PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Výchova ke zdravému životnímu stylu v práci speciálního pedagoga - OKNSP18245
Anglický název: Education towards healthy lifestyle in the work of a special educator
Zajišťuje: Katedra speciální pedagogiky (41-KSP)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PaedDr. Eva Marádová, CSc.
Třída: Volitelné předměty pro KS
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (24.06.2015)
Předmět předkládá základní paradigmata podpory zdraví ve vztahu k profesi speciálního pedagoga. Otevírá problematiku zdravotní gramotnosti a její rozvojové priority. Výchovu ke zdravému životnímu stylu považuje za vědomou tvorbu příležitostí pro poznání cest k podpoře zdraví a východisko pro potřebné změny v chování. Opírá se o programové dokumenty WHO ("Health 2020"), o očekávané výstupy vymezené kurikulárními dokumenty v oblasti Člověk a zdraví, o Národní strategii primární prevence rizikových projevů chování žáků. Analyzuje vybrané faktory ovlivňující zdraví v návaznosti na osobní a profesní potřeby speciálního pedagoga.
Cíl předmětu -
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (24.06.2015)

Cílem předmětu je rozvíjet kompetence studentů v oblasti podpory zdraví, motivovat je k pozitivním změnám ve zdravotně relevantním chování a poskytnout profesní orientaci v přístupech k výchově ke zdravému životnímu stylu v podmínkách českého školství. 

Literatura -
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (24.06.2015)

FIALOVÁ, L., FLEMR, L., MARÁDOVÁ, E., MUŽÍK, V. Vzdělávací oblast Člověk a zdraví v současné škole. Praha: Karolinum, 2014. ISBN  978-80-246-2885-1

HOLČÍK, J. Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví. Brno: MSD, 2009. ISBN 978-80-7392-089-0

KEBZA, V. Psychosociální determinanty zdraví. Praha: Academia, 2005. ISBN: 80-200-1307-5

KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-774-4

MACHOVÁ, J.; KUBÁTOVÁ, D. aj. Výchova ke zdraví. Praha: Grada, 2009. ISBN 978-80-247-2715-8

MARÁDOVÁ, E. Školní vzdělávací program. Výchova ke zdraví. Praha: Fortuna, 2006.

MZ ČR, WHO. Zdraví 21 - zdraví do 21. století. Praha: 2001. 147 s. ISBN 80-85047-49-5

Sylabus -
Poslední úprava: MARADOVA/PEDF.CUNI.CZ (24.06.2015)
  • Determinanty zdraví a možnosti jejich ovlivňování. Faktory podporující zdraví, preventivní strategie. 
  • Zdravotní gramotnost a její role v péči o zdraví, rozvojové priority.
  • Způsoby výchovy ke zdravému životnímu stylu, které respektují zdraví jako stav fyzické, psychické a sociální pohody. Základy psychohygieny.
  • Úloha speciálního pedagoga v procesu rozhodování o vlastním chování vůči zdraví, ochrana zdraví a bezpečí žáků.
  • Cíle a obsah výchovy ke zdraví ve vzdělávání žáků se specifickými vzdělávacími potřebami.
  • Komplexní řešení problematiky rizikového chování žáků.
  • Informační zázemí pro oblast podpory zdraví, selektivní přístup k informacím.
Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: PaedDr. Eva Marádová, CSc. (01.10.2017)

Studenti zpracují seminární práci. Podmínkou zápočtu je aktivní účast na seminářích.

Studenti pracují s využitím elektronické podpory v MOODLE.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK