PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vývojová psychologie I - OPBP3Q103A
Anglický název: Developmental Psychology I
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: 100 / 100 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
Vyučující: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: OPBP3Q203A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (09.09.2023)
Předmět Vývojová psychologie I je zaměřen na uvedení studentů do jedné ze základních psychologických disciplín. V průběhu semestru se studující seznámí s nejznámějšími teoriemi vývoje dětí, dále pak s charakteristikami jednotlivých období ve vývoji dítěte od narození až po nástup do školy. Reflektována jsou i aktuální témata a měnící se trendy v současné vývojové psychologii. Předmět patří mezi základní teoretické předměty bakalářského studia a ústí ve státní závěrečné zkoušky, jejichž je součástí. V předmětu bude kladen velký důraz nejen na seznámení studujících s klíčovými poznatky, ale také na jejich aplikaci a diskusi. Předmět bude strukturován do tematických bloků uvedených v sylabu.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (09.09.2023)

Cílem předmětu je získání základního přehledu ve vývojové psychologii se zaměřením na ukotvení předmětu, hlavní vývojové teorie a vývoj jedince v raném a předškolním věku. Na předmět navazuje Vývojová psychologie II, jehož je také prerekvizitou.

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (11.09.2022)

Kredity 5
Zakončení Z
   
Přímá výuka  26
Přednášky: 1
Cvičení: 1
   
Příprava na výuku  
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 60 minut
Samostudium literatury (za semestr) 45 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 12 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 10 hodin
   
Plnění předmětu  
Seminární úkoly 30 hodin

Studijní opory: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=3896 heslo bude studentům sděleno mailem.

V případě distanční výuky bude výuka probíhat na platformě Zoom v reálném čase výuky (pokud nebude sděleno jinak). Všechny informace obdrží studenti mailem.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (28.01.2020)

ADLER, Alfred. Psychologie dětí: děti s výchovnými problémy. Vyd. v čes. jazyce 1. Praha: Práh, 1994, 146 s. Individuální psychologie. ISBN 80-858-0922-2.

BOWLBY, John. Vazba. Vyd. 1. Praha: Portál, 2010, 356 s. ISBN 978-807-3676-704.

ŘÍČAN, Pavel et al. Dětská klinická psychologie. 4., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada. ISBN 978-802-4710-495.

LANGMEIER, Josef. Vývojová psychologie pro dětské lékaře. 2., dopl. vyd. Praha: Avicenum, 1991. ISBN 80-201-0098-9.

LANGMEIER, Josef, Dana KREJČÍŘOVÁ. Vývojová psychologie. 2., aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2006, 368 s. ISBN 80-247-1284-9.

PIAGET, Jean. Psychologie inteligence. 2. vyd. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-717-8309-9.

PIAGET, Jean, Bärbel INHELDER. Psychologie dítěte. Vyd. 5. Praha: Portál, 2010, 143 s. ISBN 978-80-7367-798-5.

SHAFFER, David R. Developmental psychology: childhood and adolescence. 4th Canadian ed. Toronto: Nelson Education, 2012, ISBN 01-765-0349-8.

ŠULOVÁ, Lenka. Raný psychický vývoj dítěte: teorie kvality raných vztahů mezi matkou a dítětem. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2004, 247 s. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze. ISBN 80-246-0877-4.

THOROVÁ, Kateřina. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0714-6.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (13.09.2021)

Okruhy řešených témat:

 

Vývojová psychologie - její předmět, metody

Determinanty psychického vývoje - zrání, uční, socializace. Modely vývoje, úvod do vývojových teorií

Prenatální, novorozenecké období - nejdůležitější vlivy v daném období. Ranná interakce, význam mateřské osoby v novorozeneckém období. Ranný kognitivní a sociální vývoj.

Významné vývojové teorie - Piaget, Erikson atd.

Teorie sociálně emočního vývoje - definice pojmu, význam pro další psychický vývoj dítěte, různá pojetí.


Kojenecké období - psychomotorický vývoj, kognitivní vývoj, sociální vývoj. Důležité vývojové mezníky.


Batolecí období - psychomotorický vývoj, vývoj řeči.


Vývojové problémy raného období - možnosti diagnostiky v ranném období, poruchy vývoje, odchylky ve vývoji.


Předškolní období - kognitivní vývoj, sociální vývoj, hra.

Dítě ve škole - školní zralost, nástup dítěte do školy, rozvoj kognitivních funkcí. Sociální dovednosti a jejich význam ve škole

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Hana Sotáková, Ph.D. (28.01.2020)

Předmět je ukončen zápočten, který bude udělen na základě zpracování průběžných seminárních prací a minimálně 70% účasti v rámci výuky.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK