PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika rozvoje jazyka, komunikace a čtenářské pregramotnosti - OPB03N206A
Anglický název: Didactics of Language Development, Communication and Pre-Literacy
Zajišťuje: Katedra preprimární a primární pedagogiky (41-KPPP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/2, Zk [HT]
Počet míst: neurčen / 60 (22)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PaedDr. Radka Wildová, CSc., mimořádný profesor Univerzity Karlovy
PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.
PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Mgr. Zdeňka Lodlová
Prerekvizity : OPB03N107A
Je záměnnost pro: OKB03N206A
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (19.01.2022)
Integrovaný předmět navazuje na znalosti nabyté v předmětu Rozvoj jazyka, komunikace a čtenářské pregramotnosti s didaktikou. Orientuje studenty v možnostech rozvoje čtenářské pregramotnosti v širším kontextu: v konkrétních možnostech rozvoje komunikačních a jazykových dovedností, dovedností předcházejících čtení a psaní, výchově literaturou a výchově k literatuře, mediální výchově. Studenti vypracovávají vlastní portfolio výukových situací vhodných pro další rozvoj produktivní i receptivní jazykové kompetence, na elementární úrovni se učí vést děti předškolního věku k rozeznávání různých funkcí jazyka a různých komunikačních sfér. Dále si studenti osvojují strategie pro výběr vhodných jazykových prostředků, odpovídajících různým komunikačním situacím, učí se vést děti ke vztahu k národnímu jazyku a ke kultivaci jazykového projevu a nadále studenti kultivují svůj vlastní jazykový projev. Dále studenti odvozují klady a zápory vybraných literárních textů a učebních pomůcek; navrhují vlastní aktivity pro rozvoj čtení a psaní, chápání konceptu písma a zpracovávají literární text dle vlastního výběru s využitím vhodných čtenářských strategií. Semináře jsou realizovány prostřednictvím konstruktivistických metod výuky. Témata: 1) Rozvoj komplexních jazykových dovedností a kultivovaného řečového projevu. 2) Jazykové funkce a komunikační sféry v jazykovém projevu dítěte předškolního věku. 3) Formování jazykových postojů k národnímu jazyku. 4) Didaktické strategie: Jazykové hry rozvíjející veškeré aspekty jazykové kompetence, rolové hry pro identifikaci různých komunikačních sfér, zásady diskuse, konverzace symetrická a asymetrická, základy aktivního naslouchání, porozumění slyšenému, reprodukce zažitého/slyšeného na úrovni různých jednodušších slohových útvarů, elementární rétorická vystoupení, recitace, situace navazující potřebu jednání rozvíjejícího pragmatickou kompetenci, cvičení rozvíjející elementární hláskovou analýzu (hlásky na počátku a konci slov) apod. 5) EUR v praxi učitele, čtenářské kostky, technika předčítání, interaktivní čtení. 6) Výchova literaturou a výchova k literatuře. 7) Rozvoj čtenářských strategií u dětí předškolního věku. 8) Čtenářské vývojové kontinuum, diagnostika úrovně rozvoje čtenářské pregramotnosti 9) Mediální výchova v předškolním věku. 10) Didaktické pomůcky na rozvoj čtenářské pregramotnosti 11) Psaní – kódování a dekódování, práce s grafikou. 12) Přechod na ZŠ – příprava na výuku psaní (rozvoj klíčových dovedností, grafomotorika).
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (13.01.2022)

Cílem předmětu je získání dovedností potřebných k uplatnění teoretických znalosti z oblasti rozvoje jazyka, komuniace a čtenářské gramotnosti při koncipování vzdělávací nabídky.  

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (19.01.2022)

Vyčíslení studijní zátěže:  24h přímá výuka, 36h studium studijních materiálů, 40h vypracování závěrečné práce a příprava na zkoušku. Celkem 100h

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (23.01.2020)

BEDNÁŘOVÁ, J.; ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku: Co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno : Computer Press, a.s., 2007.

FASNEROVÁ, Martina. Prvopočáteční čtení a psaní. Praha: Grada, 2018. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0289-1.

Hoffmannová, Jana et al. Stylistika mluvené a psané češtiny. Praha: Academia, 2016. ISBN 978-80-200-2566-1.

KOŠŤÁLOVÁ, Hana. Čtenářské kontinuum. Praha: Pomáháme školám k úspěchu, [2017]. ISBN 978-80-906581-0-3.

KŘIVÁNEK, Z., WILDOVÁ, R. Didaktika prvopočátečního čtení a psaní. Praha: UK PedF, 1998.

PETROVÁ, Zuzana a VALÁŠKOVÁ, Miriam. Jazyková a literárna gramotnosť v materskej škole: teoretické súvislosti a možnosti jej rozvíjania. Bratislava: Renesans, 2007. 152 s. ISBN 978-80-969777-5-8.

PUPALA, Branislav a ZÁPOTOČNÁ, Oľga. Rané štúdie o ranej gramotnosti. 1. vyd. Bratislava: Univerzita Komenského, 2003. 151 s. ISBN 80-223-1806-X.

SMOLÍK, F.; SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2014. 

TOMÁŠKOVÁ, Iva. Rozvíjíme předčtenářskou gramotnost v mateřské škole. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0790-0.

WILDOVÁ, R. Aktuální problémy didaktiky prvopočátečního čtení a psaní. Praha: UK PedF, 2003.

Metody výuky
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (13.01.2022)

praktická cvičení, analýza vidoeukázek, příprava a reflexe mikrovýstupů 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (13.01.2022)

Témata:

1) Rozvoj komplexních jazykových dovedností a kultivovaného řečového projevu.

2) Jazykové funkce a komunikační sféry v jazykovém projevu dítěte předškolního věku.

3) Formování jazykových postojů k národnímu jazyku.

4) Didaktické strategie: Jazykové hry rozvíjející veškeré aspekty jazykové kompetence, rolové hry pro identifikaci různých komunikačních sfér, zásady diskuse, konverzace symetrická a asymetrická, základy aktivního naslouchání, porozumění slyšenému, reprodukce zažitého/slyšeného na úrovni různých jednodušších slohových útvarů, elementární rétorická vystoupení, recitace, situace navazující potřebu jednání rozvíjejícího pragmatickou kompetenci, cvičení rozvíjející elementární hláskovou analýzu (hlásky na počátku a konci slov) apod.

5) EUR v praxi učitele, čtenářské kostky, technika předčítání, interaktivní čtení.

6) Výchova literaturou a výchova k literatuře.

7) Rozvoj čtenářských strategií u dětí předškolního věku.

8) Čtenářské vývojové kontinuum.

9) Mediální výchova v předškolním věku.

10) Didaktické pomůcky na rozvoj čtenářské pregramotnosti

11) Psaní – kódování a dekódování, práce s grafikou. 12) Přechod na ZŠ – příprava na výuku psaní (rozvoj klíčových dovedností, grafomotorika).

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (19.01.2022)

Předmět je zakončen zkouškou.  Zkouška bude mít podobu rozpravy nad závěrečnou prací studenta - návrhem tematického celku rozvíjejícho cíle z oblasti jazyka, komunikace a čtenářské gramotnosti. Rozprava bude probíhat online formou. 

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Eva Koželuhová, Ph.D. (13.01.2022)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8703

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK