PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Blízký východ pohledem komparativní pedagogiky - ON2333V05
Anglický název: Middle East in Comparative Educational Studies
Zajišťuje: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2012
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Karel Černý, Ph.D.
Třída: Volitelné předměty pro PS
Kategorizace předmětu: Učitelství > Pedagogika
Záměnnost : OB2333005, O02333V05
Je záměnnost pro: O02333V05, OB2333005
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: GROSCHLO/PEDF.CUNI.CZ (17.10.2011)
Kurz se zaměřuje na aktuální procesy a problémy odehrávající se na Blízkém východě a na jeho vztahy se Západem. Zdůrazněna je problematika vzdělávání a její promítání do klíčových procesů a problémů regionu. Zvláštní důraz je kladen na rozbor procesu modernizace (populační exploze, urbanizace, růst vzdělanosti, expanze médií), dopadů globalizace, situace mládeže, migrace, změny politického diskurzu, vzestup politického islámu a sociálních konfliktů. Důraz je kladen na komparativní perspektivu (synchronní i asynchronní). Kurz je zaměřen interdisciplinárně (historie, orientalistika, politologie), primární důraz je však kladen na sociologickou perspektivu a perspektivu srovnávací pedagogiky. V rámci komparativní pedagogiky dnes totiž dochází k renesanci zájmu o současný svět islámu, zejména o region Blízkého východ, a také o vztahy islámu a Západu. Na institucionální rovině lze tento rostoucí zájem dokumentovat na vzniku tzv. Middle East Special Interest Group, která byla ustavena v rámci Světové asociace srovnávací pedagogiky a pravideně organizuje vlastní sekce na význačných světových komparativistických kongresech. Přitom rozsah zájmu těchto studií je značný: od analýz vývoje vzdělanosti obyvatelstva v daných zemích, přes analýzy vývoje vzdělávacích systémů v kontextu ekonomické a politické modernizace daných regionů či rozbory obsahů učebnic a školního kurikula, až po hledání vztahu mezi úrovní dosaženého vzdělání a politickou radikalizací.
Literatura
Poslední úprava: GROSCHLO/PEDF.CUNI.CZ (17.10.2011)

Povinná literatura (výběr kapitol):

Arab Human Developmnet Report 2002, 2003, 2004, 2005, 2009. New York, UNDP.

PAIVANDI, S. Discrimination and Intolerance in Iran´s Textbooks. Washington, Freedom House

2008.

RICHARDS, A. A Political economy of the Middle East. Boulder, Westview Press 2008.

Saudi Arabia´s curricuum of intolerance. Washington, Freedom House, 2006.

Doporučená literatura:

KEPEL, G. Boží pomsta. Křesťané, židé a muslimové znovu dobývají svět. Brno: Atlantis, 1996.

JUERGENSMEYER, M. Teror v mysli boží. Globální vzestup náboženského násilí. Brno: CDK, 2007.

HUNTINGTON, S. P. Střet civilizací. Boj kultur a proměna světového řádu. Praha: Rybka, 2001.

BURUMA, I.; MARGALIT, A. Okcidentalismus. Západ očima nepřátel. Praha: NLN, 2005.

ESPOSITO,J.; MOGAHED,D. Who speaks for Islam?What a billion Muslims really think. Gallup Pres, 2007.

INGLEHART, R.; WELZEL, CH. Modernization, cultural change, and democracy. Cambridge, 2005.

KEPEL, G. Jihad. The trail of political Islam. Cambridge: Harvard university press, 2002.

KEPEL, G. Fitna. Válka v srdci islámu. Praha: Karolinum, 2006.

KROPÁČEK, L. Blízký východ na přelomu tisíciletí. Dynamika přeměn v muslimském sousedství Evropy. Praha: Vyšehrad, 1999.

LEWIS, B. The crisis of Islam. New York: Modern library, 2003.

LEWIS, B. Kde se stala chyba? Praha: Volvox Globator, 2003.

ROY, O. Globalized Islam. Columbia university press, 2004.

SAID, E. Orientalismus. Západní koncepce Orientu. Praha: Paseka, 2008.

SCHULZE, R. Dějiny islámského světa ve 20. století. Brno: Atlantis, 2007.

Sylabus
Poslední úprava: GROSCHLO/PEDF.CUNI.CZ (17.10.2011)

Témata kurzu:

(1) Islám a Západ (vzájemná percepce - role médií, knižního trhu, školního kurikula, obsahu učebnic),

(2) Imigrace a integrace (vzorce migrace, integrační modely, komparace USA, západní Evropa, Česká republika, generační pohled a situace mládeže a role vzdělávání),

(3) Blízký východ a modernizace či pozápadnění,

(4) Radikalizace a mládež,

(5) Příčiny zaostalosti,

(6) Analýza terorismu a role vzdělávání.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK