PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika přírodovědné pregramotnosti - OPB03B203A
Anglický název: Didactics of science pre-literacy
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, KZ [HT]
Počet míst: 40 / 40 (37)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Další informace: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=13048
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Je záměnnost pro: OKB03B203A
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (19.01.2020)
Cílem předmětu je seznámit studenty Učitelství pro MŠ se základy přírodovědné pregramotnosti. Východiskem budou hlavní cíle přírodovědné pregramotnosti. Studenti budou seznámeni s didaktickými zásadami (resp. principy), které je vhodné při aktivitách rozvíjejících přírodovědnou pregramotnost dodržovat. Dále budou seznámeni s vybranými didaktickými prostředky pro rozvoj přírodovědné gramotnosti. Speciální pozornost bude věnována činnostem s modelovými organismy a modely, ale také vyprávění, pobytu venku na školní zahradě, i prostředkům ICT. Budou seznámeni s hlavními didaktickými přístupy, a to jak tradičními, jako je přístup "všemi smysly" nebo "komplexního rozvoje", tak i inovativními, jako je např. "kladení dobrých otázek". Nejdůležitějším z nich bude věnována speciální pozornost a budou demonstrovány příklady z praxe, resp. náměty do praxe. Významným prvek bude aplikace poznatků vývojových teorií na realizaci aktivit. Studentky a studenti se seznámí s konceptem třetí učitel Lorise Mallaguzziho, hnutím učíme se venku. Pozornost bude věnována také správné komunikaci o přírodě (přírodovědecký jazyk a slovní zásoba) a problematice přírodovědně nadaných dětí, jejich identifikací a speciální podpory. Témata: 1) Přírodovědná gramotnost a pregramotnost. 2) Cíle přírodovědné pregramotnosti. 3) Didaktické zásady. 4) didaktické prostředky. 5) Didaktické přístupy. 6) Vývojová specifika. 7) Identifikace a podpora dětí přírodovědně nadaných. 8) Vztah dětí k přírodě. Koncept třetí učitel. Informální vzdělávání. 9) Podpora komunikace o přírodě. Biokomunikace. Přírodovědný jazyk. Slovní zásoba. 10) Příklady dobré praxe.
Deskriptory
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (10.03.2023)

 

Vážené studentky, Vážení studenti!

Děkuji, že jste se zapsali do mého kurzu. 

Předmět je ukončen  klasifikovaným zápočtem a hodnocen 4 kredity. To odpovídá 120 h studentské práce. Z toho je jen menšina hodin přímé výuky. Počítá se tedy s výukou nepřímou a domácí přípravou a prací.

 

Výuka bude probíhat zřejmě prezenčně, a to díky podpoře z projektu SPIN v tandem s Mgr. Magdalenou Kapuciánovou, ředitelkou MŠ Semínko v Toulcově dvoře a doktorandkou UJEP.

 

Při zhoršené epidemiologické situaci můžeme přejít na výuku hybridní nebo distanční (vše v souladu s pokyny vedení fakulty a UK).

 

Studijní materiály máte připravené v moodle v kurzu s názvem „Didaktika přírodovědné pregramotnosti LS 2022“ https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=13048

Zapište se do něj (není automatické, tj. není propojené se zápisem do SIS) pro prezenční i kombinovanou formu výuky.

Celkově dostanete během semestru 5 úkolů, které Vás nasměřují, povedou a mně umožní kontrolu Vaší domácí práce.

 

Pro získání bodů je třeba tyto úkoly odevzdávat v průběhu semestru k 5ti určeným datům, abych měla možnost jejich hromadné kontroly a následně na základě toho, co se z nich dozvím, upravit obsah další výuky.

 

Všechny řádně odevzdané práce přečteme, okomentujeme a obodujeme (0-20). Oprava úkolů ani jejich pozdější odevzdání nebude možné vzhledem k času, které jejich hodnocení vyžaduje a k účelu, ke kterému je budeme využívat (podklady pro reflexi).

 

Celkově je možné získat za kurz 300 bodů. K udělení zápočtu potřebujete 150 bodů. 

Body můžete získat takto: 100 bodů za docházku, 100 bodů za úkoly, 100 bodů za test.

Známky budou získány takto:

110 - 140 dobře 

141 - 170 velmi dobře

171 - 200 výborně

 

Test bude realizován ve zkouškovém období dle vypsaných termínů online v prostředí moodle. Nemusí se na něj zapisovat ti, kdo splní podmínku získání minimálně 150 bodů jiným způsobem a stačí jim hodnocení „dobře“.

 

Snad je vše jasné. Pokud ne, můžete využít mých konzultačních hodin, které budu vypisovat  i distančně.

Po ukončení zápisu vám pošlu mail (zkontrolujte si, že máte v SIS funkční mail) s doplňujícími informacemi (odkaz na moodle, data odevzdání dílčích úkolů).

 

 

Zdraví Kateřina Jančaříková

 

Časový harmonogram

Přímá výuka

Přednášky:

2

Cvičení:

1

Příprava na výuku

Doba očekávané přípravy na 1 hodinu přednášky

30 minut

Doba očekávané přípravy na 1 cvičení

30 minut

Samostudium literatury (za semestr)

12 hodin

Práce se studijními materiály (za semestr)

10 hodin

Plnění průběžných úkolů (za semestr)

10 hodin

Plnění předmětu

Seminární práce

10 hodin

Příprava na zápočet

10 hodin

Příprava na zkoušku a zkouška

0 hodin

 

 

 

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Barbora Loudová Stralczynská, Ph.D. (17.01.2020)

JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. Druhé, rozšířené vydání. [Praha]: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. 260 stran. ISBN 978-80-7603-051-0.

JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina. Činnosti k rozvíjení přírodovědné gramotnosti v předškolním vzdělávání. 1. vydání. Praha: Raabe, [2017], ©2017. 147 stran. ISBN 978-80-7496-327-8.

 

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (01.02.2022)

Cílem předmětu je seznámit studenty Učitelství pro MŠ se základy přírodovědné pregramotnosti. Východiskem budou hlavní cíle přírodovědné pregramotnosti. Studenti budou seznámeni s didaktickými zásadami (resp. principy), které je vhodné při aktivitách rozvíjejících přírodovědnou pregramotnost dodržovat. Dále budou seznámeni s vybranými didaktickými prostředky pro rozvoj přírodovědné gramotnosti. Speciální pozornost bude věnována činnostem s modelovými organismy a modely, ale také vyprávění, pobytu venku na školní zahradě, i prostředkům ICT. Budou seznámeni s hlavními didaktickými přístupy, a to jak tradičními, jako je přístup "všemi smysly" nebo "komplexního rozvoje", tak i inovativními, jako je např. "kladení dobrých otázek". Nejdůležitějším z nich bude věnována speciální pozornost a budou demonstrovány příklady z praxe, resp. náměty do praxe. Významným prvek bude aplikace poznatků vývojových teorií na realizaci aktivit. Studentky a studenti se seznámí s konceptem třetí učitel Lorise Mallaguzziho, hnutím učíme se venku. Pozornost bude věnována také správné komunikaci o přírodě (přírodovědecký jazyk a slovní zásoba) a problematice přírodovědně nadaných dětí, jejich identifikací a speciální podpory.

Témata:
1) Přírodovědná gramotnost a pregramotnost.
2) Cíle přírodovědné pregramotnosti.
3) Didaktické zásady.
4) didaktické prostředky.
5) Didaktické přístupy.
6) Vývojová specifika.
7) Identifikace a podpora dětí přírodovědně nadaných.
8) Vztah dětí k přírodě. Koncept třetí učitel. Informální vzdělávání.
9) Podpora komunikace o přírodě. Biokomunikace. Přírodovědný jazyk. Slovní zásoba.
10) Příklady dobré praxe.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (01.02.2022)

viz deskriptory

Studijní opory
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (31.01.2022)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/enrol/index.php?id=13048

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK