PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Filosofická a pedagogická antropologie I. - ON9312211
Anglický název: Philosophical and Pedagogical Anthropology I
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:2/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D.
Kategorizace předmětu: Učitelství > Občanská výchova
Záměnnost : ON2312014, ON9312242
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (05.09.2017)
Anotace předmětu: Tématem kurzu je antropologismus ve filosofickém myšlení a filosofická antropologie. Základní rysy antropologického diskurzu. Antropologický rozměr antického mýtu. Antropologická paradigmata: animal rationale, imago Dei a ego cogito. Východiska moderní filosofické antropologie. Sebeporozumění novověkého člověka jako biosociální bytosti, jako bytosti věřící, jako bytosti mravní, jako bytosti kulturní. Homo mensura, homo faber, homo ludens, homo viator, homo sacer. Sebepojetí člověka v pojmech osoba, osobnost, existence, přirozenost člověka, podstata člověka, subjektivita. Smích, smysl pro humor, stud jako atributy lidství. Člověk jako bytost rozumějící.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (05.09.2017)

Povinná literatura

PELCOVÁ, Naděžda. Vzorce lidství: filosofické základy pedagogické antropologie. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-756-5.

 

Literatura doporučená k získání vhledu do problematiky

PELCOVÁ, Naděžda a Ilona SEMRÁDOVÁ. Fenomén výchovy a etika učitelského povolání. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2636-9.

CICHÁ, Martina. Integrální antropologie. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-816-0.

STARK, Stanislav. Filosofie výchovy jako filosofie lidské aktivity a dialogu: se zaměřením na učení Hanse-Georga Gadamera a Otto Friedricha Bollnowa. Plzeň: Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk, 2006. ISBN 80-7380-012-8.

STARK, Stanislav. Filozofie člověka v historickém kontextu. Plzeň: Katedra filozofie Filozofické fakulty Západočeské univerzity, 2008. ISBN 978-80-7043-711-7.

SOKOL, Jan a Zdeněk PINC. Antropologie a etika. Praha: Triton, 2003. ISBN 80-7254-372-5.

SOKOL, Jan. Člověk jako osoba: filosofická antropologie. Třetí, rozšířené vydání. Praha: Vyšehrad, 2016. Moderní myšlení. ISBN 978-80-7429-682-6.

KRATOCHVÍL, Zdeněk. Výchova, zřejmost, vědomí. V Praze: Herrmann & synové, 1995. 199 s. ISBN 80-238-0473-1.

ZICHA, Zbyněk. Vybrané otázky filosofie výchovy. V Praze: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 87 s. ISBN 978-80-7290-658-1.

 

Literatura doporučená k ‚pomalému čtení‘

ARENDTOVÁ, Hannah. Eichmann v Jeruzalémě: zpráva o banalitě zla. Překlad Martin Palouš. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1995. 428 s. Souvislosti; sv. 5. ISBN 80-204-0549-6.

ARISTOTELÉS. O duši. 2. nezm. vyd. Praha: P. Rezek, 1995. ISBN 80-901796-4-9.

CONRADU, Gion. Sigmund Freud & Martin Heidegger: daseinsanalytická teorie neuróz a psychoterapie. Praha: Triton, 1998. ISBN 80-85875-74-8.

ČÁLEK, Oldřich. Skupinová daseinsanalýza: [možnost být sebou]. Praha: Triton, 2005. ISBN 80-7254-539-6.

GADAMER, Hans-Georg. Člověk a řeč: (výbor textů). Praha: Oikoymenh, 1999. Oikúmené. ISBN 80-86005-76-3.

HEIDEGGER, Martin. Básnicky bydlí člověk: německo-česky. 2., opr. vyd. Praha: OIKOYMENH, 2006. Knihovna novověké tradice a současnosti. ISBN 80-7298-165-X.

HEIDEGGER, Martin. O humanismu. Překlad Petr Kurka. Vyd. 1. [Praha]: Ježek, 2000. 55 s. Filosofické texty. ISBN 80-85996-32-4.

HOGENOVÁ, Anna. K filosofii výkonu. 1. vyd. Praha: Eurolex Bohemia, 2005. 575 s. ISBN 80-86861-35-X.

MICHÁLEK, Jiří. Topologie výchovy: místo výchovy v životě člověka. Praha: Oikoymenh, 1995. Oikúmené. ISBN 80-86005-01-1.

MICHŇÁK, Karel. Ke kritice antropologismu ve filosofii a teologii. 1. vyd. Praha: Svoboda, 1969.

NOVÁK, Aleš. Dělník, nadčlověk, smrtelník: tři podoby lidství ve filosofické antropologii. Praha: UK FHS, 2006. Agora. ISBN 80-239-8973-1.

NOVÁK, Aleš. Moc, technika a věda: Martin Heidegger a Ernst Jünger. Praha: Togga, 2008. Vita intellectiva. ISBN 978-80-87258-01-9.

PALOUŠ, Radim. Čas výchovy. Praha: SPN, 1991. ISBN 80-04-25415-2.

PATOČKA, Jan, Pavel KOUBA a Ivan CHVATÍK. Péče o duši: soubor statí a přednášek o postavení člověka ve světě a v dějinách. III, Kacířské eseje o filosofii dějin. Praha: Oikoymenh, 2002. Sebrané spisy Jana Patočky. ISBN 80-7298-054-8.

PATOČKA, Jan. Péče o duši. 1, Stati z let 1929-1952. Praha: Oikoymenh, 1996. Sebrané spisy Jana Patočky. ISBN 80-86005-24-0.

PATOČKA, Jan. Péče o duši. 2. Praha: Oikoymenh, 1999. Sebrané spisy Jana Patočky. ISBN 80-86005-91-7.

PEŠEK, Jiří. Proměny času ve vztahu k bytí a jeho možnému smyslu: příspěvek k dějinám ontologického smyslu temporality. Vyd. 1. Praha: Ježek, 1995. 144 s. Filosofické texty. Velká řada; sv. 5. ISBN 80-85996-00-6.

PEŠKOVÁ, Jaroslava, Anna HOGENOVÁ, David KRÁMSKÝ a David RYBÁK. Vybrané spisy Jaroslavy Peškové. Praha: Pro Univerzitu Karlovu v Praze, Pedagogickou fakultu vyrobilo vydavatelství a nakl. Kreace, 2010. ISBN 978-80-902125-6-5.

SCHELER, Max. Místo člověka v kosmu. Praha: Academia, 1968. Filosofická knihovna.

SYNEK, Stanislav. Duše jako místo dění světa: studie k pojetí (lidské) duše u Aristotela. Praha: Togga ve spolupráci s Univerzitou Karlovou v Praze, Fakultou humanitních studií, 2014. Scholia. ISBN 978-80-7476-071-6.

TEILHARD DE CHARDIN, Pierre. Místo člověka v přírodě: výbor studií. Praha: Svoboda, 1967. Filosofie a současnost.

 

(Jiné) Elektronické zdroje:

ŠIMSA, Martin. Příběh filosofického antropologického diskurzu. Dostupné na adrese: http://ff.ujep.cz/files/KPF/Studium/skripta/kpf_filosofantr.pdf

HAVEL, Ivan, M. Přirozené a umělé myšlení jako filosofický problém. Dostupné na adrese: https://is.muni.cz/el/1421/podzim2007/VIKBB18/um/Havel_AI98.pdf

Sylabus
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (05.09.2017)

Upřesnění anotace: Kurz je věnovaný filosofickému a transdisciplinárnímu tázání po člověku. Smyslem předmětu je uvádět studenty do situace, v níž se stávají schopni doopravdy a v odpovídající vážnosti tázat po člověku, po podstatných záležitostech lidství, a to ve vztahu k jejich budoucímu pedagogickému poslání. Těžiště kurzu spočívá v uvádění do filosofického myšlení, avšak v zorném poli myslitelské péče se nebudou nacházet pouze obvyklá témata filosofická (duše, existence, bytí, čas atd.) či filosoficky a pedagogicky antropologická (paradigmata lidství, paradigmata výchovy), ale též témata, jež vyvstávají v odborných diskurzech (např. kulturní a sociální antropologie, psychologie apod.) a v oblasti porozumění přirozenému světu.

Tematické okruhy předmětu:

 ·         Uvedení do diskurzu filosofické a pedagogické antropologie a možnosti tázání po člověku.

·         Antropologický rozměr antického mýtu, mytické myšlení.

·         Antropologická paradigmata: zoon logon echon, animal rationale, imago Dei a ego cogito.

·         Sebeporozumění novověkého člověka jako biosociální bytosti, jako bytosti věřící, jako bytosti mravní, jako bytosti kulturní. Homo mensura, homo educandus, homo faber, homo ludens, homo viator, homo sacer.

·         Paradigmata výchovy.

·         Sebepojetí člověka v pojmech osoba, osobnost, existence, přirozenost člověka, podstata člověka, subjektivita. Smích, smysl pro humor, stud jako atributy lidství. Bio-psycho-sociálně-duchovní jednota osobnosti.

·         Člověk jako bytost rozumějící – smysl lidského života a dějinnost.

·         Člověk, technika a média.

·         Člověk v zrcadle umění.

·         Člověk a příroda.

 

Temata budou vybírána s ohledem na obeznámenost studentů s tematickou.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Zbyněk Zicha, Ph.D. (05.09.2017)

Podmínky splnění předmětu

 

·         Aktivní účast na semináři (referát) a průběžné plnění zadaných úkolů;

·         Splnění četby: a) přečtení monografie doc. N. Pelcové Vzorce lidství: filosofické základy pedagogické antropologie (2010), b) prostudování primárního monografického zdroje odpovídajícího obsahu kurzu (Viz např.: Doporučená literatura k pomalému čtení);

·         Odevzdání a ústní obhájení seminární práce, původního zamyšlení nad zvolenou otázkou.

 

Bližší informace k seminární práci:

·         Jde o samostatné a původní zamyšlení nad vybranou otázkou/tématem vztahující se k obsahu kurzu.

·         Téma práce, vyvstávající z přednášek či samostatné četby, předem schvaluje vyučující. (Přičemž klíčová otázka by měla mít podobu dobře zdůvodněné a podstatné otázky, jež ponese následující zamyšlení).

·         Vypracování seminární práce se musí opírat o porozumění dvěma relevantní pramenům, jež budou v práci přímo citovány, parafrázovány a uvedeny v použité literatuře. (Rozhodně tedy nestačí na konci práce uvést pramen jako zdroj inspirace.)

·         Rozsah práce odpovídá 5 – 20 normostranám (1 normostrana = 1800), přičemž práce může být odevzdána v libovolném smysluplném naformátování bez úvodních stran, stačí pouze uvést jméno a příjmení, obor, rok odevzdání a název práce.

·         Seminární práci prosím odevzdávejte elektronicky na adresu vyučujícího nejpozději 5 dnů před její obhajobou, do předmětu prosím uvádějte zkratku ‚FPA‘.

 

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK