PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Intonace a sluchová výchova III - OPBH2H111A
Anglický název: Sight Singing and Ear Training III
Zajišťuje: Katedra hudební výchovy (41-KHV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018 do 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / 45 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Stanislav Pecháček, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Jana Veverková
Prerekvizity : OPBH2H106A
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (07.09.2021)
Obsahem předmětu je rozvíjení pohotovosti ve zpěvu podle notového zápisu při současném důrazu na jeho intonační čistotu a zdokonalování sluchové analýzy melodií a souzvuků. Učivo navazuje na osvojené poznatky z intonace v durových a mollových tóninách a dále přináší problematiku exotických a folklorních modů, intonační a sluchové osvojení diatonických modulací a intonaci a analýzu chromatických postupů.
Cíl předmětu
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (07.09.2021)

Cílem předmětu je kombinací tonální a intervalové metody rozvíjet na jedné straně relativní sluch, dovednost zpívat podle notového zápisu a zdokonalovat intonační čistotu zpěvu, na druhé straně zdokonalovat sluchovou analýzu horizontálního i vertikálního řazení tónů (tj. melodie a souzvuků).

Literatura
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (07.09.2021)

a)      Základní

PECHÁČEK, S. Vokální intonace a sluchová výchova III. Praha : Univerzita Karlova – Pedagogická fakulta, 2006. 134 s. ISBN 80-7290-264-4.

Notové materiály zaslané e-mailem.

b)     Doporučená

DANIEL, L. Intonace a sluchová analýza. Olomouc : Univerzita Palackého, 2002. 83 s. ISBN 80-244-0480-X.

DOLEŽIL, M. Intonace a elementární rytmus. 3. vyd. Praha : SNKLHU, 1961. 87 s.

KOFROŇ, J. Učebnice intonace a rytmu. 4. vyd.Praha : Editio Supraphon, 1981. 207 s.

KOLÁŘ, J. Intonace a sluchová výchova. Část praktická -  III. díl.  Praha : SPN, 1984. 146 s.

POŠ, V. Nová intonace. Rytmus. Sluchová výchova. Praha : Edit, 1998. 304 s.

PIVOVARSKÝ, L.; TUČAPSKÝ, A.; ZENKL, L. Soubor intonačních cvičení jako průprava ke sborovému zpěvu. Ostrava : Ostravská univerzita, 1992. 113 s. ISBN 80-7042-063-4.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (22.12.2021)

 

Požadavky ke zkoušce: 

Podmínkou absolvování předmětu je pravidelná účast ve výuce, povoleny jsou maximálně tři absence. Výjimkou může být individuální studium nebo výborné výsledky v semináři (po dohodě s vyučující). 

Ústní zkoušce předchází písemná část -  test z látky 3. semestru. (Stupnice církevní, cikánské, podhalanská, pentatonická dur a moll. Cvičení na chromatiku. Dvojhlasé cvičení. Zápis harmonické kadence s vedlejšími stupni. Pamětní diktát s harm. funkcemi.)

Ústní zkouška zahrnuje praktická cvičení z látky 1.-3. semestru. (Zpěv věech probraných stupnic, intervalů, akordů. Výběr cvičení obsahujících učivo 1.-3. semestru. Intonace dvou neznámých lidových písní a svého hlasového  partu v zadané sborové skladbě.)

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Jana Veverková (07.09.2021)

 

  1. Exotické stupnice a intonace v exotických modech. 3. díl skript prof. Pecháčka.
  2. Intonace ve zvláštních folklorních modech. Skripta s. 14-17.
  3. Diatonické modulace. Modulující sekvence. S 18-22, 22-24.
  4. Druhy diatonických modulací, diatonické modulace - shrnutí. S 24-33, 34-42.
  5. Chromatické stupnice s. 43, chr. tóny připravené, průchodné a střídavé. s.54-58.
  6. Volné nástupy alterovaných stupňů, s.59-64.
  7. Zvětšené a zmenšené intervaly. Celotónová stupnice, 65-76.
  8. Harmonické kadence s mimotonálními dominantami. 77-97.
  9. Volné nástupy chromatizovaných hlavních stupňů. 98-104.
  10. Hudba tonálně uvolněná a atonální. 105-113.
  11. Shrnutí učiva 3. semestru.
  12. Opakování látky ze všech tří semestrů.

 Sluchová analýza vychází z probíraných cvičení ve skriptech. Zápis stupnic, intervalů, akordů, melodických motivků. Intonace vybraných  sborových skladeb. Melodicko rytmické diktáty jednohlasé a dvojhlasé.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK