PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Komunikativní gramatika – syntax - OPBR2R134B
Anglický název: Communicative Grammar - Syntax
Zajišťuje: Katedra rusistiky a lingvodidaktiky (41-KRL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: ruština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D.
Korekvizity : OPBR2R119A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D. (23.04.2017)
Cílem předmětu je rozšíření základních znalostí o syntaktickém systému spisovné ruštiny ze srovnávacího hlediska, procvičení a upevnění učiva na praktickém jazykovém materiálu s ohledem na kontext. Uplatňován je konfrontační plán rusko-český i česko-ruský se zřetelem k jevům interferenčním a jevům odlišným od mateřštiny. Student bude po absolvování kurzu schopen interpretovat syntaktické jevy současné ruštiny, porovnat skladbu jednoduché věty v ruštině a češtině, analyzovat syntaktické konstrukce, použít získané informace ke správnému tvoření a překladu ruských vět, své znalosti tvůrčím způsobem prakticky aplikovat, odvodit a vysvětlit zákonitosti základních syntaktických jevů a identifikovat odchylky od normy.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D. (23.04.2017)

Cílem předmětu je rozšíření základních znalostí o syntaktickém systému spisovné ruštiny ze srovnávacího hlediska, procvičení a upevnění učiva na praktickém jazykovém materiálu s ohledem na kontext. Uplatňován je konfrontační plán rusko-český i česko-ruský se zřetelem k jevům interferenčním a jevům odlišným od mateřštiny. Student bude po absolvování kurzu schopen interpretovat syntaktické jevy současné ruštiny, porovnat skladbu jednoduché věty v ruštině a češtině, analyzovat syntaktické konstrukce, použít získané informace ke správnému tvoření a překladu ruských vět, své znalosti tvůrčím způsobem prakticky aplikovat, odvodit a vysvětlit zákonitosti základních syntaktických jevů a identifikovat odchylky od normy.

Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D. (19.08.2021)

Realizace výuky distanční formou:

- kombinace on-line výuky přes aplikaci Microsoft Teams v kurzu Syntax RJ přes přihlášení do celouniverzitního prostředí(cuni.cz) a samostudia podle pokynů zasílaných mailem a uložených v prostředí Teams. Studenti se nemusí přihlašovat kódem, jsou přiřazeni do týmu. Online výuka podle rozvrhu -  v aplikaci budou navržené schůzky v kalendáři.

 

Písemné úkoly musí v termínu odevzdat i studenti, kteří se nezúčastnili on-line semináře.

Testy a zkoušky budou realizovány on-line písemně při vizuálním spojení.

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D. (23.04.2017)

Základní studijní literatura

ČESAL, B., VYČICHLOVÁ, E. Cvičení z ruské syntaxe I. Věta jednoduchá. 3. vyd. Plzeň : Západočeská univerzita v Plzni, 2010. ISBN 978-80-7043-906-7.

FLÍDROVÁ, H., ŽAŽA, S. Sintaksis russkogo jazyka v sopostavlenii s češskim. Olomouc: Univerzita Palackého, 2005. ISBN 80-244-1104-0.
KUBÍK, M., BALCAR, M., DLOUHÝ, M. Sintaksis russkogo jazyka. Praha: SPN, 1982. ISBN 14-166-83.

 

Doporučená studijní literatura

BABAJCEVA, V.V., MAKSIMOV, Z.J. Sovremennyj russkij jazyk, III. Sintaksis. Moskva: Prosveščenije, 1981.
BAUER, K. a kol. Příruční mluvnice ruštiny, II. Praha: SPN, 1987.
DANEŠ, F. Věta a text. Praha: Academia,1985.

GREPL, M., KARLÍK, P. Skladba češtiny. Votobia: Olomouc. 1998. ISBN 80-7198- 281-4.

HAVRÁNEK, B., JEDLIČKA, A. Česká mluvnice. Praha: SPN, 1988.

HRBÁČEK, J. Nárys textové syntaxe spisovné češtiny. Trizonia: Praha. 1994. ISBN 80-85573-51-2.
MŰLLEROVÁ, O. Mluvený text a jeho syntaktická výstavba. Praha: Academia, 1994. ISBN 80-200-0489-0.
ROZENTAL, D. E., I. B. GOLUB a M. A. TELENKOVA. Sovremennyj russkij jazyk. Moskva: AJRIS PRESS, 2010. ISBN 978-5-8112-4098-2
ŠELJAKIN, M.A. Spravočnik po russkoj grammatike. Moskva: Russkij jazyk, 2003.
ZOLOTOVA, G.A. Kommunikativnyje aspekty russkogo sintaksisa. Moskva: Nauka, 1982.
ŽAŽA, S. Ruština a čeština v porovnávacím pohledu. Brno: FF MU, 1999. ISBN 80-210-2058-X

Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D. (30.04.2017)
  1. Celková charakteristika ruské věty po stránce obsahově významové, mluvnické a zvukové.

  2. Vztahy ve větě. Aktuální členění věty. Slovosled a jeho funkce.

  3. Větné členy – srovnávací hledisko.

  4. Stavba jednoduché věty v ruštině v porovnání s českou. Dvojčlenná věta – kontrastivní pohled.

  5. Dvojčlenné slovesné věty– zvláštnosti struktury ve srovnávacím plánu.

  6. Sponově-jmenné věty – charakteristika, klasifikace.

  7. Sponově-jmenné věty v situačním kontextu.

  8. Jednočlenné věty. Slovesné věty v ruštině a v češtině, překladové ekvivalenty.

  9. Jednočlenné věty sponově-jmenné.

  10. Infinitivní věty. Věty s neslovesným predikátem. Neúplné věty. Odchylky od větné stavby.

  11. Prostředky vyjadřování modality v úzkém i širším smyslu. Syntaktické aspekty negace.

  12. Podmět a přísudek. Typy přísudku. Shoda podmětu a přísudku. Funkce a užití základních větných členů ve větě – kontrastivní aspekt.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PaedDr. Zuzana Liptáková, Ph.D. (07.09.2020)

 Aktivní účast na seminářích (min.75%), průběžné plnění úkolů (ústních i písemných).

Pokud bude prezenční výuka kvůli mimořádným opatřením nahrazena distanční výukou, budou semináře probíhat on-line formou v aplikaci Microsoft Teams v kombinaci se samostudiem a plněním písemných úkolů. 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK