, rodiče jako neformální pečující. Seminář přináší prohloubení znalostí studentů o aspektech života osob s tělesným postižením, významu jejich zájmových aktivit a budou mít příležitost k práci s osobami s tělesným postižením v rovině praktické (Abilympiáda v JÚŠ).
Literatura
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (20.02.2020)

 

HÁJKOVÁ, V. (ed.): Bazální stimulace, aktivace a komunikace v edukaci žáků s kombinovaným postižením. PRAHA: Epocha & Somatopedická společnost, 1.vyd., 159 s., 2009, ISBN 978-80-904464-0-3.

JANEČKOVÁ, M. ( ed.) Poranění mozku: a co dál?  Praha: Cerebrum -Sdružení osob po poranění mozku a jejich rodin, 2007.

MICHALÍK, J. a kol. Metodika práce s žákem se vzácným onemocněním Studio Press, s.r.o. a Společnost pro MPS, 2012

OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D.: Somatopedie. Paido: Brno, 2007. ISBN 978-80-7315-137-9.

VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2006. 304 s. ISBN 80-7315-134-0.

 

 

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (10.02.2020)

Studium prezentovaných materiálů a povinné  literatury.  Zvládnutí písemné zkoušky  (min 80%). 

Sylabus
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (10.02.2020)
  1.   Problematika vrozených vývojových vad s dopadem na růst a pohybovou schopnost člověka, psychosociální a vzdělávací důsledky     
  2.   Poúrazové stavy mozku - důsledky, psychosociální a rodinný kontext získaného postižení
  3.   Formální a neformální péče o osoby s tělesným postižením, HRQoL a autonomie
  4.   Poúrazové stavy s důsledky pro hybnost - socializační a vzdělávací důsledky
  5.   Neurovývojová onemocněním s dopadem na mobilitu (RS)    
  6.   Těžké tělesné postižení, možnosti stimulace a facilitace  
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PaedDr. Vanda Hájková, Ph.D. (10.02.2020)

Podmínkou ukončení předmětu je prokázání teoretických znalostí v písemném testu min na 80% ( možnost 2 oprav), účast na seminářích ( 1 omluvená absence možná), absolvování sebezkušenostní části kurzu ( účast na Abilmpiádě v JÚŠ). .

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK