PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s ŘP II. - OPBS1S126A
Anglický název: Special education of individuals (persons) with speech disorders II.
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Prerekvizity : OPBS1S110A
Je prerekvizitou pro: OPBS1S136A
Je záměnnost pro: OKBS1S126A
Anotace -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (06.09.2023)
Student se seznámí se všemi druhy narušení komunikační schopnosti, a to narušením vývojovým i získaným. Budou mu přiblíženy následující kategorie narušené komunikační schopnosti: vývojová dysfázie, dyslalie, dysartrie, koktavost, breptavost, mutismus, palatolalie, mutismus, poruchy hlasu. Bude ozřejměn pojem symptomatické poruchy řeči. Student se seznámí se získanými neurogenními poruchami řeči v dospělosti, a to s afázií a dysartrií. U každého druhu narušení získá poznatky o etiologii, symptomatologii, klasifikaci, stručný přehled o možnostech diagnostiky a následné terapie. Budou prezentovány případové studie dětí i dospělých s jednotlivými druhy narušení komunikační schopnosti.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Monika Kadrnožková, Ph.D. (11.09.2023)
Přímá výuka 36 celkem
Přednášky: 12
Cvičení: 24
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 10 hodin
Samostudium literatury (za semestr) 14 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 15 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 15 hodin
Plnění předmětu 10 hodin
Příprava na zápočet 0 hodin
Příprava na zkoušku a zkouška 20 hodin
Literatura -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (06.09.2023)

Povinná literatura:

BOČKOVÁ, B. Podpora žáků se specificky narušeným vývojem řeči. Brno: MU, 2011- ISBN 978-80-210-5609-1.

KLENKOVÁ, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.

LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-977-4.

NEUBAUER, K. a kol. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých - diagnostika a terapie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-159-4.

Doporučená literatura:

DVOŘÁK, J. Logopedický slovník. Žďár nad Sázavou: Logopaedia clinica, 2001. ISBN 80-902536-2-8.

LOVE, R:J., WEBB, W. G. Mozek a řeč. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-807367-464-9.

MORALES, R.C. Orofaciální regulační terapie – metoda reflexní terapie pro oblast úst a obličeje. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-105-0.

NEUBAUER, K. a kol. Neurogenní poruchy komunikace u dospělých - diagnostika a terapie. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-159-4.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (06.09.2023)

Uvedení do problematiky patologie v oblasti primárních funkcí a sekundárních funkcích (řeči, jazyka, komunikace) ve všech věkových kategoriích  v následující struktuře: 1. Terminologie, 2. Historie, 3. Výskyt, incidence, prevalence, 4. Definice, 5. Symptomatologie, 6. Etiologie, patogeneze, 7. Klasifikace, 8. Uvedení do terapie a rehabilitace. Jednotlivá setkání jsou zaměřena na prezentaci níže uvedených zadaných témat: 

1    Uvedení do patologie, vztah normy a patologie, porucha impresivní složky , porucha pragmatické složky

2    Dyslalie

3    Vývojová dysartrie, verb. vývoj. dyspraxie, MFP, fonologické výv. poruchy

4    Porucha zvukové stránky řeči, rhinophonie, palatolalie

5    OVŘ

6    Dysfázie, dětská afázie

7    Dysfluence, koktavost, brebtavost

8    Mutismus

9    Symptomatické vady (MR, EPI, pervazivní výv. poruchy, ZP, SP, ADHD)

10  Poruchy řeči v dospělosti - přetrvávající

11  Afázie získaná, demence

12  Dysartrie, dysfagie

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (06.09.2023)

- aktivní účast na seminářích (minimálně 80 %)

- zpracování a prezentace zadaného tématu v rámci semináře, průběžné plnění seminárních aktivit

- zkouška formou testu - ke splnění podmínek je nutné nejméně 80 % správných odpovědí (u zkoušky budou splny podmínky dle zkušebního řádau Pedagaogické fakulty UK)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK