PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kvantitativní metodologie I - OPBP3Q205A
Anglický název: Quantitative methodology I
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: 90 / 90 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Kateřina Lukavská, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Jitka Taušová, Ph.D.
Prerekvizity : OPBP3Q104A
Je prerekvizitou pro: OPBP3Z407A, OPBP3Q303A
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D. (08.04.2020)
Předmět má za cíl seznámit studenty a studentky se základy kvantitativní metodologie v psychologii a prohloubit jejich schopnost přemýšlet o výzkumných cílech, designech i konkrétních metodách sběru a zpracování dat. Předmět se zaměřuje na kvantitativní výzkumné designy v psychologii (deskriptivní, korelační, experimentální) a na konkrétní metodologické postupy, které se v rámci těch designů využívají. Největší pozornost bude věnována statistickým metodám analýzy dat. V předmětu bude kladen velký důraz nejen na seznámení studujících s klíčovými poznatky, ale také na jejich aplikaci a diskusi. Předmět bude strukturován do následujících tematických bloků, které reprezentují základní pojmy, s nimiž se v kurzu pracuje: 1) Statistika deskriptivní a induktivní, základní a výběrový statistický soubor, reprezentativní výběr. 2) Pořizování výběrů, statistické znaky a jejich typy, rozsah výběru, zjišťování a zápis statistických dat, datová tabulka. 3) Chyby v datech a jak se jim vyhnout. 4) Frekvenční tabulka, intervalové třídění dat. 5) Grafická znázornění naměřených dat. 6) Základní statistické charakteristiky: Střední hodnoty, míry rozptýlenosti, míry koncentrace. 7) Základní pojmy počtu pravděpodobnosti. 8) Normální rozdělení. 9) Základy statistické indukce, teorie odhadu. 10) Základy testování hypotéz: Nulová a alternativní hypotéza, chyba 1. a 2. druhu, hladina významnosti.11) Korelační test. T-test. 12) Chí-kvadrát test.
Deskriptory
Poslední úprava: Mgr. Kateřina Lukavská, Ph.D. (30.01.2023)

Celková zátěž studenta: 97 hodin

Přímá výuka +

60 min příprava na cvičení (Příprava online dotazníku, vyplňování dotazníků ostatních studentů, příprava dat, která budou zpracovávána v rámci semináře)

12 hodin plnění průběžných úkolů

45 hodin příprava seminární práce

10 hodin příprava na zkoušku

Literatura
Poslední úprava: Mgr. Ondřej Hrabec, Ph.D. (30.01.2020)

HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál, 2006.

CHRÁSKA, M. Metody pedagogického výzkumu. Praha: Grada, 2007.

ŠKALOUDOVÁ, A. Statistika v pedagogickém a psychologickém výzkumu. Praha: PedF UK, 1998.

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Jitka Taušová, Ph.D. (31.01.2024)

Cíl předmětu 

Hlavním cílem je, aby studující porozuměli specifikům kvantitativního výzkumu v psychologii a dokázali (i) s porozuměním číst cizí originální práce přinášející poznatky založené na kvantitativním výzkumu (zejména původní odborné články), (ii) navrhovat a realizovat vlastní jednoduché kvantitativní výzkumné studie. 

Dílčí cíle předmětu 

•Teoretické poznatky

Studující budou umět

·      Rozlišovat mezi jednotlivými typy kvantitativních výzkumných designů v psychologii (deskriptivní, korelační, experimentální, meta-analýza, longitudinální studie)

·      Vysvětlit dílčí fáze kvantitativního výzkumu (rešerše, formulace hypotézy, koncipování výzkumného souboru/vzorku, operacionalizace proměnných, sběr dat, analýza dat, interpretace a reportování výsledků analýzy)

·      Vysvětlit, co je hypotéza

·      Vysvětlit, co je proměnná a rozlišovat mezi typy proměnných z hlediska funkce (závisle proměnná, nezávisle proměnná, korelát, matoucí proměnná) a z hlediska operacionalizace (nominální, ordinální, intervalová, poměrová proměnná).

·      Rozlišit mezi různými způsoby koncipování statistického výzkumného souboru/vzorku (náhodný, stratifikovaný, na základě dostupnosti apod.) 

·      Vysvětlit NHST (Null Hypothesis Significance Testing) paradigma pro vytváření poznatků.

•Praktické dovednosti  

Studující dokáží

·      Určit typ designu kvantitativní výzkumné studie

·      Formulovat hypotézu

·      Vyčistit data sbíraná pomocí google formuláře do podoby datasetu připraveného pro statistické zpracování

·      Provést deskriptivní statistiku diskrétních i spojitých proměnných ve statistickém programu

·      Zvolit správný statistický test pro otestování hypotézy a provést jej ve statistickém programu

·      Interpretovat výsledek statistického testu

Témata předmětu 

·      Evidence-based poznatky a jejich význam v psychologii (2 hodiny)

·      Typy kvantitativních výzkumů v psychologii (4 hodiny)

·      Fáze kvantitativního výzkumu (2 hodiny)

·      Hypotézy (1 hodina)

·      Operacionalizace a typy proměnných (2 hodiny)

·      Statistické soubory (1 hodina)

·      Příprava dat pro statistické zpracování (2 hodiny)

·      NHST paradigma (chyba prvního a druhého druhu, statistická významnost, statistická síla) (2 hodiny)

·      Deskriptivní statistická analýza (míry centrální tendence, míry rozptýlenosti, distribuce hodnot) (2 hodiny)

·      Statistické testování hypotéz (t-test, analýza rozptylu, korelační test, analýza četností) (6 hodin)

Literatura

HENDL, J. Přehled statistických metod zpracování dat. Praha: Portál, 2006.

 

Publication Manual of the American Psychological Association, Seventh Edition. APA, 2019.

Video materials: https://datalab.cc/jamovi/

 

https://www.learnstatswithjamovi.com/

Metoda výuky 

Předmět je vyučován prezenčně (online, pokud je vyžadováno aktuální epidemiologickou situací) v rozsahu 2 vyučovací hodiny týdně.

Mimo prezenční výuky, studující plní (či dokončuje plnění) specifických úkolů zadaných v rámci seminářů (např. samostatná/skupinová práce s daty v MS Excel a samostatná/skupinová práce ve statistickém programu Jamovi). 

Studijní opory k předmětu jsou dostupné v Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=6803

 

Studijní opory zahrnují

·      Hlavní body přednášek ve formě PDF prezentací

·      Výuková videa

·      Pracovní listy a podrobné instrukce k seminárním úkolům

Vstupní předpoklady

Studující musí mít úspěšně zakončený předmět Vědecký výzkum v psychologii (OPBP3Q104A).

Podmínky zakončení předmětu 

Předmět je zakončen zápočtem a zkouškou.

 

Pro udělení zápočtu studující odevzdávají zápočtovou práci, kterou vytvářejí v průběhu semestru ve 2-4členných skupinách. Zápočtová práce má tři hlavní části: (1) část formulace hypotéz, (2) část deskriptivní statistické analýzy proměnných, (3) část testování hypotéz. V části 1 navrhují svou jednoduchou hypotézu pro korelační dotazníkový výzkum. Navrhují též operacionalizaci proměnných, na které se hypotéza zaměřuje. V části 2 reportují výsledky deskriptivní statistické analýzy proměnných provedené v programu Jamovi na kvantitativních datech získaných s pomocí vyučující/ho v rámci kurzu. V části 3 pak reportují výsledky testování hypotéz provedené na tomtéž materiálu. Po včasném odevzdání zápočtové práce se všemi náležitostmi je studujícím udělen zápočet.

 

Písemná zkouška

 

Akademická integrita 

Disciplinární řízení může být zahájeno proti studujícím, kteří se dopustí nepoctivého jednání jako je např. podvádění, plagiátorství, předložení jakékoli práce nebo materiálů, které lze zcela nebo částečně připsat jiné osobě, skládání zkoušky za jinou osobu nebo jakýkoli čin, jehož cílem je neoprávněně zvýhodnit studenta. K disciplinárnímu řízení může vést i jen pokus o výše popsané jednání.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Jitka Taušová, Ph.D. (31.01.2024)

1. Docházka. V odůvodněných případech je po dohodě s vyučující možné část docházky prominout.

2. Seminární práce

3. Písemná zkouška

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK