PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech - OKNZ1C046B
Anglický název: Education for thinking in European and global contexts
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:10/0, Z [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Další informace: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7936
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D.
Prerekvizity : OKNZ1P001A
Anotace -
Poslední úprava: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (07.09.2019)
Předmět je koncipován tak, aby umožnil studentovi ustavit si kritickou distanci, a tak zároveň hlubší a samostatné porozumění tématům a problémům obsaženým v průřezovém tématu Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Jde o to, aby byl budoucí učitel schopen samostatného myšlení a dokázal rozlišit mezi věcným obsahem a pouhým míněním. K tomu je třeba být schopen rozlišit mezi 1) asertorickým a apodiktickým, 2) mezi jednotlivým tématem a kontextem. Vždyť s možností vždycky znovu překročit dané (skutečné a jednotlivé), a nebýt v něm uvězněn, překročením starých schémat a stereotypů odhalovat nové možnosti, stojí a padá Evropa.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (07.09.2019)

Přivést k citlivosti studentů na nezjevné kontexty a horizonty jak ve školním, tak občanském životě a umožnit jim tak lepší rozhodování díky zohlednění celku.

Literatura
Poslední úprava: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (07.09.2019)

Povinná:

PEŠKOVÁ, Jaroslava, Miloslav PRŮKA a Irena VAŇKOVÁ. Hledání souřadnic společného světa: filosofie pro každý den. Praha: Eurolex Bohemia, 2004. 521 s. ISBN 80-86432-91-2.

 

Doporučená:

ARENDT, Hannah. Původ totalitarismu I-III. Druhé vydání. Praha: Oikoymenh, 2013. 679 s. ISBN 978-80-7298-483-1.

BECK, Ulrich. Riziková společnost: na cestě k jiné moderně. Třetí vydání. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2018. 431 s. ISBN 978-80-7419-267-8.

HAVLÍK, Radomír. Aktuální problémy společnosti z pohledu sociologie. Vydání I. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2016. ISBN 978-80-7452-121-8.

HEIDEGGER, Martin. Věda, technika a zamyšlení. Vyd. 1. Praha: Oikoymenh, 2004. 62 s. ISBN 80-7298-083-1.

RYBÁK, David. Étos a světy dějin. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2019. 196 s. ISBN 978-80-7603-015-2.

STANDING, Guy. The Corruption of Capitalism: Why Rentiers Thrive and Work Does Not Pay. London: Biteback Publishing, 2016. 352 s. ISBN 9781785900440.

 

Sylabus
Poslední úprava: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (07.09.2019)

1. Člověk a svět – svět jako představa světa; svět jako horizont; jeden svět a zvláštní světy

2. Evropský svět a světy ne-evropské – v čem je založena schopnost porozumět světu jiných lidí?

3. Praxe a teorie; rozbor a interpretace Hegelova textu: Kdo myslí abstraktně? – důležitost myšlení v kontextech

4. Jedinec a společnost – rozdíly v metodických přístupech k tomuto vztahu

5. Pojem člověka a občana – problém vnitřní neoddělitelnosti občanských a lidských práv; moc a násilí

6. Globální a lokální v planetárním horizontu; problém rovnosti a nerovnosti – dluh a renta

7. Mezinárodní dělba práce na příkladu tří typů produktů: káva, triko, mobilní telefon. Kolik lidí a kolik oborů teoretických i technických se podílí na jejich výrobě a distribuci až po koncového zákazníka?

8. Jazyk a různost jazyků – rozdíl mezi řečí a jazykem; řeč a svět; komunikace jako problém; jak a co nás může naslouchání řeči učit? – příklad slov: „skutečnost“, „fakta“, „svět“ „škola“, „učení a učení se“, „vzdělání“

9. Kultura jako péče o lidský vztah ke světu; problém industrializace kultury; vnitřní sepětí kultury a výchovy

10. Zdraví jako problém: humanitární, politický, ekonomický, sociální, psychologický, historický, filosofický

11. Problém hodnot a hodnocení

12. Universita a škola – scholé a ascholia; aporie specializace a nároku na lidství člověka; rozlišení mezi vzděláním jako procesem a podstatou vzdělání

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (07.09.2019)

Ústní zkouška bude spočívat v dialogu nad problematikou v souvislosti s probranými tématy, v němž bude muset student vykázat, že jeho tvrzení nejsou pouhým míněním, ale že problémům rozumí.

Studijní opory
Poslední úprava: doc. Mgr. David Rybák, Ph.D. (09.09.2019)

https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7936

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK