PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Informační výchova a didaktika informační výchovy III. s - OKO131604
Anglický název: Information Education and Didactics of Information Education III.
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2011
Semestr: letní
E-Kredity: 8
Způsob provedení zkoušky: letní s.:kombinovaná
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Ing. Bořivoj Brdička, Ph.D.
Prerekvizity : OKO131503
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (27.11.2012)
Posláním předmětu je doplnit vědomosti a kompetence získané v předchozích 2 semestrech specializovaného studia ICT oboru Vychovatelství o nadstavbu umožňující zahrnutí světa soc. sítí do jejich vychovatelské činnosti. Tato problematika zahrnuje jak budování osobního vzdělávacího prostředí samotných studentů online, tak metodiku práce s žáky ve virtuálním prostředí počítačových sítí včetně seznámení s riziky spojenými s využitím internetu při práci s dětmi. Předmět je zároveň završením specializovaného studia ICT pro obor Vychovatelství. Jeho podstatou je proto též shrnutí všech hlavních tematických celků, které byly v rámci studia probírány, vysvětlení nesrozumitelných partií a opakování látky podle požadavků ke zkoušce. Ta bude též zahrnovat celou šíři oboru, a tak bude zároveň sloužit jako příprava ke státní zkoušce, kterou celé bakalářské studium Vychovatelství vyvrcholí.
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (27.11.2012)

·               Studijní materiály předmětů Informační výchova a didaktika informační výchovy I. a Informační výchova a didaktika informační výchovy II.

·               BRDIČKA, B. Role internetu ve vzdělávání. AISIS, Kladno 2003, ISBN 80-239-0106-0, http://it.pedf.cuni.cz/~bobr/role/.

·               Portál RVP.cz - především jeho modul Učitelský spomocník (http://spomocnik.rvp.cz/)

·               Zdroje Internetu odkazované ze stránek kurzu (např. v Edmodo)

·               Materiály a soubory předávané v průběhu semestru - především aktuální v kurzu používaná prezentace přednášejícího pod názvem Vzdělávací technologie 21. století umístěná na Slideshare (http://www.slideshare.net/bobr/)

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (27.11.2012)

1. tematický celek

Didaktické aspekty současného vývoje technologií

·        Vývoj didaktických teorií (behaviorismus, kognitivismus, konstruktivismus, konektivismus)

·        Implementace technologií jako inovační proces na úrovni učitele, školy a státu

·        3 úrovně technologického determinismu

·        Rozšířený model funkční gramotnosti, kompetence, standardy pro žáky a učitele, ověřování dosažení standardů

·        Model TPCK a jeho implementace v praxi

2. tematický celek

Od školy 1.0 ke škole 2.0

·        Od Webu 1.0 k Webu 2.0 (rozdíly mezi webem 1.0 a 2.0, příklady z praxe, blog, podcast, video-konference, webináře, víceuživatelská prostředí, výukové hry

·        Síťová generace (vlastnosti, vliv na výukové metody)

·        Technologické souvislosti psychodidaktických koncepcí behaviorismu, kognitivismu a konstruktivismu

·        Konektivismus a osobní vzdělávací prostředí podle Siemense a Downese

·        Vzdělávání v mracích, důsledky vybavení 1:1

·        Proměny vzdělávacího prostředí (formální, neformální, informální)

3. tematický celek

Technologie v neformálním a informálním vzdělávacím prostředí

·        Instruktivní a konstruktivní přístup podle Paperta

·        Převrácená třída (Khan Academy)

·        Projektová výuka (vyprávění digitálních příběhů)

·        Příklady úspěšných projektů (eTwinning, eLearning Awards)

·        eLearning ve virtuálním vzdělávacím prostředí

·        Problematika sdílení, remixu a právní souvislosti (Creative Commons)

·        Volně dostupné výukové zdroje a kurzy

·        Analýza formálních a neformálních výukových výsledků (Learning Analytics, badges)

 

 

4. tematický celek

Sociální sítě ve výuce

·        Příklady soc. sítí (Facebook, Twitter, Google+ ad.)

·        Problematika bezpečnosti v online prostředí

·        Upravená Bloomova taxonomie podle Kanterové

·        Od kolaborace ke kooperaci podle Jarche

·        Učitel v prostředí sociálních sítí (vícenásobná osobnost podle Turke, rezident/návštěvník podle Whita, vztah k žákům)

·        Kontrola vlastní digitální stopy, vědomé budování virtuální online přítomnosti v roli učitele

Technologiemi vyvolávané vize změn školského systému - zdokonalování, reforma, transformace, disrupce

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK