PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Aktivizující metody výuky biologie - OKNB1B150B
Anglický název: Activating Methods of Biology Teaching
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2021
Semestr: oba
E-Kredity: 3
Rozsah, examinace: 0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: zimní:neurčen / neurčen (60)
letní:neurčen / neurčen (60)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
předmět lze zapsat v ZS i LS
Garant: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D.
Vyučující: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D.
PhDr. Karel Vojíř, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (27.01.2024)
Kurz se zaměřuje na možnosti využívání aktivizujících metod ve výuce přírodopisu a biologie. V rámci kurzu jsou studenti seznámeni s vybranými aktivizujícími metodami, které jsou demonstrovány na praktických příkladech uplatnění metod ve výuce přírodopisu a biologie. Pozornost je věnována praktickému vyzkoušení vybraných metod a jejich začlenění do kontextu cílů výuky a možností její realizace.
Deskriptory
Poslední úprava: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (27.01.2024)

Přímá výuka probíhá v prezenční podobě ve formě cvičení. Nepřímá výuka se skládá ze studia podkladů a literatury, přípravy výukovýc aktivit podle zadání a zpracování výstupní seminární práce.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (27.01.2024)
  • Grecmanová, H., Urbánková, E. 2007. Aktivizační metody ve výuce, prostředek ŠVP. Hanex. Olomouc. 178 s. ISBN: 80-857883-73-8.
  • Kotrba, T. – Lacina, L. Aktivizační metody ve výuce. Brno: Barrister and Principal, 2011.
  • Pavlasová, L., Hrouda, L., Teodoridis, V., Andresk, J., Říhová, D., Vančata, V., Novotný, P., Řezníček, J., Novotná, M. Přírodovědné exkurze ve školní praxi. Praha: UK, PedF, 2015. ISBN 978-80-7290-807-3.
  • Petr, J. Možnosti využití úloh z biologické olympiády ve výuce přírodopisu a biologie. Inspirace pro badatelsky orientované vyučování. České Budějovice: Pedagogická fakulta, 2014.
  • Teplá, M. a kol. Bádáme, objevujeme a zkoumáme svět kolem nás – biologie (1. díl). Praha: P3K, 2015.
  • Teplá, M. a kol. Bádáme, objevujeme a zkoumáme svět kolem nás – biologie (2. díl). Praha: P3K, 2015.
  • Králíček, I. Moderní přístupy k výuce biologie. Hradec Králové: Univerzita Hradec Králové.
  • Silbermann, M. 101 metod pro aktivní výcvik a vyučování. Praha: Portál, 1997.
  • Sitná, D. Metody aktivního vyučování. Praha: Portál, 2009.
  • Materiály v Moodle
Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (27.01.2024)
  • Praktické formy výuky (laboratorní cvičení, exkurze, praxe)
  • Využití ICT ve výuce biologie
  • Biologická témata v průřezových tématech RVP
  • Integrovaná výuka přírodovědných předmětů
  • Distanční vzdělávání v biologii
Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (27.01.2024)
Podmínkou ukončení předmětu je 1) aktivní účast na výuce a 2) zpracování hodnoceného výstupu ve formě přípravy výukového celku s využitím zadaných aktivizujících metod, jejich obhájení, modelová realizace v rámci cvičení a odevzdání v podobě seminární práce.
Studijní opory
Poslední úprava: PhDr. Karel Vojíř, Ph.D. (27.01.2024)
Moodle: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=13826
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK