PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Ekonaratologie - OKNB2B146B
Anglický název: Econaratology
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Další informace: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7782
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (26.09.2019)
Narativní metoda. Narativní metoda v environmentální výchově. Interdisciplinární naratologie. Narativní paradigma W. Fishera. Watzlawitckův axiom. Velký Epik V. Macury. Ústní vyprávění a oral history. Verbální X neverbální komunikace. Zahraniční představitelé narativní metody v environmentální výchově (např. Ellis, Nanson). Narativní X paradigmatický přístup. Příběhy, které změnily nahlížení na zvířata a přírodu. Biokomunikace. Humánně - animální a mezidruhová komunikace. Paměť krajiny, krajina vypráví. Landart. Etika posluchače. Mytologemy a antropomorfy. Hrdinové se speciálním vztahem ke zvířatům a přírodě (Prométheus, sv. František, Beren, Jiřík aj.). Hrdinové vychovaní zvířaty (Romulus a Rémus, Mauglí aj.). Čeští průkopníci narativní metody (Štorch, Sekora aj.) a jejich texty. Kryptoekonaratologie. 1. Teorie i praxe narativní environmentální výchovy. Cílem je rozvoj environmentální senzitivity narativní formou a osvojení si této metody práce. 2. Teorie narativní metody v pedagogice (obecně), především interdisciplinární naratologie, narativní paradigma W. Fishera, Watzlawitckův axiom, Velký Epik V. Macury, ústní vyprávění, oral history, verbální X neverbální komunikace, zahraniční představitelé narativní metody v environmentální výchově (např. Ellis, Nanson). 3. Narativní X paradigmatický přístup. Ellis Dear Katie, Volcano is a Girl! Velké příběhy (pohádky a ságy, biblické příběhy, řecké báje a pověsti, Edda, Kalevala, příběhy J.R.R.Toliena). 4. Příběhy, které změnily nahlížení na zvířata a přírodu (Adamsonová Příběh lvice Elsy, Ransome příběhy Vlaštovek a Amazonek, Krakauer Útěk do divočiny). 5. Biokomunikace. Vrba naslouchá, vrba vypráví. Mluvící zvířata (Bileámova oslice, pes Huan aj.). Brainstorming na téma možnosti humánně - animální a mezidruhové komunikace (Mowat Vlci, Tolkien Silmarillion – příběh O Berenovi a Lúthien, česká pohádka O Zlatovlásce, O Orfeovi). 6. Paměť krajiny, krajina vypráví. Práce s dobovými a současnými fotografiemi krajiny, výhody i nevýhody personifikace, landart. Letokruhy a další záznamy v přírodě. Krajina Karla Hynka Máchy. Moje tajné místo. Můj strom. Individuální vnímání příběhů (R. Bradbury Silnice, Mácha Krkonošská pouť). Tvorba vlastního příběhu. 7. Vztah člověk a příroda, vyjádření smyslu života, etika posluchače (F. Carter Škola Malého stromu, Giono Muž, který sázel stromy). 8. Fenomény napříč kulturami. Mytologemy (mluvící zvířata, draci, upíři, ptáci – poslové, okřídlení koně, pták Noh, jednorožci, stromy, které se mění v lidi a naopak, lidé, kteří rozumějí řeči zvířat, poutníci a putování, dlaci – lidé měnící se ve zvířata, ptačí lidé, proměny ve zvířata/rostliny za trest) a antropomorfy (moudrá sova, zlý vlk, chytrá liška aj.). 9. Hrdinové se speciálním vztahem ke zvířatům a přírodě (Prométheus, sv. František, Beren, Jiřík aj.). Hrdinové vychovaní zvířaty (Romulus a Rémus, Mauglí aj.). 10. Příprava ekonarativní lekce. Příběh o bříze, která zachránila Jakuba – diskuse nad článkem z Jerusalem Post – i strom může zachránit život. Aplikace příběhu : význam dutin stromě jako útočišť. O Zpívající lípě v Telecím. Doupné stromy jako klíčoví jedinci v ekosystému. Jak přesvědčit Lopachina. Člověk mezi romantickým příběhem a ziskem. (Čechov Višňový sad). Autoři a tituly vhodní pro realizaci ekonarativní metody na ZŠ a SŠ - burza. 11. Čeští průkopníci narativní metody (Štorch, Sekora aj.) a jejich texty. Kryptoekonaratologie (Němcová Babička – text o služce Voršile a včelách, Lindgrenová – Ronja dcera loupežníka, Pipi Dlouhá Punčocha aj., Čapek Apokryfy). 12. Filmy a videa v ekonaratologii.
Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (01.02.2020)

Příprava na dílčí hodiny (čtení textů dle zadání).

Zápočtový test.

Esej.

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (10.08.2017)

1. Teorie i praxe narativní environmentální výchovy. Cílem je rozvoj environmentální senzitivity narativní formou a osvojení si této metody práce.

2. Teorie narativní metody v pedagogice (obecně), především interdisciplinární naratologie, narativní paradigma W. Fishera, Watzlawitckův axiom, Velký Epik V. Macury, ústní vyprávění, oral history, verbální X neverbální komunikace, zahraniční představitelé narativní metody v environmentální výchově (např. Ellis, Nanson).

3. Narativní X paradigmatický přístup. Ellis Dear Katie, Volcano is a Girl! Velké příběhy (pohádky a ságy, biblické příběhy, řecké báje a pověsti, Edda, Kalevala, příběhy J.R.R.Toliena).

4. Příběhy, které změnily nahlížení na zvířata a přírodu (Adamsonová Příběh lvice Elsy, Ransome příběhy Vlaštovek a Amazonek, Krakauer Útěk do divočiny).

5. Biokomunikace. Vrba naslouchá, vrba vypráví. Mluvící zvířata (Bileámova oslice, pes Huan aj.). Brainstorming na téma možnosti humánně - animální a mezidruhové komunikace (Mowat Vlci, Tolkien Silmarillion – příběh O Berenovi a Lúthien, česká pohádka O Zlatovlásce, O Orfeovi).

6. Paměť krajiny, krajina vypráví. Práce s dobovými a současnými fotografiemi krajiny, výhody i nevýhody personifikace, landart. Letokruhy a další záznamy v přírodě.

Krajina Karla Hynka Máchy. Moje tajné místo. Můj strom. Individuální vnímání příběhů (R. Bradbury Silnice, Mácha Krkonošská pouť). Tvorba vlastního příběhu.

7. Vztah člověk a příroda, vyjádření smyslu života, etika posluchače (F. Carter Škola Malého stromu, Giono Muž, který sázel stromy).

8. Fenomény napříč kulturami. Mytologemy (mluvící zvířata, draci, upíři, ptáci – poslové, okřídlení koně, pták Noh, jednorožci, stromy, které se mění v lidi a naopak, lidé, kteří rozumějí řeči zvířat, poutníci a putování, dlaci – lidé měnící se ve zvířata, ptačí lidé, proměny ve zvířata/rostliny za trest) a antropomorfy (moudrá sova, zlý vlk, chytrá liška aj.).

9. Hrdinové se speciálním vztahem ke zvířatům a přírodě (Prométheus, sv. František, Beren, Jiřík aj.). Hrdinové vychovaní zvířaty (Romulus a Rémus, Mauglí aj.).

10. Příprava ekonarativní lekce. Příběh o bříze, která zachránila Jakuba – diskuse nad článkem z Jerusalem Post – i strom může zachránit život. Aplikace příběhu : význam dutin stromě jako útočišť. O Zpívající lípě v Telecím. Doupné stromy jako klíčoví jedinci v ekosystému. Jak přesvědčit Lopachina. Člověk mezi romantickým příběhem a ziskem. (Čechov Višňový sad). Autoři a tituly vhodní pro realizaci ekonarativní metody na ZŠ a SŠ - burza.

11. Čeští průkopníci narativní metody (Štorch, Sekora aj.) a jejich texty. Kryptoekonaratologie (Němcová Babička – text o služce Voršile a včelách, Lindgrenová – Ronja dcera loupežníka, Pipi Dlouhá Punčocha aj., Čapek Apokryfy).

12. Filmy a videa v ekonaratologii.

Studijní opory
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (26.09.2019)

MOODLe: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7782

14 h přímé výuky – interaktivní seminář

obsahem nepřímé výuky bude samostudium studijních opor (viz doporučená literatura) a a práce s literaturou a vypracování eseje

Studenti mohou sledovat informace o probraných tématech na http://cevv-uk-pedf.blog.cz

Upřesnění: V levé liště je třeba vybrat okénku předmětu a ve článcích vybraný semestru a formu studia.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK