PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Zoologie bezobratlých - OPBB2B111A
Anglický název: Invertebrate zoology
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / 0 (80)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
Vyučující: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
Záměnnost : OB2302014
Je prerekvizitou pro: OPBB2B117A
Je záměnnost pro: OKBB2B111A
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout Atlas rozšíření lupenonožců.pdf prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
stáhnout Červený seznam bezobratlých.pdf prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
stáhnout Fyziologie hmyzu.pdf prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
stáhnout Hanel Zoologie bezobratlých živočichů A.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
stáhnout Hanel Zoologie bezobratlých živočichů B.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
stáhnout Hanel Zoologie bezobratlých živočichů 10.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
stáhnout Hanel Zoologie bezobratlých živočichů 11.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
stáhnout Hanel Zoologie bezobratlých živočichů 12.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
stáhnout Hanel Zoologie bezobratlých živočichů 13.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
stáhnout Hanel Zoologie bezobratlých živočichů 3.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
stáhnout Hanel Zoologie bezobratlých živočichů 4.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
stáhnout Hanel Zoologie bezobratlých živočichů 5.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
stáhnout Hanel Zoologie bezobratlých živočichů 6.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
stáhnout Hanel Zoologie bezobratlých živočichů 7.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
stáhnout Hanel Zoologie bezobratlých živočichů 8.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
stáhnout Hanel Zoologie bezobratlých živočichů 9.ppt prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
stáhnout Klíč na larvy vážek.pdf prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
stáhnout Metody sběru hmyzu.pdf prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
stáhnout ochrana raků.pdf prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
stáhnout plostenky-opomijeni-obyvatele-nasich-vod.pdf prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
stáhnout Saproxylický hmyz.pdf prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
stáhnout Strucný obrazový klíč šestinožci.pdf prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
stáhnout Určovací klíč na raky.pdf prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
stáhnout Vážky ČR.pdf prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc.
Anotace -
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)
Přednáška seznamuje své posluchače se základními informacemi o bezobratlých živočiších (tělesná stavba, biologie a životní projevy). Postupně budou probrány všechny kmeny, jejich charakteristika, systematické členění a důležití zástupci, jejich ekologie. Důraz je kladen na hospodářsky významné, různým způsobem zajímavé druhy ze světové i naší fauny. Cílem praktických cvičení je demonstrovat studentům vybrané zástupce bezobratlých živočichů České republiky s jejich typickými životní projevy, morfologickými znaky a anatomií. Studenti jsou dále seznamováni s ekologií jednotlivých taxonů a možnostmi demonstrace a způsobů získávání, eventuálně chovu pro potřeby školní praxe. Účastníci cvičení si rovněž osvojují techniku mikroskopování a přípravy různých typů preparátů, techniku pitvy a naučí se pozorovat a pozorované správně zaznamenat.
Cíl předmětu
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)

Předmět svým posluchačům poskytuje základní orientaci ve fylogenezi, systematice, morfologii a anatomii, ekologii i etologii základních skupin bezobratlých.

Deskriptory
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)

Distanční výuka bude probíhat formou samostudia: v Moodle i v SIS je k dispozici 13 přednáškových powerpointových lekcí.  Studium předmětu bude probíhat průběžné v souladu s rozvrhem. Před každou lekcí obdrží studenti informaci, na co se v následující lekci soustředit a co je důležité. Na konci každé lekce jsou uvedeny kontrolní otázky, které musí být  vždy do další  lekce zaslány vyučujícímu na mail: lubomir.hanel@pedf.cuni.cz.  Případné dotazy a připomínky pište přednostně během úterý (den výuky dle rozvrhu), samozřejmě ale můžete i kdykoli jindy.  Pro snazší orientaci v prezentacích jsou důležité taxony, názvy, odborné termíny a vhodné příkladové druhy, které  se musí znát (a mohou se nejspíš objevit v závěrečném testu),  znázorněny červeně.

Prezentace jsou k dispozici v Moodlu:

https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3340#section-0

Prezentované studijní materiály nejsou veřejné a jsou určeny pouze pro potřeby výuky studentů Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Jakékoliv sdílení těchto studijních materiálů a jejich další šíření bez souhlasu autora je považováno za neetické a může porušovat zákon a vnitřní předpisy Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy. Autor tohoto studijního materiálu si vyhrazuje právo rozhodovat o dalším zveřejnění a šíření.

 

Případným studentům se speciálními potřebami se doporučuje kontaktovat vyučujícího. Pokud by došlo ke změně stylu výuky (přechod na prezenční formu), budou studenti/studentky informováni.

V případě zájmu o konzultace je potřebné nejprve napsat vyučujícímu (lubomir.hanel@pedf.cuni.cz), forma konzultace bude následně domluvena. 

 

 

Podmínky plnění distanční koronavirové verze praktických cvičení:

- ke každému cvičení bude poskytnuta ppt.prezentace s audio-komentářem (uloženo v systému Moodle či na odkazu, zaslaném vyučující)

- účastníci cvičení popíší v prezentaci a na nahrávce zmiňované organismy formou krátkých seminárních prací, které odevzdají po posledním cvičení v jediném PDF-souboru po posledním cvičení (prosinec 2021) zasláním na e-mail dagmar.rihova@pedf.cuni.cz

- po každém distančním cvičení bude následovat krátký povinný test v Moodle (čtyři otevřené otázky zaměřené na látku všech předchozích cvičení). Testů bude nejvýše pět; případně tolik, kolik týdnů potrvá distanční výuka.

- zápočet (podmínka připuštění k písemné části zkoušky) je udělován za odevzdání protokolů, absolvování všech realizovaných testů v Moodle a složení poznávačky (deset objektů, pro postup potřeba nejméně 7/10 bodů)

- pokud to epidemiologická situace v prosinci 2021 a lednu 2022 umožní, poznávačka bude zkoušena individuálně prezenčně ústně

 

Závěrečná zkouška je písemná.

Literatura -
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)

Andreska J., Hanel L. 2009: Vybrané kapitoly z autekologie a demekologie živočichů. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze, 238 str.

Buchar, J., 1995: Stručný přehled soustavy bezobratlých (obrazová část). Peres, Praha.

Buchar J. a kol. 1995: Klíč k určování bezobratlých. Scientia, 278 str.

Hanel L., Lišková E. 2003: Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin vodních bezobratlých. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Praha, 76 str.

Hanel L. 2018: Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin suchozemských šestinožců (Hexapoda). Skriptum.

Kovařík F. a kol. 2000: Hmyz. Chov. morfologie. Nakladatelství Madagaskar Jihlava, 296 str.

Macek J. 2001: Bezobratlí 2. Albatros, 172 str.

Motyčka V., Roller Z. 2001: Bezobratlí 1. Albatros, 172 str.

Smrž J. 2013 (a pozdější dotisky): Základy biologie, ekologie a systému bezobratlých živočichů. Nakladatelství Karolinum Praha, 192 str.

 

Prezentace z přednášek a praktických cvičení jsou pro zapsané posluchače tohoto předmětu k dispozici v kurzu Zoologie bezobratlých v prostředí Moodle, viz https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=2365

 

Rozšiřující:

Altmann A., Lišková E., 1979: Praktikum ze zoologie. SPN Praha.

Brusca C.R., Brusca G.J., 2003: Invertebrates. (2nd ed.) Sinauer Assoc. Inc. Publ., Sunderland, Massachusetts.

Hůrka, K., Čepická A. 1978: Rozmnožování a vývoj hmyzu. SPN Praha.

Ruppert, E.E.; Fox, R.S.; Barnes, R.D. Invertebrate zoology 2004: A functional evolutionary approach. Seventh edition. Belmont, USA: Brooks/Cole, 963 s.

Volf P., Horák P. a kol., 2007: Paraziti a jejich biologie. Triton, Praha.

Zrzavý J. 2006: Fylogeneze živočišné říše. Scientia Praha.

Metody výuky
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)

Distanční výuka bude probíhat formou samostudia. V Moodlu je k dispozici 13 lekcí v powerpointu připravených pro samostudium v rámci distanční výuky.  Studium předmětu bude probíhat průběžné v souladu s rozvrhem. Před každou lekcí obdrží studenti informaci, na co se v následující lekci soustředit a co je důležité. Na konci každé lekce jsou uvedeny kontrolní otázky, které musí být  vždy do další  lekce (úterý) zaslány vyučujícímu na mail: lubomir.hanel@pedf.cuni.cz.  Případné dotazy a připomínky pište přednostně během úterý (den výuky dle rozvrhu), samozřejmě ale můžete i kdykoli jindy.  Pro snazší orientaci v prezentacích jsou důležité taxony, názvy, odborné termíny a vhodné příkladové druhy, které  se musí znát (a mohou se nejspíš objevit v závěrečném testu),  znázorněny červeně.

Prezentace jsou k dispozici v SISu, a také v Moodle:

https://dl2.cuni.cz/course/view.php?id=3340#section-0

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)

Pro získání zápočtu a připuštění k písemné části zkoušky jsou nutné následující položky:

 

- 80% účast na cvičeních (je povolena jedna absence z pěti cvičení)

- odevzdání protokolů ze cvičení (podrobné instrukce poskytne vedoucí praktika na prvním cvičení); pouze z hodin, na kterých byl student přítomen

- složení ústní poznávačky (z deseti bodů za deset položek poznávačky je potřeba získat alespoň sedm bodů)

 

Pokud v průběhu semestru dojde k přerušení prezenční varianty praktických cvičení kvůli koronaviru a přejde se na distanční (on-line) výuku, postup bude následující:

- každé distanční cvičení bude následováno průběžným testem v Moodle (čtyři otevřené otázky zaměřené na látku, které bylo věnováno předchozí cvičení). Pokud dojde k "přepnutí" na distanční výuku před odučením všech paralelek (tj. dvě paralelky absolvují cvičení prezenčně a dvě distančně), platí zkoušení pro všechny bez rozdílu paralelky. Zkoušet se tedy bude jednou za 14 dnů, k získání zápočtu je potřeba absolvovat VŠECHNY REALIZOVANÉ TESTY. Počet testů bude odvozen od délky distanční výuky.

- protokol z distančních cvičení bude věnován krátkému seznámení s organismy, na které je konkrétní cvičení zaměřeno (jejich všeobecný popis + vyobrazení -- "referát" o živočichovi). Tyto protokoly lze odevzdávat elektronicky ve formě PDF či vytištěné.

 

Pokud student splní podmínky zápočtu, bude připuštěn k písemné zkoušce.

Zkoušení bude probíhat jak testovou formou (zaškrtávání správných odpovědí), tak odpovídáním na otevřené otázky. 

Termíny zkoušky vyhlašuje přednášející; každý účastník kurzu má k dispozici jeden řádný a dva opravné termíny.

Sylabus
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)

Předběžný rozvrh přednášky

 

1/ Taxonomie, nomeklatura, binominální nomenklatura, princip typů, principy popisů nových druhů, rozdělení kmenů živočichů, typy tělních dutin. Diblastica, Salinely, Vločkovci, Houbovci, Žahavci, vznik korálových atolů a útesů, jejich ohrožení, Žebernatky, Rybomorky, Sépiovky, Plazmodiovky (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka).

2/ Triblastica, Schizocoelia, Ploštěnci, vývojové cykly vybraných druhů, ektoparazitismus, endoparazitismus, Pásnice, Mechovnatci, Pseudocoelia, Vířníci, Hlístice, Břichobrvky, Vrtejši, Čelisťovky, Micrognathozoa, Hlavatci, Rypečky, Korzetky, Ploutvenky, Strunovci (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka) )

3/ Coelomata, Oligomerní coelomata, Měkkýši (Aplacophora, Polyplacophora, Monoplacophora, Gastropoda, Bivalvia, Scaphopoda, Cephalopoda), typy schránek, typy a vznik perel, Sumýšovci, Rypohlavci (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka))

4/ Polymerní coelomata, Kroužkovci (Polychaeta, Myzostomida, Aphanoneura, Clitellata, význam žížal, Drápkovci, Želvušky, (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémecha pro člověka) ), anabióza

5/ Členovci, Trojlaločnatci, Klepítkatci (Merostomata, Arachnida - Scorpionida, Uropygi, Amblypygi, Araneida, Pseudoscorpionida, Solifugida, Opilionida, Acari) Nohatky (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka))

6/ Korýši (Remipedia, Cephalocarida, Branchiopoda, Maxillopoda, Malacostraca), (u všech skupin základy morfologie, výskyt význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka), gastronomický význam, bioindikace

7/ Stonožkovci (Chilopoda, Symphyla, Pauropoda, Diplopoda), Šestinozí, Entognatha (Protura, Collembola, Campodeina), (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka))

8/ Ectognatha, Hmyz, Archeognatha, Zygentoma, Pterogyta (Palaeoptera, Ephemeroptera, Odonata), (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka))

9/ Hmyz, Neoptera (Plecoptera) , Polyneoptera (Blattodea, Isoptera, Mantodea, Zoraptera, Grylloblatodea, Ensifera, Caelifera, Phasmodea, Embioptera, Dermaptera), (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka))

10/ Hmyz, Paraneoptera (Psocoptera, Phthiraptera, Thysanoptera, Hemiptera) (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka))

11/ Holometabola (Megaloptera, Raphidioptera, Neuroptera, Coleoptera, Strepsiptera) (u všech skupin základy morfologie, výskyt a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka))

12/ Holometabola (Mecoptera, Trichoptera, Lepidoptera, Diptera, Siphonaptera, Hymenoptera), význam vybraných taxonů v ekosystémech, význam hmyzu, užitkové a užitečné druhy, škodlivé druhy z pohledu člověka, druhy hmyzu ohrožené a zákonem chráněné, hmyzí produkty využitelné člověkem (hedvábí, med, mateří kašička, propolis, vosky, laky, hmyzí jedy)

13/ Entoprocta, Cycliophora, Bryozoa, Phoronida, Deuterostomia - Echinodermata, Hemichordata, (u všech skupin základy morfologie, výskyt, význam a příklady druhů, význam vybraných taxonů v ekosystémech a pro člověka )

14/ Bezobratlí a prostředí (kryptismus, průmyslový melanismus, mimikry, aposematismus, batesovský mimetismus, müllerovský mimetismus, peckhemovský mimetismus, washmannovský mimetismus, mimetický polymorfismus, automimikry, somatolýza, mezidruhové vztahy, populační dynamika, kalamitní škůdci, potravní chování, péče o potomstvo)

 

Předběžný rozvrh cvičení

Orientační náplň blokového cvičení je následující:

Úvod bloku, podmínky zápočtu a oficiální náležitosti; živočišné houby (Porifera), žahavci (Cnidaria) a mechovky (Bryozoa) – mikroskopické praktikum

Ploštěnci (Plathelmintes): určování sladkovodních ploštěnek pomocí dichotomického klíče, tasemnice – mikroskopování TP; hlístice (Nematoda) – mikroskopování volně žijících háďátek

Kroužkovci (Annelida): pitva žížaly obecné (Lumbricus terrestris) a hrátky se žížalou – pitevní praktikum

Měkkýši (konchologie): úvod do ulitového praktika

(členovci (Arthropoda: "Crustacea": Isopoda): laboratorní chov stínek a svinek a hrátky s nimi

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)

Pro získání zápočtu a připuštění k písemné části zkoušky jsou nutné následující položky:

 

- 80% účast na cvičeních (je povolena jedna absence z pěti cvičení)

- odevzdání protokolů ze cvičení (podrobné instrukce poskytne vedoucí praktika na prvním cvičení); pouze z hodin, na kterých byl student přítomen

- poznávačka deseti zástupců bezobratlých, kteří byli představeni na praktických cvičeních. Zkoušení probíhá ústně, k dispozici budou živé organismy, lihové a suché preparáty, fotografie nebo perovky v libovolné kombinaci. Seznam organismů k poznávačce bude poskytnut po posledním praktickém cvičení.

 

Pokud student splní podmínky zápočtu, bude připuštěn k písemné zkoušce.

Zkoušení bude probíhat jak testovou formou (zaškrtávání správných odpovědí), tak odpovídáním na otevřené otázky. 

Termíny zkoušky vyhlašuje přednášející; každý účastník kurzu má k dispozici jeden řádný a dva opravné termíny.

 

Pokud v průběhu semestru dojde k přerušení prezenční varianty praktických cvičení kvůli koronaviru a přejde se na distanční (on-line) výuku, postup bude následující:

- ke každému distančnímu cvičení bude poskytnuta PPT prezentace a audionahrávka komentáře k prezentaci

- každé distanční cvičení bude následováno průběžným testem v Moodle (čtyři otevřené otázky zaměřené na látku, které bylo věnováno předchozí cvičení). Pokud dojde k "přepnutí" na distanční výuku před odučením všech paralelek (tj. dvě paralelky absolvují cvičení prezenčně a dvě distančně), platí Moodle-zkoušení pro všechny bez rozdílu paralelky. Zkoušet se tedy bude jednou za 14 dnů.

- protokol z distančního cvičení bude věnován krátkému seznámení s organismy, na které je konkrétní cvičení zaměřeno (jejich všeobecný popis + vyobrazení -- "referát" o živočichovi). Tyto protokoly lze odevzdávat elektronicky či vytištěné.

Studijní opory
Poslední úprava: prof. RNDr. Lubomír Hanel, CSc. (08.09.2022)

Andreska J., Hanel L. 2009: Vybrané kapitoly z autekologie a demekologie živočichů. Učební texty Univerzity Karlovy v Praze, 238 str.

Buchar, J., 1995: Stručný přehled soustavy bezobratlých (obrazová část). Peres, Praha.

Buchar J. a kol. 1995: Klíč k určování bezobratlých. Scientia, 278 str.

Hanel L., Lišková E. 2003: Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin vodních bezobratlých. Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy, Praha, 76 str.

Hanel L. 2018: Stručný obrazový klíč k určování hlavních skupin suchozemských šestinožců (Hexapoda). Skriptum.

Kovařík F. a kol. 2000: Hmyz. Chov. morfologie. Nakladatelství Madagaskar Jihlava, 296 str.

Macek J. 2001: Bezobratlí 2. Albatros, 172 str.

Motyčka V., Roller Z. 2001: Bezobratlí 1. Albatros, 172 str.

Smrž J. 2013 (a pozdější dotisky): Základy biologie, ekologie a systému bezobratlých živočichů. Nakladatelství Karolinum Praha, 192 str.

 

Prezentace z přednášek a praktických cvičení jsou pro zapsané posluchače tohoto předmětu k dispozici v kurzu Zoologie bezobratlých v prostředí Moodle, viz https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=2365

 

Rozšiřující:

Altmann A., Lišková E., 1979: Praktikum ze zoologie. SPN Praha.

Brusca C.R., Brusca G.J., 2003: Invertebrates. (2nd ed.) Sinauer Assoc. Inc. Publ., Sunderland, Massachusetts.

Hůrka, K., Čepická A. 1978: Rozmnožování a vývoj hmyzu. SPN Praha.

Ruppert, E.E.; Fox, R.S.; Barnes, R.D. Invertebrate zoology 2004: A functional evolutionary approach. Seventh edition. Belmont, USA: Brooks/Cole, 963 s.

Volf P., Horák P. a kol., 2007: Paraziti a jejich biologie. Triton, Praha.

Zrzavý J. 2006: Fylogeneze živočišné říše. Scientia Praha.

Další studijní opory jsou vystaveny na:

https://is.cuni.cz/studium/predmety/index.php?id=8f0b84ce81f833369ce04787e69c2a86&tid=&do=predmet&kod=OPBB2B111A

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK