PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika českého jazyka pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané - OKNC3C033A
Anglický název: Didactics of Czech language for pupils with special educational needs and gifted pupils
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022 do 2023
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:10/0, Z+Zk [HS]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D.
PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D.
PhDr. Klára Eliášková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (31.03.2022)
Jedná se o integrovaný předmět, na kterém participují tito klíčoví vyučující: prof. PhDr. Martina Šmejkalová, Ph.D., doc. PhDr. Eva Hájková, CSc., PhDr. Eliška Doležalová, Ph.D., PhDr. Klára Eliášková, Ph.D. Disciplína zúročí a specifikuje obecné teoretické i praktické informace získané v předmětu Integrovaná didaktika českého jazyka a literatury pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami a žáky nadané a během náslechové praxe a konfrontuje je s odborným řešením didaktických situací. Seznámí studenty s možnostmi didaktického řešení obsahu učiva češtiny pro žáky s OMJ, nabýváním dalšího jazyka jako komunikačního kódu, výukovým prostředím, postupným pronikáním cizince do „nového“ jazyka, začleňováním žáků cizinců do tříd v české škole a metodami práce v multietnické třídě; zaměří se na praktická řešení konkrétních didaktických problémů v práci s žákem s dalšími speciálními vzdělávacími potřebami a s žáky nadanými. Témata: 1. Zásady didaktického konstruktivismu v jazykové výuce žáků s SVP a žáků nadaných (principy vnitřní diferenciace výukových cílů a aspekty individualizace v jazykového vyučování) 2. Principy podnětné didaktické komunikace v hodinách českého jazyka u žáků s SVP; učitel a žák s SVP (asistent pedagoga a jeho funkce ve výuce ČJ); zásady podnětné didaktické komunikace se žákem nadaným 3. Specifické obsahy ve výuce českého jazyka dle konkrétní SVP: Jazyková výchova, komunikační a slohová výchova v minimální doporučené úrovni - analýza základních kurikulární dokumentů s přesahem k návrhům vlastních didaktických transformací učiva v kontextu běžné třídy 4. Speciálně didaktické pomůcky a kompenzační pomůcky ve výuce českého jazyka u žáků s SVP; možnosti nápravných opatření na střední škole 5. Specifické struktury učebních úloh a cvičení u jednotlivých skupin žáků s SVP a žáků nadaných, způsoby dílčích modifikací a úprav 6.-7. Způsoby didaktické transformace konkrétních obsahů jazykového učiva obtížných pro žáky s SVP směrem k rozvoji jazykových a komunikačních schopností a s ohledem na charakter speciální vzdělávací potřeby žáků, a to v rovině: a) foneticko-fonologické, b) morfologicko-syntaktické, c) lexikálně-sémantické, d) pragmatické 8. Způsoby hodnocení a klasifikace žáků s SVP v českém jazyce v kontextu doporučení PPP a SPC; reflexe možných úprav rozsahu a obsahů vzdělávání českém jazyce na základě absolvované náslechové praxe 9. Vyučovací metody žáka s OMJ: metody přímé, nepřímé i smíšené: gramaticko-překladová metoda (i v modifikacích: lexikálně-překladová metoda, geneticko-srovnávací metoda), metoda přímá, metoda zprostředkující, audioorální/audiolingvální metoda, audiovizuální metoda, metoda situační, komunikační metoda, aktivizující metody (tvůrčí psaní, projektové vyučování) 10. Učebnice češtiny pro cizince, práce s učebním textem 11. Sociokulturní kontext výuky češtiny pro žáky cizince, frazeologie, idiomatika 12. Akviziční korpusy v práci učitele českého jazyka a literatury, jejich využití pro cílený rozvoj jazykové gramotnosti a komunikační kompetence.
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (31.03.2022)

Povinná literatura

BERNKOPFOVÁ, Michala et al. Průvodce začleňováním žáků s odlišným mateřským jazykem. Praha: Meta, 2019.

DOLEŽÍ, Linda et al. Specifické poruchy učení a čeština jako druhý/cizí jazyk. Praha: AUČCJ, 2017.

ELIÁŠKOVÁ, Klára. Úskalí tradičního vyučování mateřského jazyka ve vztahu k žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. In. Štěpáník, S. et al. Vztah jazyka a komunikace v česko-slovensko-polské didaktické reflexi. Praha: Karolinum, 2019, s. 191-211.

ELIÁŠKOVÁ, Klára. Přizpůsobení vyučování a učení v komunikační nauxe o českém jazyku žákům se speciálními vzdělávacími potřebami. In Štěpáník et al. Školní výpravy do krajiny češtiny (didaktika českého jazyka pro ZŠ a VG). Praha: Fraus, 2020, s. 239-269.

ELIÁŠKOVÁ, Klára. Diferenciace cílů jako možnost pro efektivní výuku žáků s SVP. Didaktické studie, 2021 (v tisku, strany budou doplněny).

HAVIGEROVÁ, Jana Marie et al. Co bychom měli vědět o nadání. Hradec Králové: Gaudeamus, 2011.

HÁJKOVÁ, Eva. Žák-cizinec v hodinách češtiny na základní škole. Praha: PedF UK, 2014.

HŘÍBKOVÁ, Lenka. Nadání a nadaní: pedagogicko-psychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Praha: Grada, 2009.

FOŘTÍK, Václav a Jitka FOŘTÍKOVÁ. Nadané dítě a rozvoj jeho schopností. Praha: Portál, 2015.

Kurikulum češtiny jako druhého jazyka pro předškolní a základní vzdělávání, dostupné z https://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/kurikulum-cestiny-jako-druheho-jazyka

PIŠLOVÁ, Simona. Pomůcky pro všechny děti aneb Radujme se při češtině. Speciální pedagogika, roč. 22, č. 3, s. 241–247.

STEHLÍKOVÁ, Monika. Nadané dítě: jak mu pomoci ke štěstí a úspěchu. Praha: Grada, 2018.

ŠINDELÁŘOVÁ, JAROMÍRA a Svatava ŠKODOVÁ. Metodika práce s žáky-cizinci v základní škole. Ústí nad Labem: UJEP, 2012. (nebo http://www.msmt.cz/vzdelavani/zakladni-vzdelavani/cestina-jako-cilovy-jazyk-i-a-ii)

ŠTĚPÁNÍK, Stanislav a ELIÁŠKOVÁ, Klára. Výuka češtiny a žáci s SVP. Školní poradenství v praxi, 2021, č. 5, 15–21. 

Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zdravotního nebo sociálního znevýhodnění. Dostupné online z http://katalogpo.upol.cz/katalog-v-pdf/

Platná legislativa a koncepční materiály (žáci s SVP, vzdělávání žáků nadaných - dle aktuálního stavu), a další koncepční a strategické dokumenty týkající se základního a středního vzdělávání.

 

Doporučená literatura:

Adamus, Petr. Edukace žáků s poruchou autistického spektra v kontextu rozvoje klíčových kompetencí. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2014.

BABUŠOVÁ, Gabriela.  Inkluze žáka s odlišným mateřským jazykem. Didaktické studie, 2018, roč. 10, č. 2, s. 40–61.

ČECHOVÁ, Marie a Ludmila ZIMOVÁ. Multietnická komunikace, zvláště ve škole. Naše řeč, 2001, roč. 84, č. 2, s. 57–62.

ČECHOVÁ, Marie a Ludmila ZIMOVÁ. Začleňování žáků jinojazyčného původu do výuky češtiny. Český jazyk a literatura, 1999–2000, roč. 40, č. 9–10, s. 214–219.

GJUROVÁ, Naděžda. Čeština jako cizí jazyk pro začínající školáky - Metodika pro učitele. In: Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2011.  Praha: Akropolis, 2011, s. 161–179.

KAMIŠ, Karel. Výuka češtiny a diglosie žáků v multilingvním prostředí České republiky. In: Čeština – jazyk slovanský. Ostrava: Ostravská univerzita, 2001, s. 87–91.

PORTEŠOVÁ, Šárka. Rozumově nadané děti s dyslexií. Praha: Portál, 2011

PRŮCHA, Jan. Dětská řeč a komunikace: poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha: Grada, 2011.

Sborníky Asociace učitelů češtiny jako cizího (AUČCJ).

Schopler, Eric et al. Strategie a metody výuky dětí s autismem a dalšími vývojovými poruchami: příručka pro učitele i rodiče. Praha: Portál, 2011.

SMOLÍK, Filip. Teoretické přístupy k osvojování gramatiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007.

ŠKODOVA, Svatava. Domino: český jazyk pro malé cizince 1. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2010. 3 sv.

ŠKODOVÁ, Svatava. Domino: český jazyk pro malé cizince 2. Praha: Wolters Kluwer ČR, 2012. 3 sv.

ŠKODOVÁ, Svatava. Kapitoly z lingvodidaktiky češtiny jako cizího jazyka. Liberec: Technická univerzita, 2012.

ŠTĚPÁNÍK, Stanislav a ELIÁŠKOVÁ, Klára. Cesty inkluze ve výuce češtiny. Učitelský měsíčník, 2021, 10.

ZÍKOVÁ, Magdalena. Nejčastější výslovnostní chyby v češtině mluvčích slovanských a asijských jazyků. In: Sborník Asociace učitelů češtiny jako cizího jazyka (AUČCJ) 2012.  Praha: Akropolis, 2012, s. 113–129.

Příspěvky v dalších odborných časopisech, např. Didaktické studie, Cizí jazyky, SALi, NČDS.

 

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: Mgr. Petr Svoboda (31.03.2022)

Z + Zk

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK