PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika informační a komunikační technologie 01 - OKRIT19125
Anglický název: ICT Didactics 01
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: oba
E-Kredity: 8
Rozsah, examinace: 0/0, Z [HS]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (10.01.2012)
Cílem předmětu je poskytnout hlubší teoretické základy oborové didaktiky zaměřené na potřeby a specifika vyučování předmětů vzdělávací oblasti informační a komunikační technologie a na realizaci vzdělávacích cílů informační výchovy ve vzdělávání na ZŠ a SŠ. Vymezuje pojem informační výchovy, analyzuje postavení ICT a informační výchovy v kurikulu ZŠ a SŠ, seznamuje s principy Piagetova konstruktivismu a Papertova konstrukcionismu pro potřeby informační výchovy. Předmět přispívá k rozvoji didaktického myšlení učitele pro potřeby plnění cílů informační výchovy a výuky ICT předmětů ve školní praxi. Navazuje na obecné pedagogicko-psychologické disciplíny, aplikuje a rozvíjí poznatky těchto disciplín v informační výchově. Klade důraz na systémové chápání výuky, vysvětluje aplikační a integrační pojetí informační výchovy s ICT. Pozornost je věnována také taxonomii učebních úloh a učebnicím pro výuku informatiky a ICT předmětů.
Literatura -
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (13.01.2012)

BIGGS, J.,B., MOORE, P.,J. The Process of Learning. New York : Prentice Hall, 1993.
BLÍŽKOVSKÝ, B. Systémová pedagogika. Ostrava : Amosius servis, 1997.
BRUNER, J. Toward a Teory of Instruction. Cambridge, MA : HU Press, 1966
de BONO, E. Six Thinking Hats. Penguin Books, 2008.
Constructionist approach to creative learning, thinking and education: Lessons for the 21st century. Proceedings. 12th European Logo Conference, 16-20 August 2010, Paris. (Eds.) J. E. Clayson, I. Kalaš.
DOCKTERMAN,D.A. Great Teaching in the One Computer Classroom. Tom Snyder Productions, 1990.
Informatika. Základní úroveň obtížnosti. Katalog požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky platný od školního roku 2011/2012. MŠMT, 2010. http://www.novamaturita.cz/katalogy-pozadavku-1404033138.html.
Informatika. Vyšší úroveň obtížnosti. Katalog požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky platný od školního roku 2011/2012. MŠMT, 2010. http://www.novamaturita.cz/katalogy-pozadavku-1404033138.html.
GEOFFREY, P. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996.
KALAŠ, I. a kol. Konštrukcionizmus. Od Piageta po školu v digitálnom veku. Zvaná přednáška. DIDIFO2011, Banská Bystrica.
KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha : Portál, 2002.
MAŇÁK, J. Nárys didaktiky. Brno : Masarykova univerzita, 2003.
MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003.
PETTY, G. Moderní vyučování. Praha : Portál, 1996.
PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Praha : VÚP, 2006.
Rámcový vzdělávací program pro gymnázia. Praha : VÚP, 2005.
kol. Škola pro 21.století. Akční plán pro realizaci "Koncepce rozvoje informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání pro období 2009 - 2013" (usnesení vlády č.1276/2008). MŠMT : Praha, 2009. http://www.msmt.cz/uploads/soubory/tiskove_zpravy/Akcni_plan_Skola_21.pdf
SILBERMAN, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha : Portál, 1997.
SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999.
SKALKOVÁ,J. Pedagogika a výzvy nové doby. Brno : Paido, 2004. ISBN 80-7315-060-3.

Sylabus -
Poslední úprava: CERNOCHO/PEDF.CUNI.CZ (13.01.2012)

1. DIDAKTIKA INFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE A JEJÍ PŘEDMĚT
Předmět a úkoly didaktiky informační a komunikační technologie, její pojetí jako nástroj pro učitele. Informační výchova a vzdělávací oblast ICT jako součást všeobecného vzdělávání a jejich postavení v systému výchovy.
2. POSTAVENÍ INFORMAČNÍ VÝCHOVY A VZDĚLÁVACÍ OBLASTI ICT V KURIKULU ZŠ A SŠ.
3. VYBRANÉ VYUČOVACÍ METODY VYUŽITELNÉ V INFORMAČNÍ VÝCHOVĚ, V PŘEDMĚTECH VZDĚLÁVACÍ OBLASTI ICT A V PŘEDMĚTECH ZAMĚŘENÝCH NA POČÍTAČOVÉ TECHNOLOGIE
4. KONSTRUKTIVISTICKÉ PŘÍSTUPY K INFORMAČNÍ VÝCHOVĚ.
Východiska Piagetova konstruktivismu, Papertova konstruktivismus a logovské kultury.
5. TAXONOMIE UČEBNÍCH ÚLOH PRO VÝUKU INFORMAČNÍ VÝCHOVY A VZDĚLÁVACÍ OBLASTI ICT
6. HLAVNÍ CHARAKTERISTIKY, ANALÝZA A HODNOCENÍ UČEBNIC PRO VÝUKU INFORMAČNÍ VÝCHOVY A VZDĚLÁVACÍ OBLASTI ICT

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK