PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Hudební formy - OPBH2H116A
Anglický název: Musical Forms
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Další informace: https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad096f5e978864dcca1c73f8b3233ef92%40thread.tacv2/conversations?groupId=1dcf29d5-f8cd-4733-b5af-42aeb2efd6cf&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr.
Je prerekvizitou pro: OPBH2H121A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (04.02.2019)
Předmět prezentuje nejfrekventovanější formové útvary, které jsou klíčové při poznávání hudby na základní a střední škole. Rozlišuje formu a žánr a osvětluje jejich průniky při praktickém zacházení s hudbou jako předmětem poslechu a interpretace.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (04.02.2019)

Osvojení poznatků o vývoji, zákonitostech a znacích formové stavby a o zastoupení formových žánrů v konkrétních hudebních dílech, praktické ovládnutí základních stavebných mechanismů malých forem ve vokální i instrumentální podobě, a to jednak ve verifikační úloze teoretických poznatků, jednak v rámci přípravy na didaktické uplatnění této dovednosti v následném magisterském studiu.

Deskriptory -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (02.01.2022)

V případě nouzového stavu distanční výuka na

https://teams.microsoft.com/l/team/19%3ad096f5e978864dcca1c73f8b3233ef92%40thread.tacv2/conversations?groupId=1dcf29d5-f8cd-4733-b5af-42aeb2efd6cf&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d

Literatura -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (04.02.2019)

BENEŠ, J. Čas a hudobná forma. In: Metódy analýzy a interpretácie hudby z historického a systematického aspektu, II. Bratislava : VŠMU, 1998, s. 39 - 44. ISBN 80-85182-57-2.
COLE, W. The Form of Music. 2. vyd. London : The Associated Board od the Royal Schools of Music, 1997. 182 s. ISBN 1-86096-027-8.
HAVLÍK, J. Kantáta - vokální symfonie. In: Hudební věda, 1990, roč. XVII, č.1, s. 39 - 47.
HAVLÍK, J. Česká symfonie 1945 - 1980. 1. vyd. Praha : Knižnice hudebních rozhledů, 1989. 402 s. ISBN 80-7039-005-0.
HUCKE, H. Die Gesänge des Messordinariums. Funktion und Gestalt. In: Kirchenmusik nach dem Konzil. Leipzig : St. Benno-Verlag, 1967, s. 72 - 82.
JANEČEK, K. Hudební formy. 1. vyd. Praha : SNKLHU, 1955. 491 s.
JIRÁK, K. B. Nauka o hudebních formách. 6. vyd. Praha : Panton, 1985. 411 s.
KOHOUTEK, C. Hudební kompozice. Praha : Supraphon, 1989. 519 s. ISBN 80-7058-150-6.
KUČERA, V. Vášnivé drama lidskosti. Hudební rozhledy, 1964, roč. 16, č. 9, s. 400 - 405.
PROTOPOPOV, V. Istorija polifonii, 3. Moskva : Muzyka, 1985. 493 s.
RAGS, J. Ob analize perioda. In: Voprosy metodiki prepodavanija muzykal´no-teoretičeskich disciplin, s. 41 - 84.
SMOLKA, J. Fuga v české hudbě. 1. vyd. Praha : Panton, 1987. 442 s.

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (02.01.2022)

Zápočet: samostatný seminární výstup s teoretickou a instrumentální prezentací stavby zvolené formy a jejího výskytu v hudebním paradigmatu.
Zkouška: verbální prezentace stavby forem a jejich výskytu v hudebním paradigmatu.

Sylabus -
Poslední úprava: prof. PaedDr. Michal Nedělka, Dr. (04.02.2019)

1. Formotvorné elementy a jejich úloha ve skladbě celku, forma a tektonika
2. Motiv, téma figura, běh, perioda, dvojperioda
3. Malá jednodílná, dvoudílná, třídílná forma
4. Velká jednodílná, dvoudílná, třídílná forma
5. Rondo
6. Fuga, preludium
7. Variace
8. Sonátová forma
9. Sonátový cyklus
10. Suita
11. Cykly a klasifikace dle soudržnosti
12. Průmět formy do typických instrumentálních žánrů
13. Průmět formy do žánrů vokálních a vokálně instrumentálních

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK