PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Využití interaktivních technologií ve výuce - OKNZ0I154C
Anglický název: Interactive technology in Education
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: oba
E-Kredity: 4
Rozsah, examinace: 0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (neurčen)
letní:neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (04.10.2021)
Předmět se orientuje do oblasti didaktických specifik a možností využití specifického druhu didaktických prostředků, označovaných jako didaktická technika nebo technické výukové prostředky. Jeho posláním je vybavit studenty příslušnými vědomostmi a kompetencemi, které mohou spolu s poznatky didaktik svých aprobačních oborů aplikovat ve své pedagogické praxi. Cílem předmětu je seznámit studenty se soudobými technickými prostředky využívanými v edukaci, resp. jejich komplexy, zejména pak s prostředky interaktivními, s jejich základními technologickými charakteristikami, edukačním potenciálem, způsoby jejich funkční implementace a využití daných možností ve vzdělávání. Tematicky se předmět zaměřuje na základní terminologické konstrukty oblasti didaktických prostředků, problematiku tvorby a implementace didaktických materiálů, učebních pomůcek, resp. digitálních výukových objektů, didaktické aspekty a funkce technických výukových prostředků a na poznání parametrů a didaktických specifik vybraných soudobých technických výukových prostředků. Uvažována je zde především oblast promítací techniky a prezentačních systémů a oblast interaktivní techniky, resp. interaktivních tabulí. Zároveň si předmět klade za cíl ukázat studentům nutnost rozvoje informační gramotnosti u žáků základních a středních škol. Jako nové téma bylo přidáno možnosti práce s výše zmíněnými nástroji v online nebo hybridní výuce.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (23.09.2021)

V případě, že dojde opětovně k distanční výuce bude předmět probíhat online prostřednictvím MS Teams. Studentky a studenti před samotnou výukou dostanou prostřednictvím SIS přístup k LMS Moodle na https://moodle.it.pedf.cuni.cz/. V konkrétním kurzu je pak hned v prvním tématu umístěn odkaz na online setkání. Výuka bude probíhat v době stanovené v rozvrhu s obsahem a podmínkami zveřejněnými v SIS.

Pokud to bude jen trochu možné, obě setkání proběhnou prezenčně vzhledem k tomu, že je potřeba pracovat s různým hardwarem a specifickým softwarem.

Literatura -
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (29.10.2019)

Primární materiály jsou dány elektronickou podporou v Moodle kurzu, orientují se na práci s interaktivními zařízeními , převážně pro práci s interaktivními tabulemi. Do studijních zdrojů jsou přiřazeny i úložiště digitálních učebních materiálů, praktické ukázky dobré praxe učitelů a materiály potřebné pro vysvětlení podstaty interaktivity, interaktivních zařízení a zpětnovazebných zařízení.

Příklady informačních zdrojů uvedených v Moodle kurzu:

  • DOSTÁL, J. Učební pomůcky a zásada názornosti [online]. 2008. Dostupné z URL: <http://www.tykva.net/files/UJAK/ucebni_pomucky.pdf>.
  • BETCHER, Chris a Mal LEE. The interactive whiteboard revolution: teaching with IWBs. Camberwell, Vic.: ACER Press, 2009, x, ISBN 0864318170.
  • Portál DUM. Dostupné z URL: <http://dum.rvp.cz/>
  • Portál na podporu interaktivní výuky. <http://www.veskole.cz/>
  • ...
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (04.10.2021)

Tématicky je kurz orientován na:

  • Technické prostředky v edukaci, základní terminologické konstrukty oblasti
  • Didaktické aspekty a funkce technických výukových prostředků
  • Didaktická specifika technických prostředků v edukaci
  • Interaktivní technika
  • Prostředky pro poskytování zpětné vazby
  • Vzdělávací prostředí, didaktické materiály a možnosti jejich tvorby
  • Přizpůsobení interaktivních nástrojů pro hybridní nebo online výuku

Hlavní orientace témat se vztahuje k:

  • Interaktivní tabule, možnosti využití, softwarová podpora
  • Zásady a způsoby práce s interaktivními tabulemi
  • Tvorba výukových objektů pro prezentaci na interaktivní tabuli 
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PhDr. Petra Vaňková, Ph.D. (15.09.2020)

Atest je založen na portfóliu (odevzdávaném prostřednictvím Moodle podpory):

  • průběžně plněných úkolů zadáváným v průběhu semestru (zpracovávaných v rámci jednotlivých seminářů)
  • obsahově hlubším pojetím jednoho vybraného tématu
  • závěrečnou prací digitálního učebního objektu pro interaktivní tabule 

 

V případě, že opětovně dojde k přechodu z prezenční výuky na distanční výuku v souvislosti s přijímanými opatřeními bude výuka realizovaná online v době standardně rozvrhované výuky prostřednictvími aplikace MS Teams. Současně bude posílena distanční výuka a s výukou související komunikace v prostředí Moodle. Studenti by se měli takto přizpůsobené výuce účastnit stejným aktivním způsobem jako v případě běžné výuky. Zároveň bude kurz minimalizován na softwarové možnosti práce s interaktivními technologiemi a nebude možné realizovat připravené aktivity přímo na interaktivních zařízeních.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK