PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika literatury pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané - OKNC3L034A
Anglický název: Didactics of Literature for Pupils with Special Educational Needs
Zajišťuje: Katedra české literatury (41-KCL)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:10/0, Z+Zk [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Zbyněk Němec, Ph.D.
PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (31.03.2022)
Jedná se o integrovaný předmět, na kterém participují tito klíčoví vyučující: dr. Veronika Laufková (KČL) a dr. Zbyněk Němec (KSPPG). Cílem předmětu je seznámit posluchače s problematikou výuky literatury a rozvojem čtenářství u žáků se SVP integrovaných v hlavním vzdělávacím proudu, a prohloubit tak jejich orientaci v oboru didaktiky literatury. Studenti si osvojí základní dovednosti potřebné pro výuku literatury u žáků se SVP ve fázích přípravy, plánování, realizace a vyhodnocování výuky literatury a rozvoje čtenářství na 2. stupni ZŠ a SŠ. Předmět je veden konstruktivistickým způsobem výuky dle třífázového modelu E - U - R a klade důraz na integrativní pojetí čtenářské gramotnosti, rozvoje čtenářství a výuky literatury na 2. stupni ZŠ a SŠ. Témata: Rozvoj čtenářství žáků (aspekty rozvoje čtenářství u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, zejména žáků se sociálním znevýhodněním; z etnických menšin; s odlišným mateřským jazykem; poruchami autistického spektra, s poruchami pozornosti); Jak motivovat žáky se SVP ke čtení; Volba vhodného literárního textu pro žáky se SVP a žáky nadané; Práce se zážitkem v hodinách literární výchovy a integrativní pojetí čtenářské gramotnosti, rozvoje čtenářství a výuky literatury na 2. stupni ZŠ a SŠ; Faktory ovlivňující úspěšnost úloh čtenářské gramotnosti; Čtenářské strategie jako podpora porozumění čtenému textu u žáků se SVP; Individualizace práce v hodinách literární výchovy a možnosti uplatnění konstruktivistické diferenciace učení, jež umožňuje (nejenom) integrované žáky vzdělávat s respektem k jejich potřebám, možnostem a v přirozené návaznosti na jejich stávající znalosti a dovednosti; Gradované úlohy jako účinný nástroj k aktivizaci žáků a posílení jejich vnitřní motivace k učení, k rozvíjení jejich sebedůvěry a postupnému zlepšování ve sledovaných dovednostech; Využití biblioterapie u žáků se SVP a žáků nadaných.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (31.03.2022)

Povinná literatura:

FIŠER, Zbyněk. Tvůrčí psaní a literární výchova. In: Tvůrčí psaní v literární výchově jako nástroj poznávání. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. s. 11-18.

HLÁVKOVÁ, Lenka a Zbyněk NĚMEC. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami a možnosti rozvoje jejich čtenářství. In: Impulsy, roč. 4, č. 4-5, 2018. Dostupné z: https://impulsy.kjm.cz/impulsy-clanek/deti-svp

JUCOVIČOVÁ, Drahomíra, Hana ŽÁČKOVÁ a Hana SOVOVÁ. Specifické poruchy učení na 2. stupni základních škol: (použitelné i pro střední školství). Praha: D + H, 2007.

KOŠŤÁLOVÁ, H.; Čteme si a přemýšlíme o tom nahlas. In: Kritické listy, roč. 2002, č. 6.

KOŠŤÁLOVÁ, Hana, ŠAFRÁNKOVÁ, Kateřina., HAUSENBLAS, Ondřej a Miloš ŠLAPAL. Čtenářská gramotnost jako vzdělávací cíl pro každého žáka. Praha: ČŠI, 2010. Dostupné z www: http://www.csicr.cz/cz/85256-ctenarska-gramotnost-jako-vzdelavaci-cil-pro-kazdeho-zaka

 

Doporučená literatura:

KUCHARSKÁ, Anna. Porozumění čtenému. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2015.

NĚMEC, Zbyněk. Čtenářství žáků z etnických menšin (trocha akademické inspirace odjinud). Praha: Nová škola o.p.s., 2017. Dostupné z:   
https://new.ctenarskekluby.cz/storage/app/media//Metody/ctenarstvi-zaku-z-etnickych-mensin.pdf

NĚMEC, Zbyněk. Terapeutické aspekty čtenářství u žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (metodický text projektu). Nová škola o.p.s., 2014. Dostupné z: 
https://new.ctenarskekluby.cz/storage/app/media//Metody/terapeut_aspekty_ctenarstvi_svp.pdf

NĚMEC, Zbyněk. Co už víme o čtenářství žáků se sociálním znevýhodněním (metodický text projektu). Nová škola o.p.s., 2014. Dostupné z: 
https://new.ctenarskekluby.cz/storage/app/media//Metody/MZ6_VY_09_Co_uz_vime_ctenarstvi_zaci_SVP_Zbynek.pdf

NĚMEC, Zbyněk. Žáci s odlišným mateřským jazykem ve čtenářských klubech. In: Impulsy, roč. 4, č. 4-5, 2018.Dostupné z: https://impulsy.kjm.cz/impulsy-clanek/zaci-odlisny-matersky-jazyk

NĚMEC, Zbyněk. Audioknihy a žáci se speciálními vzdělávacími potřebami. In RUTOVÁ, N. (ed.) Soustředěni na poslech. Sborník zkušeností a inspirací k využití audioknih ve čtenářských klubech i ve vyučování. Praha: Nová škola o.p.s., 2019. Dostupné z: https://new.ctenarskekluby.cz/storage/app/media/projekt/Audio_Soustredeni_k_poslechu_FIN.pdf

PISA: Inspirace pro rozvoj gramotností - úlohy ze čtenářské, přírodovědné a matematické gramotnosti. Praha: ČŠI, 2020. Dostupné z: https://www.csicr.cz/cz/Dokumenty/Publikace/PISA-Inspirace-pro-rozvoj-gramotnosti-ulohy-ze-cte?fbclid=IwAR3UGTbUjzAN_cJg9pYQaOonM5sTKSeBc6YtpXpfrsrate4_1YVtQfIstXo

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (31.03.2022)

Zápočet bude udělen za aktivní a pravidelnou účast v semináři (max. 2 omluvené absence) a za odevzdání úkolů, které vyplynou z náplně semináře.

Ke zkoušce student předkládá strukturovaný návrh rozvoje čtenářství a pojetí výuky literatury u vybrané skupiny žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (viz témata semináře), event. žáků nadaných. Ústní zkouška je potom obhajobou daného návrhu. Student v ní prokazuje znalosti a dovednosti pedagogickodidaktické, literárněoborové, speciálněpedagogické i vývojověpsychologické.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK