PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika biologie I - ON1302005
Anglický název: Didactics of Biology I
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2012
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:2/1, KZ [HT]
Počet míst: neurčen / neurčen (60)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: prezenční
Způsob výuky: prezenční
Je zajišťováno předmětem: ON2302005
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
Je prerekvizitou pro: ON1302011
Je záměnnost pro: OPNB2B102A
Anotace -
Poslední úprava: PAVLASO/PEDF.CUNI.CZ (21.04.2013)
Obsahem kurzu jsou základní témata z didaktiky biologie, geologie a environmentalistiky se zaměřením na výuku biologie, geologie a environmentální výchovy na základních a středních školách. Po absolvování kurzu by se měl studující orientovat ve školských dokumentech platných v ČR, ve formách a metodách vhodných pro výuku jednotlivých témat z uvedených oborů včetně didaktických zásad, měl by znát učebnice přírodopisu, biologie a geologie dostupné v ČR a vyjmenovat hlavní kritéria výběru učebnic, měl by být schopen zvolit vhodný materiál a učební pomůcky pro výuku konkrétního tématu, vypracovat písemnou přípravu na hodinu, znát způsoby kontroly výsledků výuky, vytvořit didaktický test a navrhnout jeho klasifikaci. Měl by vysvětlit způsob organizace maturitní zkoušky z biologie. Měl by znát možnosti zapojení žáků ZŠ a SŠ do různých forem zájmové odborné činnosti. Měl by být schopen komplexně zorganizovat výuku na dané téma pro cílovou skupinu žáků nebo studentů.
Literatura
Poslední úprava: PAVLASO/PEDF.CUNI.CZ (21.02.2015)

Altmann, A. Metody a zásady ve výuce biologii. Praha: SPN, 1975.

Maňák, J. - Švec, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003.

Mojžíšek, L. Vyučovací metody. Praha: SPN, 1998.

Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999.

Švec, V. - Filová, H. - Šimoník, O. Praktikum didaktických dovedností. Brno: Pedagogická fakulta MU, 1998.

Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2006.

Chráska, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999. 91 s. ISBN 80-85931-68-0.

Kalhous, Z. - Obst, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.

Petty, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996.

Pavlasová, L. Přehled didaktiky biologie. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 60 s. ISBN 978-80-7290-643-7. Dostupné z: http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/02pavlasova.Kn.bl.TISK.pdf

Prezentace vyučující - dostupné v MOODLE.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PAVLASO/PEDF.CUNI.CZ (22.02.2014)

Podmínkou udělení klasifikovaného zápočtu je odevzdání správně vypracovaného portfolia a ústní přezkoušení. Otázky k přezkoušení vycházejí z otázek k SZZ a jsou dostupné na Moodle.

Portfolio musí obsahovat:

1. pracovní list s tematikou RVP ZV a G

2. pracovní list Hodnocení učebnic přirodopisu

3. písemnou přípravu na hodinu pro ZŠ na dané téma - rozpis viz Moodle

3. písemnou přípravu na hodinu pro SŠ s využitím zadané metody výuky nebo výukové pomůcky - rozpis viz Moodle

4. návrh tematického plánu výuky přírodopisu na 2. stupni ZŠ se zdůvodněním zvoleného způsobu řazení témat

 

 

Sylabus
Poslední úprava: PAVLASO/PEDF.CUNI.CZ (04.05.2013)

Tematický plán přednášek

1.     Didaktika biologie jako vědní disciplína, její předmět, rozdělení, úkoly, struktura, metody výzkumu.

2.     Hierarchie vzdělávacích dokumentů v ČR. Národní program vzdělávání, RVP ZV, RVP G. Cíle základního a gymnaziálního vzdělávání, klíčové kompetence, vzdělávací oblasti, vzdělávací obory a průřezová témata se vztahem k výuce biologie (případně geologie).

3.     Školní vzdělávací program, možnosti zařazení biologického učiva do ŠVP, metodická podpora tvorby ŠVP, roční tematické plány výuky přírodopisu a biologie (případně geologie).

4.     Didaktické zásady výuky biologie.

5.     Organizační formy výuky biologie.

6.     Metody výuky biologie.

7.     Učebnice a ostatní literární zdroje pro výuku biologie.

8.     Materiál a ostatní učební pomůcky pro výuku biologie.

9.     Příprava učitele na vyučovací hodinu.

10.  Kontrola studia, tvorba didaktických testů, hodnocení.

11.  Maturita z biologie - nové pojetí závěrečné zkoušky.

12.  Zájmová odborná činnost z oboru biologie, geologie a ekologie - SOČ, Biologická olympiáda, Ekologická olympiáda.

13.  Podvádění studentů, strategie učitele k jeho minimalizaci v jednotlivých formách a metodách výuky biologie.

 

Tematický plán cvičení

1.     Vzdělávací dokumenty - pracovní list.

2.     Didaktické zásady - práce s textem.

3.     Učebnice přírodopisu a biologie - hodnocení, kritéria výběru.

4.     Metody výuky, jejich hodnocení - pracovní list.

5.     Tvorba tematického plánu výuky přírodopisu na 2. stupni ZŠ.

6.     Maturitní zkouška z biologie - ukázky testů.

7.     Podvádění studentů - diskuse.

8.     Písemná příprava na hodinu pro SŠ s využitím zadané metody výuky nebo výukové pomůcky - samostatná práce.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK