PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika ICT 05 s reflexí praxe - ON2319912
Anglický název: ICT Didactics 05 with reflection on practice
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2013
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Ing. Bořivoj Brdička, Ph.D.
Prerekvizity : ON2319812
Je prerekvizitou pro: ON2319011
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: BRDICKA/PEDF.CUNI.CZ (13.09.2012)
Předmět ON2319912 navazuje na předchozí výuku didakticky zaměřených předmětů studia technické a informační výchovy, zvláště pak na příslušné tematické celky z Edukační technologie a Didaktiky ICT. Předmět se zaměřuje především na aktuální trendy ve využívání technologií učiteli v praxi. V souladu s převažující didakticko metodickou orientací druhého cyklu studia je cílem předmětu rozvinout schopnost studentů umět odhadnout budoucí vývoj školství v souvislosti s rozvojem technologií a umělé inteligence a nabyté vědomosti a dovednosti didakticky a technicky vhodným způsobem transformovat do reálných výukových aktivit použitelných v praxi. Zvláštní důraz bude kladen na schopnost využívat technologie k budování osobního vzdělávacího prostředí a na iniciování procesu vedoucího k celoživotnímu odbornému růstu absolventa nejen v oblasti aplikace ICT ve vzdělávání.
Literatura
Poslední úprava: BRDICKA/PEDF.CUNI.CZ (13.09.2012)

·        Voogt, J.; Knezek G. ed. International Handbook of Information Technology in Primary and Secondary Education. Springer International Handbooks of Education, 2009. 1225 s. ISBN: 978-0387733142

·        BRDIČKA, B. Učení s počítačem. Praha : PřF UK, 1996.

·        BRDIČKA, B. Role internetu ve vzdělávání. AISIS, Kladno 2003, ISBN 80-239-0106-0, http://it.pedf.cuni.cz/~bobr/role/.

·        Portály zabývající se danou problematikou - především Učitelský spomocník, RVP.cz, Česká škola, eTwinning ad.

·        Zdroje Internetu odkazované ze stránek kurzu

·        Materiály a soubory předávané v průběhu semestru

 

Sylabus
Poslední úprava: BRDICKA/PEDF.CUNI.CZ (13.09.2012)

Teoretické základy

·        Budoucnost vzdělávacích technologií - profesionální a osobní prognózy

·        Vývoj role učitele - implementace modelu 1:1

·        Katalog výukových aktivit využívajících technologie, model TPCK

·        Formy ovlivňování výukových výsledků v důsledků využití technologií

·        Vývoj didaktických teorií - behaviorismus, kognitivismus, konstruktivismus, konektivismus

·        Osobní vzdělávací prostředí žáka a učitele

·        Význam otevřených a volně dostupných zdrojů, převrácená třída

·        Sdílení informací, zkušeností a výukových materiálů - sociální sítě

·        Výukové možnosti využití sociálních sítí, model osobní a profesní identity

·        Kurzy typu MOOC

·        Daty řízené školství - možnosti a omezení, online systémy ověřování minimálních standardů znalostí

Metodické postupy

·        Informační zdroje učitele

·        Metodika tvorby a sdílení výukových materiálů online

·        Využití digitálních učebních materiálů, e-učebnice

·        Posun role učitele v podmínkách soustavného automatického ověřování výukových výsledků

·        Online učitel v praxi - organizace online výuky ve formě kombinované i čistě distanční, problematika hybridních a virtuálních škol

·        Budování komunity za účelem sdílení zkušeností, Internet jako nástroj odborného růstu

Semestrální práce

·        Návrh a tvorba vlastní práce odpovídající zadání reflektující návrhy a rady získané konzultacemi a diskusí v otevřeném online prostředí

·        Spolupráce na návrhu obsahu prací jiných studentů a podíl na jejich průběžném zdokonalování

·        Obhájení vlastní práce reflektující získané znalosti probírané problematiky

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK