PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Videoklub - OKNB1B149B
Anglický název: Videoclub
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (60)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
Vyučující: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
Anotace -
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (17.04.2017)
Seminář je založen na práci s videem jako prostředkem pro zvýšení schopnosti studentů reflektovat výuku jiného učitele i výuku svoji vlastní. V první části semináře bude student pracovat s virtuálními hospitacemi a seznámí se s různými metodikami pro jejich reflektování a hodnocení (metodika z pozice školní inspekce, metodika 3A, volná reflexe ústní i písemná, skupinová diskuse, mentorský rozhovor). Ve druhé části si studenti natočí vlastní výukové výstupy, ze kterých získají zpětnou vazbu svého působení v roli učitele. V případě jejich souhlasu budou tyto videoukázky použity i pro skupinové diskuse v semináři. Studenti budou seznámeni též s možnostmi využití videa pro výzkum ve své diplomové práci.
Literatura
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (17.04.2017)

JANÍK, T., MINAŘÍKOVÁ, E. Video v učitelském vzdělávání: teoretická východiska - aplikace - výzkum. 1. vyd. Brno: Paido, 2011, 199 s. ISBN 978-80-7315-213-0.

JANÍK, T. Kvalita (ve) vzdělávání: obsahově zaměřený přístup ke zkoumání a zlepšování výuky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 434 s. ISBN 978-80-210-6349-5.

NAJVAR, P., NAJVAROVÁ, V., JANÍK, T., ŠEBESTOVÁ, S. Videostudie v pedagogickém výzkumu. 1. vydání. Brno: Paido, 2011, 203 stran. ISBN 978-80-7315-222-2.

 Videa zachycující výukové situace

Metodický portál RVP – virtuální hospitace. Dostupné z:  http://audiovideo.rvp.cz/

PAVLASOVÁ, L. Co všechno se dá vyčíst z rodokmenu? Komenský, 2015, ročník 140, č. 1, s. 30 - 36

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (26.10.2019)

vypracování a odevzdání úkolů dle zadání (rozbory hodin dle zadané metodiky, přípravy na výuku, reflexe odučených hodin, případně další)

Sylabus
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (08.09.2017)

V rámci kurzu budou probíhat tyto aktivity:

  • rozbor zadaného videa metodikou 3A
  • volná písemná reflexe, strukturovaná reflexe

  • hromadná diskuse nad videem

  • analýza vybraných jevů ve výuce (pracovní list)

  • hodnocení dovedností pozorovaného učitele (hospitační arch)

  • přípravy na vyučovací hodinu na ZŠ, jejich ověření v praxi a natočení na video

  • reflexe vlastní výuky
  • diskuse nad reflexemi spolužáků na vlastní/cizí video

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (08.09.2017)

docházka, vypracování a odevzdání úkolů dle zadání (rozbory hodin dle zadané metodiky, přípravy na výuku, reflexe odučených hodin, případně další)

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK