PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Osobnost a její vývoj - OKO131115
Anglický název: Personality and its development
Zajišťuje: Katedra psychologie (41-KPSY)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2018
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 14 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Úroveň: základní
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Ida Viktorová, Ph.D.
Neslučitelnost : OKO133215
Záměnnost : OKBPV13001, OKO133215
Je záměnnost pro: OKBPV13001, OKO133215
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (14.11.2012)
Cílem je poskytnout studentům základní informace z dané tematické oblasti, orientovat je ve studiu literatury, analyzovat své výchovné postupy, komunikovat své zkušenosti a korigovat je.
Literatura
Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (14.11.2012)

HELUS, Z. Osobnost a její vývoj. Praha: UK v Praze - Pedagogická fakulta, 2003.

HELUS, Z. Dítě v osobnostním pojetí. Praha: Portál, 2004.

HELUS, Z. Sociální psychologie pro pedagogy. Praha, Grada 2007.

ŘÍČAN Cesta životem. Praha: Portál, 2004.

SMÉKAL, V.  Pozvání do psychologie osobnosti. Brno: Barrister a Principal, 2002.

VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie. Praha: Portál, 2000.

Sylabus
Poslední úprava: VIKTORO/PEDF.CUNI.CZ (14.11.2012)

Obsahové vymezení:

  • Pojetí člověka jako osobnosti, základní studijní prameny.
  • Struktura a dynamika osobnosti.
  • Činitelé utváření osobnosti. Její socializace.
  • Ohrožení utváření osobnosti - deviace. Příčiny, projevy, důsledky, náprava.
  • Základní znaky uplatňování tzv. osobnostního zřetele, respektive osobnostního přístupu ve výchovné praxi.
  • Uvedení do vývojové psychologie. Uvedení do základních pramenů studia.
  • Faktory a prostředí, působící na vývoj.
  • Teorie psychického vývoje. Citlivá období, krizová a zlomová období ve vývoji. Úkoly vychovatele, které s tím souvisí.
  • Periodizace vývoje. Normy, odchylky. Problémy, které v jednotlivých věkových obdobích nejčastěji vyvstávají. Jejich analýza, možnosti řešení.
  • Vývojové potenciality - jejich blokování a využívání (aktualizace). Facilitace vývoje
  • Současné dítě - proměny dětství v naší době - důsledky pro vychovatele
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK