PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Legislativa upravující výkon profese psychologa - ON913099
Anglický název: Legislation in the profession of psychologist
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2014
Semestr: oba
E-Kredity: 2
Rozsah, examinace: 0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 13 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. PhDr. PaedDr. Anna Kucharská, Ph.D.
Korekvizity : ON913009
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (08.01.2012)
\posluchači jsou seznamováni s legislativní oporou pro práci psychologa ve školství a zdravotnictví. A) ŠKOLSTVÍ Všechny legislativní podklady pro resort školství lze dohledat na oficiálních stránkách MŠMT ČR, http://www.msmt.cz/dokumenty. Posluchači kurzu jsou seznamováni s hlavními legislativními podklady pro práci psychologa v resortu školství, pozornost je zejména věnována těm aspektům, které se bezprostředně dotýkají odborných aktivit poradenského i školního psychologa (pro informační, Diagnostickou, preventivní i intervenční činnost) a pro jeho spolupráci s jinými odborníky ve školství i mimo něj. Zmíněny jsou i předpisy, které nelze vztahovat k poskytování poradenských služeb, ale které se týkají práce psychologa či ohrožených skupin dětí a mladistvých (např. Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů). B) VE ZDRAVOTNICTVÍ Studenti se seznámí se základními dokumenty pro obor klinická psychologie.
Cíl předmětu
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (08.01.2012)

Cílem předmětu je poskytnutí základních informací o legislativě, která ovlivňuje uplatnění budoucích absolventů jednooborové magisterské psychologie ve školství a zdravotnictví. Uchazeči by měli získat přehled, na jehož základě se budou také v budoucnu orientovat, do které obsasti odborné psychologické praxe budou směřovat. Některé z podmínek uplatnění je možné plnit již v rámci VŠ studia (výcviky, kurzy).

 

Metody výuky
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (08.01.2012)

Metody výuky: přednášky, ve které jsou seznámeni se všemi legislativními podklady. Navzovat musí vlastní práce studentů - vyhledání příslušných legislativním pramenů, samostudium.

Studenti mají možnost konzultovat nejasnosti s garantkami a) poradenské legislativy, b) klinické legislativy pro výkon práce psychologa.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (08.01.2012)

Výstupem z předmětu je zápočet. Pro něj musí student potvrdit, že se orientuje v legislativě pro výkon profese psychologa ve školství i zdravotnictví.

Atest - ústní zkouška, student obdrží 2 otázky k legislativě (školství, zdravotnictví) a 2 konkrétní situace (školství, zdravotnictví), ve kterých má prokázat, že umí příslušný odborný problém spojit s legislativou, která danou činnost určuje.

Sylabus
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (08.01.2012)

1. LEGISLATIVA PRO VÝKON PROFESE PORADENSKÉHO PSYCHOLOGA
Konkretizace platných předpisů:
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský
zákon) ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů ve znění pozdějších předpisů
Zákon č. 109/2002 Sb., o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních a o změně dalších zákonů).

Vyhlášky ke školskému zákonu:
Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních
Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, novela 62/2007, její platnost byla dvakrát odložena o rok (vyhláška č. 227/2007 Sb. a č. 326/2008 Sb.,, potom zrušena - pracuje se na novele)
Informace MŠMT k zabezpečení vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami s podporou asistence č.j. 14 453/2005-24
Vyhláška č. 14/2004 Sb., o předškolním vzdělávání ve znění č. 43/2006 Sb.
Vyhláška č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky ve znění 454/2006
Vyhláška č. 13/2004 Sb., o středním vzdělávání a vzdělávání v konzervatoři ve znění 374/2006 a 400/2009
Vyhláška č. 671/2004 Sb.,, kterou se stanoví podrobnosti o organizaci přijímacího řízení ke vzdělávání ve středních školách ve znění 422/2006, 46/2008 a 394/2008
Vyhláška č. 274/2010 Sb., kterou se mění 177/2009 Sb., o bližších podmínkách ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou ve znění 90/2010
Vyhlášky k zákonu o pedagogických pracovnících
Nařízení vlády 75/2005 Sb., o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko-psychologické činnosti pedagogických pracovníků
Vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků - novelizovaná Vyhláška č. 412/2006 Sb.
Zákon 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a změně některých zákonů upravuje povinnosti správců osobních údajů a stanoví pravidla pro nakládání s osobními údaji jednotlivých subjektů
Zákon č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním a vyšším odborném a jiném vzdělávání - školský zákon - ve znění další předpisů - zákon č. 49/2009
Zákon č. 563/2004 Sb., o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů ve znění dalších předpisů - Zákon č. 383/2005
Vyhláška č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí,
Vyhláška 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních

2. LEGISLATIVA PRO VÝKON PROFESE KLINICKÉHO PSYCHOLOGA
V kurzu Legislativa v oboru klinická psychologie jsou studenti seznámení se základními dokumenty pro obor klinická psychologie.

Pro orientaci v oboru klinické psychologie v českém zdravotnictví je nutná znalost Koncepce oboru klinické psychologie vydaná Asociací klinických psychologů České republiky dne 24.11.2000 ( v novém dopracování 28.1.2001). Obsahuje klasifikaci a náplň oboru- číslo odbornosti, definici, předmět a cíl oboru, vymezení činnosti oboru, diagnostické kategorie, stav přípravy standardů diagnostických a terapeutických standardů a zákonná ustanovení práv a povinností klinického psychologa. Je zde zapracována i struktura optimální sítě zdravotní péče oboru v jednotlivých zdravotnických zařízeních s náplní a činností pracovišť- diagnostika, terapeutická činnost, prevence a výchova, činnost konziliární, činnost poradenská, posudková, soudně-znalecká, i výzkumná, oblast vzdělávání a činnost pedagogicko-psychologická. Dále pak oblast vzdělávání v oboru ( pregraduální, odborné vzdělání, speciální průprava, specializované vzdělání klinického psychologa). Koncepce zahrnuje i rozvoj a vývojové trendy oboru .

Bazální je zákon 189- částka 59 Sbírky zákonů ČR ze dne 2.6.2008, kterým se mění zákon č.18/2004 Sb., o uznávání odborné kvalifikace a jiné způsobilosti státních příslušníků členských států Evropské unie a o změně některých zákonů.

Pro výkon práce klinického psychologa je nezbytná znalost předpisu č.321/2008 Sbírky zákonů,částka 104, ze dne 19.8.2008, kterou se mění vyhláška č.423/2004 Sb., kterou se stanoví kreditní systém pro vydání osvědčení k výkonu zdravotnického povolání bez přímého vedení nebo odborného dohledu zdravotnických pracovníků. 

Důležitý je i Rámcový vzdělávací program pro získání specializované způsobilosti v oboru klinická psychologie - klinický psycholog dle nařízení vlády č. 463/2004 Sb., kterým se stanoví obory specializačního vzdělávání a označení odborností zdravotnických pracovníků se specializovanou způsobilostí. Navazující je pak zákon 424/2004 Sb. - činnosti zdravotnických pracovníků a jiných odborných zdravotníků - § 21 Psycholog ve zdravotnictví.
V současnosti platí i zákon 39/2005 Sb, požadavky na studijní program nelékařských zdravotnických povolání ve znění 129/2010Sb - § 21 a zákon 31/2010 Sb. o oborech specializačního vzdělávání zdravotnický pracovníků.

Studenti jsou seznámeni i se specializační náplní v oboru klinická psychologie.
Pro pozdější registraci MZ je nutná znalost vyhlášky č. 321/2008 - kredity vzdělávacích akcí.
Katalog prací, 222/2010 Sb. uvádí zařazení do platových tříd 1.05.01 Psycholog a 2.19.32 Psycholog ve zdravotnictví, klinický psycholog.
533/2005 Sb. - změna nařízení vlády o katalogu prací a kvalifikačních předpokladech - 2.19.28 klinický psycholog
V neposlední řadě je nutná znalost živnostenského zákona 455/1991 - vázané činnosti Psychologické poradenství a diagnostika.

Vstupní požadavky
Poslední úprava: KUCHARSA/PEDF.CUNI.CZ (08.01.2012)

Tento volitený kurz je významně propojen s odbornými stážemi na pracovištích psychologické praxe - stáže encyklopedické, specializované: poradenské i klinické. V některých zařízeních je podmínkou příjetí na stáž, je uchazeč o stáž musí mít doklad, že byl seznámen se základní legislativou, která ovlivňuje odborné činnosti i současně náslechy psychologických činností s klienty. Proto by si jej měli studenti volit ještě před nástupem na stáže.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK