PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Botanika bezcévných rostlin a kapraďorostů - OPBB2B109A
Anglický název: Botany of Non-Vascular Plants and Pteridophytes
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / 0 (80)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Další informace: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=2380
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: RNDr. Zdeněk Soldán, CSc.
Vyučující: RNDr. Zdeněk Soldán, CSc.
Prerekvizity : OPBB2B107A
Záměnnost : OB2302008
Je záměnnost pro: OKBB2B109A
Anotace -
Poslední úprava: RNDr. Zdeněk Soldán, CSc. (29.10.2019)
Cílem kurzu je seznámit studenty s obecnými problémy vztahujícími se k systematice, klasifikaci a taxonomii v botanice a mykologii společně s konkrétními charakteristikami dále uvedené heterogenní skupiny (pro něž vědomě užíváme historického označení „bezcévné“ a kapraďorosty). Tedy: sinice, eukaryotické stélkaté organismy – ruduchy, Glaucophyta a zelené řasy, parožnatky, autotrofní chromista, houby a houbové organismy, lichenizované houby, mechorosty, vývojová větev Cormophytae - psilofytní a pteridofytní rostliny. Při laboratorních cvičeních se studenti seznamují s výběrem typických zástupců příslušných skupin ve formě živých kultur, trvalých preparátů či herbářových položek s důrazem na jejich morfologii, determinační znaky a ekologické nároky. Výsledkem kurzu je vytvoření systému teoretických i praktických znalostí biologie, fylogeneze a přístupů k třídění zahrnutých skupin, prohloubení a rozšíření praktického poznávání přírodnin.
Cíl předmětu
Poslední úprava: RNDr. Zdeněk Soldán, CSc. (29.10.2019)

Cílem kurzu je seznámit studenty s obecnými problémy vztahujícími se k systematice, klasifikaci a taxonomii v botanice a mykologii společně s konkrétními charakteristikami heterogenní skupiny, pro něž vědomě užíváme historického označení „bezcévné“ a kapraďorosty. Dalším cílem je zdůraznění vhodných taxonů, které by bylo možné použít při výuce jako didaktické modely příslušné skupiny.

Deskriptory
Poslední úprava: RNDr. Zdeněk Soldán, CSc. (17.09.2021)

V případě zhoršené epidemiologické situace v ZS 2021/22 (v souvislosti s covidem), kdy nebude možné přednášet prezenčně, bude výuka pokračovat v rozvrhovaných dnech a hodinách on-line prostřednictvím google-meet. Studenti budou s předstihem o případné změně formy výuky informováni a praktická cvičení (3 paralelky) budou sjednocena do jednoho bloku. 

Literatura
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (14.11.2019)

Základní:

  • DOSTÁL, Petr, 2006. Evoluce a systém stélkatých organismů a cévnatých výtrusných rostlin. Vyd. 2., upr. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-267-5.
  • KALINA, Tomáš a Jiří VÁŇA, 2005. Sinice, řasy, houby, mechorosty a podobné organismy v současné biologii. 1. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 80-246-1036-1.

Rozšiřující:

  • BERG, Karl-Heinz Linne von, Kerstin HOEF-EMDEN, Birger MARIN a Michael MELKONIAN, 2004. Der Kosmos-Algenführer: Die wichtigsten Süßwasseralgen im Mikroskop. 1. vyd. B.m.: Kosmos. ISBN 978-3-440-09719-9.
  • BRAUNE, Wolfram, Alfred LEMAN a Hans TAUBERT, 1999. Pflanzenanatomisches Praktikum, Tl.2, Zur Einführung in den Bau, die Fortpflanzung und Ontogenie der niederen Pflanzen auch der Bakterien und Pilze. 4. Aufl. B.m.: Spektrum Akademischer Verlag. ISBN 978-3-8274-0924-9.
  • HOLEC, Jan, Antonín BIELICH a Miroslav BERAN, 2012. Přehled hub střední Evropy. Vyd. 1. Praha: Academia. ISBN 978-80-200-2077-2.
  • KUBÁT, Karel, Lubomír HROUDA, Jindřich CHRTEK JUN., Zdeněk KAPLAN, Jan KIRSCHNER, Karel KUBÁT a Jan ŠTĚPÁNEK, ed., 2002. Klíč ke květeně České republiky. 1. vyd. Praha: Academia. ISBN 80-200-0836-5.
  • POULÍČKOVÁ, Aloisie a Jaroslav JURČÁK, 2001. Malý obrazový atlas našich sinic a řas. 1. vyd. V Olomouci: Univerzita Palackého, Přírodovědecká fakulta. ISBN 978-80-244-0242-0.
  • RAVEN, Peter H., Ray Franklin EVERT a Susan E. EICHHORN, 2013. Biology of plants. 8th ed. New York: Freeman. ISBN 978-1-4292-1961-7.
Sylabus
Poslední úprava: RNDr. Zdeněk Soldán, CSc. (29.10.2019)

A. Přednášky

  • Soustavná botanika, její význam a cíle zkoumání. Postavení baktérií a hub v systému organismů; systematický přehled zahrnutých skupin organismů.
  • Prokaryota, bakterie (orientačně - dále v rámci mikrobiologie). Sinice.
  • Řasy a jejich systém. Biliphyta, Chromophyta, Chlorophytae a Streptophytae.
  • Houby, houbové organismy a jejich systém -  Oomycota, Chytridiomycota.
  • "Zygomycota", Glomeromycota, Ascomycota, Basidiomycota.
  • Lišejníky.
  • Mechorosty.
  • Vývojové stupně cévnatých rostlin.
  • Lycopodiophyta, Monilophyta.

B. Praktika

  • Sinice a řasy - pozorování stavby, herbářové a mikroskopické položky.
  • Houbové organismy - pozorování stavby, herbářové a mikroskopické položky.
  • Lišejníky - pozorování stavby, herbářové a mikroskopické položky.
  • Mechorosty - pozorování stavby, herbářové a mikroskopické položky.
  • Plavuně, přesličky, kapradiny - pozorování stavby, herbářové položky.

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: RNDr. Zdeněk Soldán, CSc. (29.10.2019)
  • aktivní účast na praktických cvičení (1 absence - není nutná doložená omluva, 2 absence - domluva s vyučujícím po doložení důvodů nepřítomnosti a následné zadání zpracování eseje příslušné problematiky vyučujícím, 3 absence - problém...)
  • zápočtová poznávačka - 2 pokusy; písemný test k patnácti předem připraveným objektům (mikro či makro, všechno demostrováno v rámci praktik), kde je požadován u každého objektu český či vědecký název rodu, taxonomocké zařazení v rámci třídy a kusé informace o morfologii, ekologii atd.; výsledné hodnocení - každý objekt správně za 3 body, tedy celkové maximum za 45 bodů; hodnocení: uspěl = 30 bodů a více, méně než 30 = neuspěl.
  • složení ústní zkoušky (15 minut na přípravu) z předem vylosovaných otázek zahrnujících charakteristiku dvou rozdílných skupin (namátkou rozsivky a játrovky) - znalosti v rozsahu skrip Dostál, P. + obsah přednášek.
Studijní opory
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (26.10.2019)

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8482

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK