PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Pedagogická a filozofická antropologie - OKNQ1O122A
Anglický název: Educational and philosophical anthropology
Zajišťuje: Katedra občanské výchovy a filosofie (41-KOVF)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (5)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc.
Prerekvizity : OKNQ1Q110A
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (15.01.2021)
Kurz je zaměřen na hlubší porozumění souvislostí mezi výchovou a podobou vzdělanosti na straně jedné a způsobem sebeporozumění a sebevymezení člověka na straně druhé. Filosofické základy pedagogiky nebo pedagogické antropologie ukazují výchovu nejen jako formování osobnosti člověka v kontextu historickém, ale i v nejširším kontextu ontologickém, jako vztah člověka ke světu, k bytí, k vlastní existenci a ke společnosti.
Cíl předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (15.01.2021)

Cílem kurzu je uvedení studentů do filosofického promýšlení vlastního smyslu a éthosu vychovatelské a učitelské profese.

Deskriptory
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (15.01.2021)

Povinná literatura:

Pelcová, N. Vzorce lidství. Filosofické základy pedagogické antropologie. Praha: Portál 2010

 

Povinně volitelná literatura:

Freud, S.: Totem a tabu, Vtip, O člověku a kultuře

Lévi-Strauss, C.: Myšlení přírodních národů, Smutné tropy

Eco, U.: O zrcadlech a jiné eseje (zde Jazyk tváře), Hledání dokonalého jazyka

Foucault, M.: Dějiny šílenství

sborník Bolest a naděje, Deset esejů o osobním zrání

Scheler, M.: Místo člověk v kosmu, Ordo amoris, O studu

Gehlen, A.: Duch ve světle techniky

Bergson, H.: Čas a svoboda, Smích

Fink. E.: Hra jako symbol světa, Oáza štěstí

Huizinga, J.: Homo ludens

Callois, R.: Hry a lidé - Maska a opojení

Buber, M.: Já a Ty, Cesta člověka podle chassidského učení

Teilhard de Chardin, P.: Vesmír a lidstvo, Postavení člověka v přírodě, Chuť žít

Patočka, J.: Přirozený svět jako filosofický problém, Tělo, společenství, jazyk, svět

Gadamer, H.-G.: Člověk a řeč

Heidegger, M.: O humanismu, Bytí a čas (prostorovost § 22., §23. a §24.), (časovost §68 - §71.)

Heidegger, M.: Věda, technika a zamyšlení

Levinas, E.: Totalita a nekonečno, Čas a jiné, Etika a nekonečno

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (15.01.2021)

Studenti si ke zkoušce prostudují 1 titul základní literatury a jeden titul z povinně volitelné literatury.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (18.02.2021)

1. Archetypy lidství a výchova jako péče o duši.

 

2. Novověký koncept člověka a instrumentální výchova.

 

3.Moderní a postmoderní reflexe člověka a výchovy.

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Naděžda Pelcová, CSc. (15.01.2021)

Předmět je zakončen ústní zkouškou, po dohodě se studenty a podle aktuální situace lze volit online variantu.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK