PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy environmentální gramotnosti - OKNB1B145B
Anglický název: The fundamentals of environmental literacy
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HT]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (60)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D.
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (25.09.2019)
Cílem předmětu je seznámení se se základy environmentální gramotnosti a její praktické aplikace (jak ochránit sebe a své děti/žáky) před negativními vlivy prostředí a metodami jejího testování. Organizace zabývající se ochranou ž.p. (Greenpeace, World Wildlife Fund, UNEP, Hnutí DUHA aj.). Zařazení environmentální gramotnosti do českých kurikulárních dokumentů. Nemoci ze životního prostředí. Globální environmentální problémy a konflikty. Jak kulturní zvyklosti a politické systémy zasahují do jejich řešení. Problematika znečištění ovzduší ve vnitřním prostředí. Ochrana vody. Nebezpečné látky ve vodě. Problematika balené vody. Nebezpečné a škodlivé látky v potravinách. Rizikové látky v kosmetice. Spotřebitelství. Ochrana zvířat. Elektronika a její dopady na životní prostředí a lidské zdraví. Konflikt o území. Strategické plány rozvoje. Akční plány rozvoje. Možnosti jejich připomínkování v rámci občanské společnosti. Vymezení environmentální gramotnosti (PICA, OECD, NAAEE). Čtyři komponenty environmentální gramotnosti (znalosti, dispozice, kompetence, zodpovědné chování vůči životnímu prostředí). Environmentální gramotnost v běžném životě. Multikriteriální rozhodování. Nástroje měření environmentální gramotnosti (MEP, MSELI, SSELI, NELA). Ekologizace provozu školy. Ekoškola. 1. úvod do problematiky. PICA měření gramotností. Vymezení environmentální gramotnosti (PICA, OECD, NAAEE). Čtyři komponenty environmentální gramotnosti (znalosti, dispozice, kompetence, zodpovědné chování vůči životnímu prostředí). 2. Fyzikální a ekologické systémy. Historie ochrany přírody. Organizací zabývající se ochranou ž.p. (Greenpeace, World Wildlife Fund, UNEP, Hnutí DUHA aj.). Zařazení environmentální gramotnosti do českých kurikulárních dokumentů. 3. Globální environmentální problémy a konflikty. Jak kulturní zvyklosti a politické systémy zasahují do jejich řešení. 4. Environmentální gramotnost v běžném životě. Multikriteriální rozhodování. 5. Problematika znečištění ovzduší ve vnitřním prostředí. 6. Konflikt o území. Strategické plány rozvoje. Akční plány rozvoje. Možnosti jejich připomínkování v rámci občanské společnosti. 7. Voda. Nebezpečné látky ve vodě. Problematika balené vody. 8. Nebezpečné a škodlivé látky v potravinách. 9. Rizikové látky v kosmetice. Spotřebitelství. Ochrana zvířat. 10. Elektronika a její dopady na životní prostředí a lidské zdraví. 11. Nástroje měření environmentální gramotnosti (MEP, MSELI, SSELI, NELA). 12. Ekologizace provozu školy. Ekoškola.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (27.09.2019)

DANIŠ, P. Nové vymezení environmentální gramotnosti a návrh na její mezinárodní hodnocení v PISA 2015.

MATĚJČEK, T., BARTOŠ, J. Environmentální gramotnost učitelů a studentů učitelstvÍ. Envigogika, 2012, 7(2), 1802-3061. Retrieved from http://envigogika.cuni.cz/index.php/Envigogika/article/view/75

BROUKALOVÁ, L., BROUKAL, V., ČINČERA, J., DANIŠ, P., KAŽMIERSKI, T., KULICH, J., LUPAČ, M., MEDEK,  M. a NOVÁK, M., Cíle a indikátory pro environmentální vzdělá-vání, výchovu a osvětu v České republice. Praha : Ministerstvo životního prostředí České republiky, 2011.

ČINČERA, J. 2007. Environmentální výchova: od cílů k prostředkům. Paido, Brno, 116 s.

DLOUHÁ, J. 2012. Environmentální gramotnost – znalosti nezbytné pro výuku učitelů. [online]. Enviwiki. Dostupné z WWW [citováno 29. 6.. 2012 ]. http://enviwiki.cz/wiki/Environment%C3%A1ln%C3%AD_gramotnost_-_znalosti_nezbytn%C3%A9_pro_v%C3%BDuku_u%C4%8Ditel%C5%AF

FRANĚK, M. Nature Relatedness Scale. Český překlad škály měřící spojení s přírodou. Envigogika, 2012, 7(1).

Kolektiv 2011. Gramotnosti ve vzdělávání. Soubor studií. Výzkumný ústav pedagogický, Praha, 98 s.

ORR, D. W. 1992. Ecological Literacy: Education and the Transition to a Postmodern World. S.U.N.Y. Press, 215 s

Studijní opory
Poslední úprava: doc. PhDr. Kateřina Jančaříková, Ph.D. (25.09.2019)

MOODLe: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=7784

10H přímé výuky, z toho 5 h teorie (přednáška), 5 h interaktivní výuka (seminář)

obsahem nepřímé výuky bude samostudium studijních opor (viz doporučená literatura), zpracování eseje

Studenti mohou sledovat informace o probraných tématech na http://cevv-uk-pedf.blog.cz

Upřesnění: V levé liště je třeba vybrat okénku předmětu a ve článcích vybraný semestru a formu studia.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK