PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika biologie II - OKNB3B022A
Anglický název: Didactics of Biology II
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 15 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
Vyučující: doc. RNDr. Svatava Janoušková, Ph.D.
RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Prerekvizity : OKNB3B012A
Je prerekvizitou pro: OKNB3B035A, OKNB3B032A
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (27.01.2024)
Kurz navazuje na předmět Didaktika biologie I a jeho obsahem jsou speciální aspekty výuky biologie, geologie a environmentalistiky. Důraz je kladen na rozvoj praktických dovedností studenta a na jeho samostatnou činnost. V průběhu kurzu se student naučí analyzovat výuku na videozáznamu různými metodami a provádět rozbory výuky. Dále se seznámí s badatelsky orientovaným vyučováním, s přípravou na vyučovací hodiny, projekty a exkurze zaměřené na BOV a s informačními zdroji a pomůckami podporujícími zavádění BOV do výuky. Následuje téma CLIL, práce s textem, metoda kritického myšlení, pojmové mapy.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (27.01.2024)

15H přímé výuky probíhá ve formě cvičení. Obsahem nepřímé výuky je vypracování portfolia a samostudium studijních opor.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (27.01.2024)

Pavlasová, L. Přehled didaktiky biologie. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 60 s. ISBN 978-80-7290-643-7. Dostupné z: http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/02pavlasova.Kn.bl.TISK.pdf

Kalhous, Z. - Obst, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.

BOV: www.objevuj.eu, www.badatele.cz, http://home.pf.jcu.cz/~bov/, http://www.otevrena-veda.cz/,

Petr, J. Možnosti využití úloh z biologické olympiády ve výuce přírodopisu a biologie. Inspirace pro badatelsky orientované vyučování. České Budějovice: Pedagogická fakulta, 2014.

Janík, T. et al. Kvalita ve vzdělávání. Brno: Masarykova univerzita, 2013.

PAVLASOVÁ, L., HROUDA, L., TEODORIDIS, V., ANDRESKA, J., ŘÍHOVÁ, D., VANČATA, V., NOVOTNÝ, P., ŘEZNÍČEK, J., NOVOTNÁ, M. Přírodovědné exkurze ve školní praxi. Praha: UK, PedF, 2015. ISBN 978-80-7290-807-3.

PAVLASOVÁ, L. Co všechno se dá vyčíst z rodokmenu? Komenský, 2015, ročník 140, č. 1, s. 30 - 36

Výukové materiály - dostupné v MOODLE.

Zounek, J., Šeďová, K. Učitelé a technologie: Mezi tradičním a moderním pojetím. Brno: Paido, 2009.

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (27.01.2024)

1. Analýzy výukových situací s podporou videa

2. Badatelsky orientované vyučování

3. Metoda CLIL v biologii

4. Pojmové mapy

5. Práce s textem

6. Metoda kritického myšlení

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (27.01.2024)

Pro získání zápočtu je zapotřebí aktivní účast na výuce a odevzdání zpracovaného portfolia úkolů zadaných na seminářích ve formě jednoho souboru.

Zkouška probíhá ústní formou jako obhajoba odevzdaného portfolia zpracovaných úkolů.

Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (27.01.2024)

MOODLE: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8267

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK