PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Autodiagnostika pro učitele - ONPP13159
Anglický název: Autodiagnostics of Teachers
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc.
Neslučitelnost : ONPP13063, ONPP13065, ONPP13201, ONPP13202
Záměnnost : ONPP13050, ONPP13059
Je neslučitelnost pro: ONPP13201, ONPP13065, ONPP13063, ONPP13202
Je záměnnost pro: OPNZ0Q123B
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Soubory Komentář Kdo přidal
stáhnout Autodiagnostika_poradenstvi.doc Autodiagnostika - poradenství doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
stáhnout Jaky jsem ucitel -prezentace.ppt Jaký jsem učitel? prezentace doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
stáhnout Pavelkova - Autodiagnostika_studijni podklad.doc Autodiagnostika - studijní podklad doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
stáhnout Pavelkova_Hrabal_ORBIS SCHOLAE.doc Pavelková - Hrabal doc. PhDr. Irena Smetáčková, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc. (29.12.2019)
Kurz má přinášet nejnovější poznatky o problematice autodiagnostiky učitele jako nástroje sebereflexe učitele. Cílem kurzu je uvést do určitého způsobu uvažování a především nabídnout konkrétní diagnostické a autodiagnostické postupy. Autodiagnostický výcvik bude zaměřen především na zjišťování individuálního podílu učitele na žákovských výkonech; zjišťování vlastních preferencí v hodnocení žáků; zjišťování podílu učitele na typu vyvolávané motivace u žáků; analýzu průběhu vyučovací hodiny jako zdroje autodiagnostických informací.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc. (29.12.2019)

Cílem kurzu je aktivní osvojení poznatků a technik diagnostických a autodiagnostických metod a postupy a tím lépe porozuměli pedagogicko-psychologickým aspektům školní reality. Kurz navazuje na praxe a doplňuje je.

Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc. (29.12.2019)

 

Povinná literatura ke studiu:

Hrabal, V., Pavelková, I 2010): Jaký jsem učitel, Praha, Portál

Pavelková, I., Hrabal, V. (2013): Autodiagnostika učitele a autoevaluace školy. In Lidmila Valentová a kol. Školní poradenství I..Praha, Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta s.129-143

Doporučená literatura ke studiu:

HELUS, Z. (2004): Dítě v osobnostním pojetí. Praha , SPN.

HRABAL,V., MAN, F., PAVELKOVÁ, I (1984,1989): Psychologické otázky motivace ve škole. Praha, SPN..

HRABAL,V., PAVELKOVÁ, I. (1993): Diferenciace učitelovy percepce žáků. Pedagogika XVIII, č.1. s: 69-80.

Hrabal, V., Pavelková, I. (2008): Autodiagnostika jako předpoklad a účinný nástroj sebereflexe učitele. In. V. Spilková., J. Vašutová a kol.: Učitelská profese v měnících se požadavcích na vzdělávání. Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, s. 105 - 116.

HRABAL,V., PAVELKOVÁ, I. (2001): Srovnání pojetí žákovské motivace studentů učitelství a učitelů v návaznosti na Helusovo pojetí žáka. In sb.: Dítě ? Škola ? Učitel. (Eds. Z. Hadjmoussová, S. Štech) Praha, PedF UK, s. 59-66.

HRABAL, V. KRYKORKOVÁ, H., PAVELKOVÁ, I.(1984): Školní prospěch jako ukazatel výchovy a vzdělání, Praha,UŠI

Hrabal, V., Hrabal, V. (2002) Diagnostika. Praha, Karolinum.

Janík, T. (2005): Zkoumání subjektivních teorií pomocí techniky strukturování konceptů (SLT). Pedagogická revue, 2005, roč. 57, č. 5, s. 477-496.

Mareš, J., Slavík,, J., Svatoš, T., Švec, V. (1996): učitelovo pojetí výuky. Brno - Centrum pro další vzdělávání učitelů - masarykova univerzita

MÜLLER, CH.T. (2004): Subjektive Theorien und handlungsleitende Kognitionen von Lehren als Determinanten schulischer Lehr-Lern-Prozesse im Physikunterricht, Studien zum Physiklernen, Band 33, 348 Seiten.

PAVELKOVÁ, I. (2002): Motivace žáků k učení. Perspektivní orientace žáků a časový faktor v žákovské motivaci. Praha, PedF UK.

Pavelková, I., Urbanová, D. (2018): Nuda v edukačním kontextu: teoretické konceptualizace a výzkumné metody. Československá psychologie, roč. LXII/č. 4, s350 -365.

Pavelková, I., Hrabal, V.: 2013): Mathematics in Perception of Pupils and Teachers.Praha, Orbis scholae, vol 6, s. 119-132.

Švec, V., (2005): Od implicitních teorií výuky k implicitním pedagogickým znalostem. Brno, Paido.

PAVELKOVÁ, I., FRENCL, M. (2000): Typizování žáků učitelem. In: Psychologie pro třetí tisíciletí (eds. D. Heller, J. Šturma). Olomouc, Testcentrum, s. 217-221.

POHLMAN, B., MÖLLER, J., STREBLOW, L. (2004): Zur Fremdeinsch?tzung von Schülerselbstkonzepten durch Lehrer und Mitschüler, Zeitschrift für P?dagogische Psychologie, 18 (3-4), 157-169.

Starý, K., Schánilová, I. (2010) Autoevaluace školy. Praha, Národní institut pro vzdělávání.

WEINER, B. (1982): The emotional consequences of causal Attributions. In Clarc, M., Fiske, S.T. (eds). Affeckt and emotion: 17 th Annual Carnegie symposium on cognition. Hillsdale, N.J. Erlaum.

Metody výuky
Poslední úprava: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc. (29.12.2019)

V průběhu kurzu budou využity následující metody: výklad, samostatná práce, skupinová práce, sběr dat v terénu, supervize a podobně. Účastníci kurzu sami na sobě vyzkoušejí diagnostické metody a autodiagnostické postupy, vysvětleno bude teoretické zázemí, způsoby vyhodnocení a především interpretace získaných informací a jejich případná implikace do vyučovacích postupů.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc. (29.12.2019)

Úspěšně splnit didaktický test z problematiky diagnostiky a autodiagnostiky. Na test se student připravuje na základě aktivní účasti na přednáškách a samostudiem z doporučené literatury. Splnění zadaných úkolů: drobný výzkum; alalýza diagnostických materiálů; analýza a interpretace diagnostických a autodiagnostických zjištění a pod.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc. (01.01.2020)

 Kurz seznamuje s teoretickým pozadím konceptu autodiagnostiky, ale především přináší  konkrétní autodiagnostické strategie a metody. Kur je doprovázen četnými přiklady ze školní reality, referenčními normami a také náměty, jak si dále počínat se zjištěnými výsledky.

 

  • . Koncepce přípravy kompetentního učitele
    a) Analýza odpovídajících kompetencí učitele (Spilková 2007).
    b) Vypracování metod pro osvojení těchto kompetencí.

 

  •  Kompetence potřebné pro práci v sociálních oblastech
    (aplikováno na učitele):
    a) Odborná kompetence: - na obecné úrovni vědomosti a dovednosti týkající se vyučování předmětu a znalost psychologických a sociálně psychologických zákonitostí chování žáků a třídy.
    b) Sebekompetence: - znalost ?pozadí vlastního chování?, znalost vlastních tendencí, koncepcí, silných a slabých stránek.
    c) Sociální kompetence: - úspěšná (z hlediska cílů) chování v sociálních situacích, tj. osvojení si, v souladu s vlastními (poznanými) předpoklady, optimální formy komunikace a interakce s žáky, třídou, rodiči, učiteli (s důrazem na flexibilitu) (Ch. T. Müller 2004).

 

  • Zdroje a způsoby osvojování klíčových kompetencí učitele
    a) Odborná kompetence
    - obecné odborné vědomosti (oborová didaktika, pedagogická psychologie);
    - diagnostické údaje o žácích a třídě (pedagogická a pedagogicko psychologická diagnostika (Hrabal, Hrabal 2004).
    b) Sebekompetence: autodiagnostika v oblasti subjektivních (implicitních) teorií (konceptu) učitele (Hrabal, Hrabal 1988) v oblasti percepčně postojových orientací (Hrabal, Pavelková 1993, Pavelková 2002).
    c) Sociální kompetence:
    - trénink interakce se žáky (třídou, rodiči,....) ve smyslu uvědomělého a řízeného aktérství učitele ve výukové komunikaci (Helus 2007);
    - trénink základních komunikačních prostředků učitele.

 

  •  Koncept osvojování profesních koncepcí učitelem se zaměřením na vyučovací činnost
    a) Teoretická příprava v oblasti uvedených koncepcí - pregraduální a postgraduální studium.
    b) Praktická příprava v oblasti uvedených koncepcí: (Hrabal, Bretzke, Traue 2007)
    - expozice - hospitace, sledování videozáznamu vyučovací hodiny...
    - reflexe - na základě reflexního schématu, (inventáře)
    - autodiagnostika ? diagnostika vlastních konceptů a tendencí
    - registrace výukové činnosti - video, deník, audio záznam
    - sebereflexe - analýza a interpretace autodiagnostických údajů a výsledků záznamu vyučovací činnosti pomocí sebereflexního schématu.

 

  • Využití autodiagnostiky učitele při vnitřní autoevaluaci školy

            a) Autoevaluační strategie a autoevaluační metody

            b) Obtíže autoevaluace a etika autoevaluace

            c) Plánování autoevaluace školy

 

  • Definice, vymezení pojmů
    Autodiagnostika:
    Na obecné úrovni lze za autodiagnostiku označit aplikaci diagnostických metod na vlastní osobu.
    Pod pojmem autodiagnostika učitele rozumíme pak speciální diagnostickou činnost učitele v oblasti vlastních (implicitních) konceptů (vnitřních reprezentací) žáků, výuky a kritérií hodnocení žáků, zakládající se převážně na konfrontaci učitelových údajů s údaji objektivními a žákovskými (atribučně statistická metoda).

           Sebereflexe
           Pod pojmem sebereflexe učitele (pod zorným úhlem oddiferencování autodiagnostiky) rozumíme řízenou, hodnotící reflexi učitele v oblasti vlastní komunikace, výuky a hodnocení žáků na základě interpretace záznamů o vlastní vyučovací činnosti (video, audio, písemná dokumentace) a autodiagnostických údajů                 za účelem zvýšení vlastních profesních kompetencí.

  • Subjektivní (implicitní) teorie
    V sedmdesátých letech vzniká vedle výzkumu implicitních teorií, které byly vztahovány především na vztahy mezi osobnostními vlastnostmi, termín subjektivní teorie, vztahující se na všechny aspekty vlastní osoby a vnějšího světa, jak je jedinec vnímá a chápe.
    Ve školní oblasti se předpokládá, že subjektivní psychologické teorie učitele hrají velkou roli při řízení a zdůvodňování jeho jednání. (Müller 2003).

  •  Autodiagnostika jako jeden z předpokladů a účinný nástroj sebereflexe učitele - teoretický koncept
    Teoretickým východiskem jsou koncepce autodiagnostiky učitele, založené na konfrontaci učitelovy vnitřní reprezentace jeho výchovně vzdělávacího působení, jeho interakce se žáky a osobností jednotlivých žáků s objektivními údaji percepce a sebepercepce žáků.
    Vnitřní reprezentace je přitom chápána jako učitelův obraz školní reality, vytvořený na jedné straně jeho obecným pojetím žáka (Helus 1982) a pojetím úspěšného žáka (Hrabal, Krykorková, Pavelková 1984), na druhé straně jeho individuálními osobnostními rysy, specifickými zkušenostmi a zvláštnostmi, projevujícími se převážně v ne zcela uvědomělém posuvu při zpracovávání percipované reality.
    Školní úspěšnost žáka je závislá na jeho školní zdatnosti, na požadavcích školy a na pedagogickém působení a hodnotících dovednostech a postojích učitele.
    Učitelovy postoje, vycházející do značné míry z jeho subjektivní teorie předmětu a pojetí úspěšného žáka, ovlivňují jeho vyučovací a hodnotící styl, náročnost výuky a jeho didaktické zaměření (Hrabal, Pavelková 1993). To se pak odráží v prožívané obtížnosti předmětu žáky, jejich vztahu k předmětu, jejich motivovanosti a konečně taky v jejich výkonech.
    Autodiagnostická činnost učitele pak spočívá v konfrontaci jeho konceptu žáka a předmětu s údaji o sebepojetí žáka a jeho vnitřní reprezentaci předmětu, přičemž výsledek tohoto srovnání je využitelný jednak k sebereflexi učitele na úrovni jeho konceptů žáka a vyučování a jednak bezprostředně k optimalizaci jeho výukové interakce s jednotlivými žáky.

  •  Typy autodiagnostických analýz
    a) Učitelova autodiagnostika jako předpoklad optimalizace jeho výukové interakce. - Jak učitel žáka zná ?
    b) Autodiagnostika učitelova pojetí úspěšného žáka jako předpoklad sebereflexe učitele v oblasti hodnocení. - Který typ žáků považuje učitel za úspěšný?
    c) Učitelova autodiagnostika implicitních konceptů vyučování předmětu. - Pro které žáky učitel vyučuje? Co učitel považuje za správné (chce dělat), co si myslí, že dělá, a co opravdu dělá.

 

  •  Ukázka výzkumného projektu (autodiagnostika učitele)
    a) Výzkumný vzorek: základní škola (II. stupeň) ? 3000 žáků, 180 učitelů; gymnázium - 2000 studentů, 130 učitelů.
    b) Výzkumné metody: dotazník postojů ke školním předmětům vyplňují žáci i učitelé), prospěch, výkon žáka.
    c) Statistické metody: úroveň vzorku ? parametrické metody (pearsonův korelační koeficient, t-test, analýza variance, faktorová analýza, klastrová analýza, diskriminační analýza), úroveň tříd a učitelů ? neparametrické metody (spearmenův korelační koeficient, U-test, chi-kvadrát)
    d) Vyhodnocení dat: explorativní část viz typy autodiagnostických analýz; normativní část - subjektivní (implicitní) koncept učitele (obecná tendence, typová tendence, individuální tendence, předmětová tendence); údaje o žákovi (variance třídy, variance školy, variance předmětu).


    Autodiagnostický výcvik zaměřený na témata:
    1. Autodiagnostická analýza klimatu ve třídě a škole (analýzy se budou opírat především o následující metody: CCQ ? Rosenfeld 1983; OCDQ ? Kottkamp, Mulhern, Hoy 1987; LCQ a CES).
    2. Zjišťování podílu učitele na typu vyvolávané motivace u žáků (analýzy se budou opírat především o následující metody: PREFER - Hrabal 1988, MV-5 Hrabal, Pavelková 2008, M-1, M-2 ? Pavelková 2002).
    3. Analýza průběhu vyučovací hodiny jako zdroj autodiagnostických informací (Flandersova metoda).
    4. Zjišťování individuálního podílu učitele na žákovských výkonech (analýzy se budou opírat o speciálně zkonstruovaný didaktický test).
    5. Zjišťování vlastních preferencí v hodnocení žáků.
  • Reflexe kurzu

 

Požadavky k zápisu - čínština
Poslední úprava: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc. (29.12.2019)

Prerekvizta: studenti mají absolvovaný kurz Pedagogické a školní psychologie

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc. (29.12.2019)

Úspěšně splnit didaktický test z problematiky diagnostiky a autodiagnostiky. Na test se student připravuje na základě aktivní účasti na přednáškách a samostudiem z doporučené literatury. Splnění zadaných úkolů: drobný výzkum; alalýza diagnostických materiálů; analýza a interpretace diagnostických a autodiagnostických zjištění a pod.

Studijní opory
Poslední úprava: doc. PhDr. Isabella Pavelková, CSc. (01.01.2020)

Studijní opory:

Pavelková: Autodiagnostika - studijní podklady

Pavelková_Hrabal_ORBIS SCHOLAE

Hrabal_ Pavelková_AUTODIAGNOSTKA_ PREZENTACE

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK