PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika technické a informační výchovy 01 - ON2319751
Anglický název: Didactics of Technology Education and Information Education 01
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2014
Semestr: zimní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:kombinovaná
Rozsah, examinace: zimní s.:1/1, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Ladislav Reitmayer, CSc.
Je neslučitelnost pro: ONUZ19001, ONUZ19008, OEBII1722Z, OENII1701Z, OENUZ19001, OENII1709Z, OONUZ19008, ONUZ19007
Je prerekvizitou pro: ON2319854, ON2319852, ON2319851, ON2319855, ON2319856, ON2319853
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (22.01.2011)
Studijní předmět Didaktika technické a informační výchovy 01 vede studenty v návaznosti na didaktiku jako teorii výchovného vyučování a v návaznosti na předmět Edukační technologie k pochopení teoretických základů a k snazší orientaci v předmětu. Hlavním posláním předmětu Didaktika technické a informační výchovy 01 je seznamovat a soustřeďovat pozornost studentů na zákonitosti vzdělávání a vyučování povinných a volitelných předmětů na ZŠ a SŠ technické a informační povahy. Studijní předmět klade důraz na systémové chápání výuky, vysvětluje aplikační a integrační pojetí technické a informační výchovy. Didaktika technické a informační výchovy 01 seznamuje studenty s významem, vznikem a úkoly předmětu, vede k pochopení vývojových tendencí, seznamuje se základními otázkami cílů, úkolů, zabývá se obsahem a prostředky vyučování a vzdělávání, vyučovacími principy, metodami, organizačními formami a prostředky vhodnými pro předměty povahy technické a předměty informačních technologií.
Literatura
Poslední úprava: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (22.01.2011)
  • FRIEDMANN, Z. Didaktika technické výchovy. Brno : Masarykova univerzita, 2001.
  • MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno : Masarykova univerzita, 2003.
  • MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003.
  • MOŠNA, F. aj. Didaktika základů techniky I. Praha : SPN, 1990.
  • MOŠNA, F. aj. Didaktika základů techniky 2. díl. Praha : Univerzita Karlova, 1991.
  • MOŠNA, F. aj. Didaktika technické výchovy. Praha : Univerzita Karlova, 1992.
  • PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996.
  • SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha : Portál, 1997.
  • SKALKOVÁ, J. Obecná pedagogika. Praha : ISV nakladatelství, 1999.
  • Vzdělávací program Základní škola. Praha : Fortuna, 1996.
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP, 2005.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (05.12.2014)
  • Ústní zkouška je zaměřena na ověření vědomostí a znalostí tematických okruhů uvedených v programu výuky ON 2319751 Didaktika technické a informační výchovy 01.
Sylabus -
Poslední úprava: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (22.01.2011)
  • předmět a úkoly didaktiky technické a informační výchovy, její pojetí z pohledu vyučovacího procesu a jeho nositelů, činitelé ovlivňující vyučovací proces, technické vzdělávání jako součást všeobecného vzdělávání, technická a informační výchova v systému výchovy;
  • cíle výchovně vzdělávacího procesu - funkce cíle, význam vlastností výukových cílů pro vyučovací proces a učební činnost žáků, vymezování cílů v oblasti kognitivní, afektivní a psychomotorické, cíle vyučování učiva vyučovacího předmětu;
  • nemateriální a materiální prostředky, uvedení nemateriálních prostředků, představení prostředků materiálních, faktory ovlivňující volbu prostředků, faktory vnější, faktory vnitřní;
  • vyučovací metody technicky zaměřených předmětů - vymezení pojmu vyučovací metody, vztah vyučovací metody k cílům a obsahu vyučování, vztah vyučovací metody k vyučovacím zásadám;
  • třídění vyučovacích metod - soustava základních vyučovacích metod podle uplatnění v jednotlivých fázích vyučovacího procesu;
  • didaktické principy a zásady výchovně vzdělávací práce v technicky zaměřených předmětech - didaktické principy, ovlivňování didaktických principů sociálně psychologickými problémy vyučovacího procesu, didaktické zásady vyučování v technicky zaměřených předmětech, soustavy didaktických zásad;
  • organizační formy vyučování v technicky zaměřených předmětech - pojem, klasifikace a charakteristika organizačních forem výuky, vyučovací hodiny v technicky zaměřených předmětech na ZŠ a SŠ, specifické formy výuky (exkurze, laboratorní cvičení, práce v odborných pracovnách;
  • didaktické prostředky - učební pomůcky, materiál a materiální vybavení výuky technicky zaměřených předmětů.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: REITMAY/PEDF.CUNI.CZ (03.12.2014)
  • Aktivní účast ve výuce.
  • Úspěšné absolvování všech zadaných úloh k řešení.
  • Ústní zkouška je zaměřena na ověření vědomostí a znalostí tematických okruhů uvedených v programu výuky ON 2319751 Didaktika technické a informační výchovy 01.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK