PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Modelování ve výuce biologie - OKNB1B148B
Anglický název: Modeling in Biology Teaching
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (60)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Vasilis Teodoridis, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (17.04.2017)
Specializovaný povinně volitelný seminář se zabývá možnými přístupy k výuce abstraktních a obtížně vysvětlitelných jevů napříč všemi tematickými oblastmi biologie a geologie. Akcentuje používání modelů a modelování, jako jeden z důležitých doporučovaných postupů v této oblasti. Student se seznámí s komerčně dostupnými modely, s návody na modely, které může vytvořit vyučující, i s návody, které jsou vhodné pro přípravu modelů samotnými žáky. Důležitou součástí kurzu tvoří využívání ICT (počítačové modely). Seminář je založen na vlastní praktické činnosti studentů v průběhu kurzu.
Literatura
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (17.04.2017)

Donovan, J., & Venville, G. (2005). A concrete model for teaching about genes and DNA to young students. Teaching science, 51, 29–31.

Janštová, V., & Jáč, M. (2014a). Modelování ve výuce biologie (1) aneb jak žákům přiblížit některé biologické jevy. Biologie Chemie Zeměpis, 23(2), 61–65.

Janštová, V., & Jáč, M. (2014b). Modelování ve výuce biologie (2) aneb jak žákům přiblížit některé biologické jevy. Biologie Chemie Zeměpis, 23(3), 111–116.

Malacinski, G. M., & Zell, P. W. (1996). Manipulating the „Invisible": Learning Molecular Biology Using Inexpensive Models. American Biology Teacher, 58(7), 428–32.

Netradiční metody ve výuce biologie. Dostupné z: http://www.generationeurope.cz/en/publikace/111-biologie.

 

http://www.otevrena-veda.cz/

 

http://www.ucebnipomucky.net/

 

http://www.ucebni-pomucky.cz/

http://www.shoparamedik.cz/vyukovemodely/

Sylabus
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (03.02.2019)

1. Teoretická východiska didaktiky biologie a geologie pro práci s modely ve výuce

2. Učivo vhodné pro práci s modely

3. Učební úlohy využívajících modely

4. Příklady dobré praxe výuky vybraných témat s využitím modelů

5. Samostatná práce studentů – příprava na výuku zadaného tématu s využitím modelu a její prezentace na semináři

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (03.02.2019)

příprava na výuku zadaného tématu s využitím modelu a její prezentace na semináři

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK