PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Speciální pedagogika znevýhodněného člověka s mentálním postižením - OPBO1S104A
Anglický název: Special Education of Individuals with Intellectual Disability
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Zk [HT]
Počet míst: 25 / 25 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Jan Šiška, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
Korekvizity : OPBO1Q101A, OPBO1S102A, OPBO1S103A, OPBO1S105A, OPBO1S106A, OPBO1S107A
Je korekvizitou pro: OPBO1Q101A, OPBO1S102A, OPBO1S107A, OPBO1S105A, OPBO1S106A, OPBO1S103A
Anotace -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (26.04.2020)
Studenti získají přehled o východiscích a principech podpory osob s mentálním postižením v kontextu psychosociálních a kognitivních zvláštností mentálního postižení. Osvojí si základní terminologii, seznámí se s etiologií mentálního postižení. Cílem předmětu je pak rozvíjet u studentů kritické, samostatné myšlení, vystihovat proměny postavení člověka s mentálním postižením ve společnosti, jejich příčiny a důsledky pro teorii a praxi speciálních pedagogiky a dalších pomáhajících profesí.
Deskriptory
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (08.02.2022)

Předmět má 5 kreditů dle ECTS, celková časová zátěž studenta odpovídá 150 hodinám.

Přímá výuka:              

·         přednášky 24 hodin

·         cvičení 12 hodin

Příprava:

·         samostudium odborné literatury a práce se studijními materiály 34 hodin

·         seminární práce 30 hodin

·         plnění úkolů a příprava na semináře 30 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška: 20 hodin celkem

Výuka v předmětu bude probíhat prezenční formou. Pokud by v průběhu semestru došlo k vyhlášení opatření, která by prezenční formu výuky znemožňovala, bude výuka realizována alternativně, online, prostřednictvím nástroje Microsoft Teams. 

Literatura
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (26.04.2020)

ČERNÁ, M.; ŠIŠKA, J.; STRNADOVÁ, I.; TITZL, B., KAINOVÁ, T. Česká psychopedie. Praha: Portál, 2015.978-80-246-1565-3.

HANÁK, P. a kol. Metodika práce asistenta pedagoga při aplikaci podpůrných opatření u žáků s mentálním postižením nebo s oslabením kognitivního výkonu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4452-9.

VALENTA, M.; MULLER, O. Psychopedie, teoretické základy a metodika. Olomouc, 2013. ISBN 978-80-7320-.

ŠIŠKA, J.; BEADLE-BROWN, J.; KÁŇOVÁ, Š., & f, P. SocialInclusionthroughCommunityLiving: CurrentSituation, Advances and Gaps in Policy. In Practice and Research. SocialInclusion, 6(1), 94-109. 2018.

FRANIOK, P. Vzdělávání osob s mentálním postižením: (inkluzivní vzdělávání s přihlédnutím k žákům s mentálním postižením). Vyd. 1. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2005. ISBN 80-7368-150-1

Sylabus
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (26.04.2020)

Obsahové vymezení:

1. Historická retrospektiva postavení člověka s mentálním postižením ve společnosti.

2. Koncept mentálního postižení (terminologie, diagnostika, etiologie).

3. Rodina s mentálně postiženým dítětem.

4. Právní postavení člověka s postižením resp. s mentálním postižením.

5. Komunikační specifika mentálního postižení.

6. Psychosociální a edukační specifika mentálního postižení.

7. Faktory sociálního začleňování.

8. Východiska a principy podpory člověka s mentálním postižením, kvalita života.

9. Aktuální informace související se vzděláváním žáků s mentálním postižením (legislativa, realita, problémy).

Závěrečná reflexe.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D. (24.09.2020)

Účast na seminářích (min. 70%), zkouška - test (v případě neúspěchu dva opravné pokusy). 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK