PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Oborová praxe z německého jazyka s reflexí - OPBG3G045A
Anglický název: Professional practice in the German language with reflection
Zajišťuje: Katedra germanistiky (41-KG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 24 [hodiny]
Počet míst: neurčen / 8 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. et Mgr. Tomáš Botlík Nuc, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (22.01.2023)
Cílem předmětu je seznámení studentů s výukou německého jazyka v reálném školním prostředí různých typů základních a středních škol s důrazem na rozvoj reflektivních a sebereflektivních dovedností studenta. Tento druh oborové praxe by měl směřovat k motivaci studentů k dalšímu studiu vedoucímu ke kvalifikaci učitele němčiny. Studenti reflektují výukový proces i další mimovýukové činnosti učitele německého jazyka. Během praxe studenti pořizují záznamy a plní zadané úkoly v e-learningovém prostředí, které by měly směřovat k cílenému pozorování práce učitele. Praxe je reflektována, což znamená, že studenti vedou o svých poznatcích diskusi jednak přímo ve škole s učitelem, jehož činnosti sleduje a jednak na reflektivních seminářích s vyučujícím v rámci seminářů na fakultě.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (22.01.2023)
Celková časová zátěž studenta 120,0
Přidělené kredity 4
Zakončení Z
Přímá výuka
Cvičení
Praxe 24
Příprava na výuku
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky 0 minut
Doba očekávané přípravy na 1 cvičení 30 minut
Doba očekávané přípravy na 1 hodinu praxe 120 minut
Samostudium literatury (za semestr) 6 hodin
Práce se studijními materiály (za semestr) 10 hodin
Plnění průběžných úkolů (za semestr) 12 hodin
Plnění předmětu
Seminární práce 0 hodin
Příprava na zápočet 20 hodin
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Pavla Nečasová, Ph.D. (27.01.2023)

EGLOFF, B. Teilnehmende Beobachtung. In: Dörner, B./Schäffer, O. (Hrsg.): Handbuch Qualitative Erwachsenen- und Weiterbildungsforschung. Opladen: Budrich, 2012. S. 419–432.

FENSTERMACHER, G.D., SOLTIS, J.F. Vyučovací styly učitelů. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-471-7.

LOJOVÁ, G., VLČKOVÁ, K. Styly a strategie učení ve výuce cizích jazyků. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-876-0.

DYTRTOVÁ, R., KRHUTOVA, M. Učitel a příprava na profesi. Praha: Grada, 2009. 121 s. ISBN 978-80-247-2863-6

ŠVEC, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: Masarykova univerzita v Brně, Pedagogická fakulta, 1998.

MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003. ISBN 80-7315-039-5.

MAYER, H. Leitfaden Unterrichtsvorbereitung (10. Auflage). Cornelsen Pädagogik, 2007. ISBN 978-3-589-22458-6.

POL, M., LAZAROVÁ, B. Spolupráce učitelů – podmínka rozvoje školy: Řízení spolupráce, konkrétní formy a nástroje. Praha: Strom, 1999. ISBN 80-86106-07-1.

CANGELOSI, J.S. Strategie řízení třídy. Praha: Portál, 1994. ISBN 80-7178-014-6

HUNTEROVÁ, M. Účinné vyučování v kostce. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-220-3.

KYRIACOU, CH. Klíčové dovednosti učitele. 1. vyd. Praha: Portál, 1996. ISBN 80-7178-022-7.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. et Mgr. Tomáš Botlík Nuc, Ph.D. (10.01.2024)

-  návštěva školských zařízení v rozsahu 24 vyučovacích hodin (hospitace a asistentská činnost v hodinách německého jazyka, rozhovory apod.) – doloženo prezenční listinou a zprávami (např. hospitačními protokoly)

-  návštěva alespoň 4 různých institucí ve výše uvedeném rozsahu hodin z tohoto seznamu (školka, ZŠ, ZŠ s rozšířenou výukou jazyků, gymnázium, SOŠ, SOU, jazyková škola, instituce volnočasového vzdělávání nabízející jazykové vzdělávání)

-  7 vypracovaných reflektivních úkolů do portfolia (k nabídce je 10 variant úkolů)

-  aktivní účast na reflektivních seminářích

 - portfolio se všemi náležitosmi je nutné odevzdat elektronicky do MS Teams do 10. 6. 2024

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK