PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2019/2020
   Přihlásit přes CAS
Logopedická péče - OPB01S134A
Anglický název: Speech Therapy
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019 do 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, Zk [HT]
Počet míst: 23 / 23 (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D.
Vyučující: Mgr. Marie Komorná, Ph.D.
Prerekvizity : OPB01S132A
Je záměnnost pro: OKB01S134A
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (31.01.2022)
Předmět má za cíl seznámit studenty se širokou problematikou vývojových poruch řeči v kontextu vzdělávacího systému.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (01.02.2020)

Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou narušené komunikační schopnosti v předškolním věku (druhy narušené komunikační schopnosti, diagnostika, NKS ve vzdělávacím kontextu) a souvisejícími oblastmi.

Literatura -
Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (01.02.2020)

KLENKOVÁ, J. - BOČKOVÁ, B., BYTEŠNÍKOVÁ, I. Kapitoly pro studenty logopedie. Brno: Paido, 2012. 

KRAHULCOVÁ, B. Dyslalie – Patlavost. Vady a poruchy výslovnosti. 2. rozš. a přeprac. vydání. Praha: BEAKRA, 2013.

BEDNÁŘOVÁ, J. -  ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Brno: Computer Press, 2007.  

BEDNÁŘOVÁ, J. - ŠMARDOVÁ, V. Školní zralost: co by mělo umět dítě před vstupem do školy. Brno: Computer Press, 2010.  

DELL, C. W. Koktavost u dětí školního věku. Manuál pro logopedickou intervenci. Brno: Paido, 2004. 

 

Další literatura bude doporučena v průběhu výuky.

Sylabus -
Poslední úprava: doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (31.01.2020)

Ontogeneze řeči, patologie v řeči a jazyce, narušený vývoj řeči, opožděný vývoj řeči, specificky narušený vývoj řeči, fonetické a fonologické poruchy, myofunkční poruchy, poruchy plynulosti řeči, mutismus.  Metody a postupy v logopedickém pohledu. Práce s rodinou.  Základní diagnostické  logopedické postupy. Diagnostika a podpora rozvoje motorických schopností (hrubá a jemná motorika, vizuomotorika). Diagnostika a podpora rozvoje zrakového vnímání. Diagnostika a podpora rozvoje sluchového vnímání. Rozvoj slovní zásoby. Gramatická složka řeči.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: Mgr. Marie Komorná, Ph.D. (31.01.2022)

- zpracování seminární práce - příklady postupů při rozvoji komunikace dítěte předškolního věku

- zkouška formou testu - podmínkou splnění je nejméně 70% správných odpovědí (možnost zkoušku 2x opakovat) 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK