PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika chemie ZŠ - ON2309002
Anglický název: Lower-secondary School Chemistry Education
Zajišťuje: Katedra chemie a didaktiky chemie (41-KCHDCH)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:kombinovaná
Rozsah, examinace: zimní s.:2/2, Z+Zk [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: OPNE2E102A
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. RNDr. Pavel Beneš, CSc.
Neslučitelnost : O02309031
Záměnnost : O02309031
Je neslučitelnost pro: OPNE2E102A, O02309031
Je prerekvizitou pro: ON2309006, ON2309005
Je záměnnost pro: O02309031, OPNE2E102A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (02.01.2014)

Ke zkoušce jsou vyžadovány:

  • část chemická
    • pojmy ze základoškolské chemie (přehled dostupný zde)
  • část pedagogická
    • pedagogické teorie 20. a 21. století (kognitivizmus, behaviorizmus, instruktivizmus, konstruktivizmus, konektivizmus),
    • Bloomova taxonomie,
    • Daleho kužel zkušenosti,
    • Piagetova genetická epistemologie,
    • RVP ZV
  • část didakticko-chemická
    • schopnost didaktické transformace pojmů do učiva,
    • navrhnutí vhodného chemického experimentu k danému učivu,
    • orientace v mezinárodních šetřeních zkoumající kompetence a znalosti žáků z chemie,
    • orientace v učebnicích dostupných pro výuku chemie na základní škole,
    • RVP ZV a výuka chemie,
    • ICT ve výuce.
Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (11.10.2011)

1. Úvod do didaktiky
Stěžejní pedagogické teorie 20. a 21. století, změna pohledu na žáka, kompetence pro 21. století.

2. Empirické poznání, role experimentu v chemii, virtuální hospitace

Základní přístup k poznání, experiment jako nedílná součást výuky přírodovědných předmětů, hodnocení virtuální hospitace.

3. Účast na 9. mezinárodní studentské konferenci Projektové vyučování v chemii a souvisejících oborech

Seznámení se s děním na vědecké konferenci, seznámení s projektovým vyučováním a jeho pojetími u nás i v zahraničí.

4. Základní kurikulární dokumenty

RVP ZV, učebnice chemie pro ZŠ dostupné na českém trhu

5. - 9.Didaktická transformace učiva základoškolské chemie

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Martin Rusek, Ph.D. (02.01.2014)

Požadavkem k ukončení předmětu je udělení zápočtu a složení zkoušky.

Zápočet bude udělen studentům s aktivní docházkou, kteří splní zadané úkoly v hodinách, vystoupí s mikrovýstupem a vypracují komplexní úlohu na zvolené téma.

Ke zkoušce jsou vyžadovány:

  • část chemická
    • pojmy ze základoškolské chemie (přehled dostupný zde)
  • část pedagogická
    • pedagogické teorie 20. a 21. století (kognitivizmus, behaviorizmus, instruktivizmus, konstruktivizmus, konektivizmus),
    • Bloomova taxonomie,
    • Daleho kužel zkušenosti,
    • Piagetova genetická epistemologie,
    • RVP ZV
  • část didakticko-chemická
    • schopnost didaktické transformace pojmů do učiva,
    • navrhnutí vhodného chemického experimentu k danému učivu,
    • orientace v mezinárodních šetřeních zkoumající kompetence a znalosti žáků z chemie,
    • orientace v učebnicích dostupných pro výuku chemie na základní škole,
    • RVP ZV a výuka chemie,
    • ICT ve výuce.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK