PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
E-learning ve vzdělávání - ON2319915
Anglický název: E-learning in education
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:kombinovaná
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc.
Prerekvizity : ON2319811
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Viktor Fuglík, Ph.D. (20.09.2012)
Předmět se soustředí na didaktické aspekty a otázky využití ICT učitelem k vytvoření edukačního prostředí, v němž může učitel podpořit klíčové procesy probíhající ve školním vzdělávání a vytvořit optimální podmínky pro spolupráci a komunikaci mezi účastníky výuky, a to jak prostřednictvím lokální počítačové sítě, tak Internetu. Studenti učitelství se tak seznamují se základními metodickými postupy, jak si učitel, resp. žák pomocí počítače a počítačových sítí buduje a rozvíjí vlastní pracovní prostředí, v němž se žák může učit, plnit své úlohy, archivovat výsledky své práce, sdílet nástroje potřebné pro učení a v němž učitel může vyvíjet své přípravy na výuku, využívat podpůrné nástroje k realizaci a vyhodnocování své vlastní pedagogické práce a výsledky učební činností žáků. Předmět se zaměřuje na virtuální vzdělávací kolaborativní prostředí, technologickou podporu pro distribuci vzdělávacího obsahu, pedagogickou komunikaci, kolaboraci mezi účastníky výuky, sdílení prostředků a zpětnou vazbu, pracovní prostředí učitele a žáka, využití technologií pro monitorování, dokumentaci a archivaci průběhu a výsledků výuky a evaluaci výukového software a informačních zdrojů pro potřeby vzdělávání.
Literatura -
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (28.09.2012)

ČERNOCHOVÁ, M., VAŇKOVÁ, P. KD8 E-learning ve školní praxi. Studijní text. Projekt spolufinancovaný ESF a státním rozpočtem ČR. Praha, 2012.

ČERNOCHOVÁ, M., JEŘÁBEK, T. Moodle a jeho využití ve školním prostředí. Studijní materiály pro kurz KD3. Projekt spolufinancovaný ESF a státním rozpočtem ČR. Praha, 2012.

DOUGIAMAS, M. A Journey into Constructivism [on-line]. [cit. 2.11.2009]. Dostupné na: http://dougiamas.com/writing/constructivism.html

DOWNES, S. E-leaning 2.0. http://www.elearnmag.org/subpage.cfm?section=articles&article=29-1

DOWNES, S. Copyrights Ethics and Theft. http://www.downes.ca/cgi-bin/page.cgi?post=65

HODGINS,W., CONNER,M. Everything You Ever Wanted to Know About Learning Standards but Were Afraid to ask. http://www.linezine.com/2.1/features/wheyewtkls.htm

MERGEL,B. Instructional Design and Learning Theory [on-line]. [cit. 1.2.2008]. 1998. http://www.usask.ca/education/coursework/802papers/mergel/brenda.htm

VÁŇOVÁ,T., VÁŇOVÁ,A. Moodle v síti. PragoData Consulting : Brno, 2009.

SAK,P., MAREŠ,J., NOVÁ,H., RICHTER,V., SAKOVÁ,K., SKALKOVÁ,J. Člověk v informační společnosti. Vzdělávání a život v komputerizovaném světě. Praha : Portál, 2007.

WWW:

http://www.elearnspace.org/Articles/InstructionalDesign.htm

http://www.imsglobal.org/learningdesign/

http://www.learnativity.com/standards.html

http://www.imsglobal.org/learningdesign/ldv1p0/imsld_bestv1p0.html

http://www.cs.washington.edu/education/dl/presenter/papers.html

Web 2.0 http://suewebik.net/webove/web20-def.html

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (05.12.2012)

Znalosti z probíraných témat problematiky E-learning ve školní praxi.

Sylabus -
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (29.09.2012)

ZÁKLADNÍ POJMY A TEORETICKÁ VÝCHODISKA PRO IMPLEMENTACI VIRTUÁLNÍCH VZDĚLÁVACÍCH PROSTŘEDÍ do vzdělávání na ZŠ a SŠ
Teoretické otázky řízení učení a systémů pro řízení výuky. Pojmy modely učení, řízené učení, interakce řídícího systému s řízeným systémem, otevřený systém, e-learning, e-portfolio.
Výukové objekty a jejich úložiště. Kritéria pro hodnocení výukových objektů.

E-LEARNING JAKO PODPORA VÝUKY A UČENÍ VE ŠKOLNÍ PRAXI
Možnosti a způsoby využití ICT jako podpory učení žáka. Edukační procesy podporované ICT. Standardy pro vývoj virtuálních vzdělávacích prostředí. IEEE standardy. Model LTSA.
Činnosti učitele a jeho úloha ve výuce s on-line podporou. Činnosti žáka při učení podporovaném ICT. Výhody a nevýhody on-line podpory prezenční výuky ve škole.

TECHNOLOGIE PRO APLIKACI E-LEARNINGU DO VÝUKU VE ŠKOLNÍ PRAXI
Práce s vybranými technologiemi pro tvorbu a distribuci výukového obsahu prostřednictvím počítačové sítě. Prostředí pro kolaboraci a sdílení výukových objektů a náměty pro jejich využití ve výuce.
Práce s vybranými běžně dostupnými technologiemi synchronní a asynchronní komunikace při komunikaci a spolupráci účastníků výuky prostřednictvím počítačové sítě. Sdílení software. Komunikace a principy řízení distribuované výuky.
Práce s vybranými technologiemi pro zajištění zpětné vazby prostřednictvím počítačové sítě ve výuce a při učení.

NĚKTERÉ PŘÍKLADY E-LEARNINGOVÝCH PLATFOREM A SYSTÉMŮ
Modelové ukázky vybraných systémů VLE, LMS k podpoře výuky a řízení učení žáka v prezenční výuce. Příklady nabídek e-learningových vzdělávacích aktivit pro ZŠ a SŠ.

ZÁKLADY PRÁCE S MOODLE
Základní charakteristiky a možnosti Moodle.
Seznámení s jednotlivými funkcemi a nástroji Moodle.

NÁVRH VLASTNÍHO KURZU
Návrh scénáře e-learningového projektu výuky s využitím výukových objektů a různých technologií k zajištění podpory učení žáka.
Kritéria pro hodnocení e-learningových kurzů.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (05.12.2012)

Požadavky k zápočtu:

  • aktivní účast na seminářích
  • splnění úloh v on-line podpoře výuky
  • splnění úkolů zadaných na seminářích (tvorba slovníku, projekt, videokonference)
  • vypracování Moodle kurzu na vybrané téma v odpovídající kvalitě
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK