PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Praktické poznávání přírody - OKNB4B032A
Anglický název: Practical Course Of Techniques Used In Teaching
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 10 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (28.08.2019)
Cílem tohoto předmětu je připravit studenty – budoucí učitele přírodopisu a biologie pro přípravu a vedení praktických forem výuky těchto předmětů. Studenti si během kurzu osvojí metodiku sběru, konzervace a kultivace přírodnin a vyzkouší si tvorbu širokého spektra přípravy učebních pomůcek s jejich využitím. Zdokonalí se v práci s laboratorní a terénní optikou a naučí se vytvářet a ošetřovat biologické a geologické školní sbírky. Seznámí se rovněž se zásadami zakládání a bezpečného provozu školní laboratoře, přípravy a vedení praktických cvičení a terénních exkurzí. Během kurzu si studenti vytvoří vlastní kolekci trvalých mikroskopických preparátů a dalších pomůcek, kterou mohou využít během pedagogických praxí a následně během své kariéry učitele. Protokoly z laboratorních cvičení jim později poslouží jako jakási „osobní kuchařka návodů“ pro realizaci praktických úloh. · mikroskopování a optika ve výuce · metody tvorby trvalých mikroskopických preparátů, praktické použití různých typů médií · sběr, preparace a didaktická práce s rostlinným materiálem · sběr, preparace a didaktická práce v geologii a paleontologii · sběr, kultivace a didaktická práce s prvoky · sběr, preparace a didaktická práce s bezobratlými · zpracování osteologického materiálu · dermoplastické preparáty
Literatura
Poslední úprava: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (28.08.2019)

Základní:

ALTMANN Antonín (1975). Přírodniny ve vyučování biologii a geologii. 3. uprav. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství. Knižnice metodické literatury pro učitele.

KREMER Bruno P. (2013). Mikroskop zcela jednoduše: preparace, barvení i digitální mikrofotografie krok za krokem. 1. vyd. Praha: Aventinum. Fotografické atlasy. ISBN 978-80-7151-372-8.

LIŠKOVÁ Eva (2010). Biologická školní technika: příručka k projektu Alma Mater Studiorum. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-449-5.

MOUREK Jan a LIŠKOVÁ Eva (2010). Biologické sbírky - metody sběru, preparace a uchovávání: příručka k projektu Alma Mater Studiorum. Praha: UK v Praze, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-450-1.

 

Rozšiřující:

BUCHAR Jan (1993). Práce ze zoologie: určeno posluch. přírodovědecké fakulty. 2. vyd. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-7066-711-8.

HABROVÁ Věra (1990). Mikroskopická technika. 1. vyd. Praha: SPN. ISBN 978-80-7066-149-9.

HANEL Lubomír (2001): Akvaristika. Biologie a chov vodních živočichů. I. Obecná část. Skriptum Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze.

HANEL Lubomír (2004): Akvaristika. Biologie a chov vodních živočichů. II. Speciální část. Skriptum Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze.

KŘÍSA B., PRÁŠIL K. a kol. (1994): Sběr, preparace a konzervace rostlinného materiálu. Skriptum Přírodovědecké fakulty Univerzity Karlovy v Praze.

Studijní opory
Poslední úprava: Mgr. Dagmar Říhová, Ph.D. (26.09.2019)

Posluchačům kurzu jsou k dispozici výukové prezentace používané při přednáškách, uložené v prostředí Moodle (https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7821). Vstupní údaje budou sděleny ústně.

 

10 hodin přímé výuky je věnováno zpracovávání vlastního a erárního materiálu a přípravě preparátů (viz Anotace). Obsahem nepřímé výuky je samostudium studijních opor (viz doporučená Literatura), sepisování "Kuchařky nápadů" (seminární práce detailně popisující metodiku přípravy preparátu, kterou si účastníci vyzkoušeli v průběhu přímé výuky), a účast na diskusním fóru v prostředí Moodle.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK