PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Psychologický výzkum II - OPBP1Q117A
Anglický název: Psychological research II
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc.
Prerekvizity : OPBP1Q113A
Záměnnost : OBPS13101, OBPS13551
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc. (02.02.2021)
Psychologický výzkum II: Pop-panteon LETNÍ SEMESTR Budeme pokračovat na Moodlu z minulého semestru, dublovaném vzájemnými maily. Část výuky proběhne on-line na Teams. Celkově Vás nečeká tolik časově náročné práce jako minulý semestr. V čem bude spočívat. Nebudete dělat nový rozhovor. Vyměníte si ve dvojicích z minulého semestru svoje respondenty (komentovaný Rozhovor, Příběh, Interpretace), pokud jste to neudělali už tehdy. Tím získáte vhled do jiné kazuistiky. Tento cizí materiál zpracujete graficky do jakési Pojmové mapy, tj. uzlů na ploše, s šipkami různých souvislostí mezi nimi. Pošlu Vám možnou ukázku a udělám k tomu on-line hodinu. Druhým krokem bude napsat velmi stručné Résumé, týkající se Vašeho odhadu psychosexuálního vývoje respondenta, jeho závislosti a emancipace na původní, výchozí rodině, hry otcovské a mateřské linie v jeho životě a případného opakování vzorce v aktuální životní situaci. (Zkráceně by šlo o vývoj a zpracování až překonání „Oidipa“.) Oba materiály (Pojmovou mapu a Résumé případu) pošlete ke kontrole Vašemu kolegovi z dvojice a Vašemu vedoucímu. Speciální věcí mimo kazuistiku bude absolvování písemného testu na pojmosloví Kvalitativního výzkumu. Odehraje se tak, že ve dvou setkáních on-line spolu test probereme, vy pak jeho formulář o samotě vyplníte a pošlete Vašim vedoucím. Po splnění těchto dvou úkolů dostanete zápočet. Chronologie on-line výuky bude následující: nejprve instruktáž ke grafizaci do Pojmové mapy, pak dvě hodiny s testem k pojmosloví.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc. (17.05.2019)

 Výchozí literatura

KRAVCOVÁ, Jana. Idoly u dětí školního věku. Praha: PedF UK, katedra psychologie, 2008. (Diplomová práce)

KUČERA, Miloš. Formy citů: Lacanovská teorie. Praha: Karolinum, 2008. Kapitola 9.1 Pop-panteon, s. 358-367.

MIKŠÍČEK, Ondřej. Identifikace a imitace u současných školáků: Pop pantheon. : PedF UK, katedra psychologie, 1999. (Diplomová práce)

RYBA, Zdeněk. Volba idolů ve školním věku: Pop-panteon. PedF UK, katedra psychologie, 20016. (Bakalářská práce.)

KUČERA, Miloš. Pud u Freuda. Praha: Karolinum, 2017.

 

Metodologická literatura

STRAUSS, Anselm L., CORBIN, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno:Sdružení Podané ruce, 1999.

ATKINSON, Paul, DELAMONT, Sara (Eds.). SAGE Qualitative Research Methods (Four-Volume Set). London:SAGE Publications Ltd., 2011.

 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D. (31.01.2019)

POP-PANTEON

 Výzkumné téma

            Vědeckým cílem je zjistit, jaké idoly vyznává současná mládež ve věku od 6 (od 1. třídy) do 18 let (do konce sekundárního vzdělávání, do maturity).

            Speciální otázky:

            V jaké kvalitativně různé podoby se může zbožňování rozpadat? Jde vždy o identifikaci s idolem při snaze o jeho imitování?, jde vůbec vždy o identifikaci, neobjevuje se zde naopak i erotická zamilovanost? Měla by být naplněna nebo je sublimovaná? Jakou roli hraje parametr blízkosti vs. vzdálenosti idolu, jeho "sošnost"? Na základě čeho je idol volen?

            Jak idoly třídit? Jaké parametry vyhmátnout za relativně sociologicky znějícími kategoriemi "herec", "moderátor", "zpěvák", "sportovec"? Jsou některé tyto kategorie už relativně přímými psychologickými (např. sport a jeho vztah k tělu)?

            Kdo se stává idolem pro chlapce, kdo pro dívky? Jaký je ontogenetický vývoj v této oblasti? Proč se výběr v dospívání idolu asi mění?, čemu to vývojově odpovídá?

            V jakých kontextech užití se idol ve školních třídách objevuje: profi-volba a koníčky (dělat stejnou profesi, umět stejný sport); sbírky (věcí o idolu); fan-kluby a party; přihlášení se ke stylu a potvrzení identity v něm; obliba příběhu; zážitek krásy, vytržení; láska na dálku aj.

            "Fylogeneticky": existují idoly stejného typu, a mění se pouze jejich naplňování různými médii nabízenými celebritami? Nebo existují nenahraditelní bohové (Di Caprio v "Titaniku", Emil Zátopek, Karel Gott?)? Historické srovnání s daty Mikšíčka (1999) a Kravcové (2008).

           Sběr dat

            Studenti vytvoří dvojice, které vstoupí do výzkumného terénu školy. Zde si získají přístup do dvou věkově dostatečně vzdálených tříd (např. 3. vs. 7. třída); každý z dvojice bude garantem pro jednu (ta bude "jeho", ale budou navštěvovat oba obě).

            Zde zadají písemnou práci na instrukci (opakování Mikšíčka a Kravcové): "Které máš nejoblíbenější známé osobnosti? (herci, zpěváci, sportovci ...) Zkus napsat, co se ti na nich líbí, případně proč si myslíš, že jsou tak oblíbení." (Poznámka: přinejmenším v 1. třídě bude třeba, aby se data sebrala individuálně a zapsal je výzkumník. Také se objeví tendence některých dětí uvádět rodiče, případně kamarády: to je v pořádku, to podpořit.)

            Poté výzkumníci provedou několikeré pozorování o hodinách a hlavně o přestávkách (kdo s kým kamarádí, vyměňují se nějaké věci, poslouchají stejné písničky, jak se oblékají, v jakém stylu).

            Provést s každým žákem stručný rozhovor nad jeho idoly (tím se případně i dosbírají data od chybějících při instrukci) a nad idoly ostatních ve třídě, zda o nich ví.

            (Případně ještě, podle atmosféry: provést s celou třídou besedu, kde se budou děti různě hádat, čí idol je lepší. Případně: rozhovor s pedagogem, zda žákovské idoly zná a jak s tím zachází.)

 Interpretace

            Zkusit si zodpovědět na speciální otázky, položené výše a případně na své vlastní další, a to na základě komparace dvou svých tříd; inspirovat se přitom literaturou (viz níže) a analýzami prováděnými na semináři.

 Kompetence

            k psychologickému výzkumu by měla být získána ve čtyřech směrech: 1. vstup do terénu, navázání a udržování vztahů v něm, citlivý sběr dat (kompetence etnografického typu); 2. kvalitativní analýza pojmu "idolu" a "zbožňování", jeho rozklad a překlad do jiných psychologických zavedených nebo lidoznaleckých pojmů (viz výše identifikace, zamilovanost aj.); 3. vymyslet kvantitativní ukazatele, které by demonstrovaly rozdíly: např. kdo je víc zbožňovaný, mužští nebo ženští hrdinové?; kdo je víc zbožňující, dívky nebo kluci? apod.; práce v "malé" statistice; 4. práce s literaturou a komparace cizích dat, napsání vlastního draftu a později téměř oficiálního článku.

 Výchozí literatura

KRAVCOVÁ, Jana. Idoly u dětí školního věku. Praha: PedF UK, katedra psychologie, 2008. (Diplomová práce)

KUČERA, Miloš. Formy citů: Lacanovská teorie. Praha: Karolinum, 2008. Kapitola 9.1 Pop-panteon, s. 358-367.

MIKŠÍČEK, Ondřej. Identifikace a imitace u současných školáků: Pop pantheon. : PedF UK, katedra psychologie, 1999. (Diplomová práce)

Metodologická literatura

STRAUSS, Anselm L., CORBIN, Juliet. Základy kvalitativního výzkumu: postupy a techniky metody zakotvené teorie. Brno:Sdružení Podané ruce, 1999.

ATKINSON, Paul, DELAMONT, Sara (Eds.). SAGE Qualitative Research Methods (Four-Volume Set). London:SAGE Publications Ltd., 2011.

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Miloš Kučera, CSc. (03.05.2019)

Výstupem kurzu je seminární práce - výzkumná zpráva dvojice studentů. Studenti také vyplní test o podstatě kvalitativní výzkumu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK