PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Gerontagogika - OKNQ1P121A
Anglický název: Educational Gerontology
Zajišťuje: Katedra pedagogiky (41-KPG)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Veronika Blažková, Ph.D.
Prerekvizity : OKNQ1P111A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (09.09.2017)
Předmět předkládá vybraná témata ze sociální gerontologie se zvláštním zřetelem k pedagogickým aspektům této problematiky. Pozornost je věnována postavení seniorů v současné společnosti, výchově k mezigeneračnímu porozumění a otázkám přípravy na stáří. Podrobně jsou analyzovány faktory, které ovlivňují kvalitu života a zdraví seniorů v naší populaci.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (09.09.2017)

Cílem předmětu je zvýšit citlivost studentů k problémům a potřebám stárnoucích a starých lidí a seznámit je s možnostmi podpory kvality života těchto lidí (se zvláštním zřetelem k problematice výchovy a vzdělávání).

Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (31.01.2021)

S ohledem na aktuální epidemiologickou situaci proběhne v LS 2021 výuka tohoto předmětu distančně, s využitím platforem Zoom a LMS Moodle. Odkaz na první on-line setkání obdrží přihlášení studenti e-mailem.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (09.09.2017)

BENEŠOVÁ, D. Gerontagogika: vybrané kapitoly. Praha : Univerzita Jana Amose Komenského, 2014. ISBN 978-80-7452-039-6.

HAŠKOVCOVÁ, H. Manuálek sociální gerontologie. Brno : NCONZO, 2004. ISBN 80-7013-363-5.

HAŠKOVCOVÁ, H. Fenomén stáří. Praha : Havlíček Brain Team, 2010. ISBN 978-80-87109-19-9.

KŘIVOHLAVÝ, J. Stárnutí z pohledu pozitivní psychologie. Praha : Grada, 2011. ISBN 978-80-247-3604-4.

MÜHLPACHR, P. Gerontopedagogika. Brno : Masarykova univerzita, 2004. ISBN 80-2103345-2.

SAK, P.; KOLESÁROVÁ, K. Sociologie stáří a seniorů. Praha : Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3850-5.

ŠPATENKOVÁ, N.; SMÉKALOVÁ, L. Edukace seniorů: geragogika a gerontodidaktika. Praha : grada, 2015. ISBN 978-80-247-5446-8.

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (09.09.2017)

Požadavky k zápočtu: Studenti provedou strukturovaný rozhovor se dvěma seniory (mladší a starší věkové kategorie) podle zadaných pokynů a vypracují jeho reflexi. Rozhovor bude tematicky zaměřen především na vzdělávací a sociálně aktivizační potřeby respondenta.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Michal Zvírotský, Ph.D. (09.09.2017)

1. Interdisciplinární pohled na stárnutí a stáří, demografie stárnutí.

2. Sociální gerontologie a její význam.

3. Možnosti podpory kvality života a zdraví seniorů v interdisciplinárním přístupu.

4. Příprava na stáří – krátkodobá, střednědobá, dlouhodobá.

5. Komunikace se seniory.

6. Vybrané otázky z gerontopedagogiky a gerontodidaktiky.

7. Univerzity a akademie třetího věku, aktivizační služby pro seniory.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK