PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Kvantitativní metodologie II - OPBP1Q112A
Anglický název: Quantitative research methods II
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. David Greger, Ph.D.
Prerekvizity : OPBP1Q108A
Záměnnost : OBPS13112, OBPS13512
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. David Greger, Ph.D. (13.09.2018)
V návaznosti na kurz statistiky se tento předmět zaměřuje na uvedení do způsobů kvantitativního výzkumu. V úvodu seznámíme studenty se základními charakteristikami kvantitativního výzkumu, naučíme je, jak se formuluje výzkumný problém a k němu náležející hypotézy výzkumu, s postupy výběru respondentů typickými pro kvantitativní výzkum a z celou řadou metod a nejčastějších chyb při jejich tvorbě i užívání.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. David Greger, Ph.D. (13.09.2018)

Cílem předmětu je seznámit studenty s metodologickými postupy vytváření výzkumných nástrojů, uvést je do přehledu základních metod, seznámit s konkrétními nástroji k využití ve škole a náležitostmi zpracování kvantitativního výzkumného projektu.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. David Greger, Ph.D. (13.09.2018)

Základní literatura:

Ferjenčík, J. (2000). Úvod do metodologie psychologického výzkumu. Jak zkoumat lidskou duši. Praha, Portál.

Kerlinger, F.N. (1972) Základy výzkumu chování. Praha, SPN.

Clark-Carter, D. (2010). Quantitative psychological research. 3rd Ed. New York, Psychology Press.

Goodwin, J.C. (2010) Research in psychology. Methods and designs. 6th Ed. New Jersey, Wiley.

Nunnally, J.C., Bernstein, I.H. (1994).  Psychometric theory. 3rd. Ed. McGraw-Hill.

Shadish, W.R., Cook, T.D.; Campbell, D.T. (2002). Experimental and Quasi-Experimental Designs for Generalized Causal Inference. Belmond, CA, Wadsworth.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. David Greger, Ph.D. (13.09.2018)

1. Pojetí kvantitativního (vs.) kvalitativního výzkumu, kroky výzkumu, formulování vědeckého problému, a/případně hypotéz, analýza literatury (včetně vyhledávání v on-line databázích).

 

2. Dotazník, způsoby sběru dat, volba výzkumného souboru (sampling).

 

3. Validita a reliabilita, standardizace; Inteligenční a didaktické testy.

 

4. Seznámení s výzkumnými nástroji:

Klima školní třídy, Hodnocení interakce učitele a žáků, Předcházení problémům v chování žáků, Společenství prvního stupně (metoda sémantického výběru).

 

5. Výzkumné metody: Sémantický diferenciál, Q-třídění, posuzovací škály, sociometrie, příp. pozorování.

 

6. Experimentální uspořádání a kvaziexperiment.

 

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. David Greger, Ph.D. (13.09.2018)

Podmínky udělení klasifikovaného zápočtu:

1) docházka: docházka na přednášku není povinná, semináře povinné jsou. V případě nepřítomnosti platí nutnost zjistit si úkoly ze semináře a odevzdat je v termínu v rámci Moodlu.

2) plnění zadaných úkolů jako příprava na hodinu (zpravidla prostudování literatury, seznámení se dopředu s výzkumnými nástroji, návrh výzkumného problému, návrh konstrukce výběrového souboru apod.). Plnění dílčích úkolů přispívá ke zdárnému splnění závěrečné práce (zpravidla jde o její dílčí části) či k pochopení vysvětlované látky (příprava na hodinu formou seznámení s rozsáhlejšími manuály evaluačních nástrojů apod.). Zápočet nebude zapsán, dokud nebudou v Moodlu odevzdány všechny dílčí úkoly.

3) zpracování závěrečné práce - návrhu výzkumného projektu.

 

ad 3) Návrh projektu bude obsahovat a bude strukturován do pěti částí následovně (jednotlivé části budeme postupně probírat na setkávání v kurzu; dílčí úkoly budou součástí výsledného projektu):

 

1. téma výzkumu,

2. přehled dostupné literatury (na základě rešerše literatury, přehled zjištění předchozích výzkumů, případně teoretická východiska, včetně cizojazyčných zdrojů),

3. formulace výzkumného problému a hypotéz,

4. návrh nástroje sběru dat a strategie sběru dat (způsob výběru vzorku, časový a organizační plán),

5. návrh způsobu zpracování dat včetně návrhu statistického zpracování dat.

 

Pro bližší představu zpracování návrhu výzkumného projektu jsme Vám na moodle vložili ukázky pozitivně hodnocených návrhů projektů studentů z minulých let.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK