PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Poradenství, diagnostické a intervenční činnosti učitele, logopedická prevence a péče - OPB03Q502A
Anglický název: Counselling, Pedagogical Assessment and Intervention, Prevention of Speech and Language Disorders
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 7
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:3/1, Zk [HT]
Počet míst: 20 / 20 (35)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D.
PhDr. Lenka Felcmanová, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Marie Komorná, Ph.D.
doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D. (16.09.2023)
Studenti se seznámí s vhodnými postupy diagnostiky a intervence zaměřené na podporu rozvoje vybraných dílčích funkcí a schopností podmiňujících úspěšné osvojování školních dovedností, realizací logopedické prevence v mateřské škole a plánováním a vyhodnocováním podpory poskytované dětem s potřebou podpůrných opatření. Témata: 1) Diagnostické a intervenční činnosti v práci učitele - kontext, metody, prostředky. 2) Rizikové skupiny žáků, oblasti a potřeby diagnostiky a intervence, spolupráce s rodinou. 3) Diagnostika a možnosti rozvoje zrakového vnímání. 4) Diagnostika a možnosti rozvoje sluchového vnímání. 5) Diagnostika a možnosti rozvoje prostorové orientace a seriality. 6) Diagnostika a možnosti rozvoje jemné motoriky a grafomotoriky. 7) Zhodnocení vývoje řeči a komunikace, možnosti realizace logopedické prevence v MŠ. 8) Diagnostika školní zralosti, rizika vzniku specifických poruch učení. 9) Plánování poskytování podpůrných opatření 1. stupně a vyhodnocování jejich efektivity. 10) Preventivní a intervenční programy v práci učitele.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D. (16.09.2023)

Název předmětu

Poradenství, diagnostické a intervenční činnosti učitele, logopedická prevence a péče

Kredity

7

Zakončení

Zk

 

 

Přímá výuka

 

Rozsah přímé výuky v prezenčním studiu:

45

Příprava na výuku

 

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky

40

Samostudium literatury (za semestr)

30

Práce se studijními materiály (za semestr)

30

Plnění průběžných úkolů (za semestr)

30

 

 

Plnění předmětu

 

Příprava na zkoušku a zkouška

30

Distanční výuka v případě karanténních opatření proběhne případně v čase setkání na platformě Zoom. Studenti budou aktuálně informováni prostřednictvím mailu.

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D. (08.09.2023)

BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007. Dětská naučná edice. ISBN 9788025118290.

BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 9788025125694.

LIPNICKÁ, Milena. Poradenská činnost učitele v mateřské škole. Praha: Portál, 2017. ISBN 978-80-262-1179-2.

MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Výchovné poradenství, 3. přepracované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2020. ISBN 978-80-7598-174-5.

OTEVŘELOVÁ, Hana. Školní zralost a připravenost. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1092-4.

OPATŘILOVÁ, Dagmar. Psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí s SVP. Brno: MUNI, 2006. ISBN 80-210-3977-9. 

SINDELAR, Brigitte. Předcházíme poruchám učení: soubor cvičení pro děti v předškolním roce a v první třídě. Vydání šesté. Přeložil Věra POKORNÁ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1082-5.

SVOBODA, Mojmír, Dana KREJČÍŘOVÁ a Marie VÁGNEROVÁ. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Vydání třetí. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0899-0.

ŠVANCAROVÁ, Dana, Anna KUCHARSKÁ. Test rizika poruch čtení a psaní pro rané školáky. Praha: Dyscentrum, 2012. ISBN 978-80-904494-9-7.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Markéta Švamberk Šauerová, Ph.D. (08.09.2023)
zpracování plánu pedagogické podpory na základě poskytnuté nebo vlastní kazuistiky. Prezentace a obhajoba v rámci diskuse ve skupině.
Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (27.01.2020)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8658 (heslo pro hosta je akreditaceUMS2020).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK