PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika biologie I - OKNB1B102A
Anglický název: Didactics of Biology I
Zajišťuje: Katedra biologie a environmentálních studií (41-KBES)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2020
Semestr: zimní
E-Kredity: 4
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z+Zk [HT]
Rozsah za akademický rok: 14 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (60)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
Vyučující: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D.
Záměnnost : OKN1302005
Je prerekvizitou pro: OKNB1B106A
Anotace -
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (17.04.2017)
Obsahem kurzu jsou základní témata z didaktiky biologie, geologie a environmentalistiky se zaměřením na výuku biologie, geologie a environmentální výchovy na základních a středních školách. Po absolvování kurzu by se měl studující orientovat ve školských dokumentech platných v ČR, ve formách a metodách vhodných pro výuku jednotlivých témat z uvedených oborů včetně didaktických zásad. Absolvent by měl znát učebnice přírodopisu, biologie a geologie dostupné v ČR a vyjmenovat hlavní kritéria výběru učebnic, měl by být schopen zvolit vhodný materiál a učební pomůcky pro výuku konkrétního tématu, vypracovat písemnou přípravu na hodinu, znát způsoby kontroly výsledků výuky, vytvořit didaktický test a navrhnout jeho klasifikaci. Měl by vysvětlit způsob organizace maturitní zkoušky z biologie. Měl by znát možnosti zapojení žáků ZŠ a SŠ do různých forem zájmové odborné činnosti. Měl by být schopen komplexně zorganizovat výuku na dané téma pro cílovou skupinu žáků nebo studentů.
Deskriptory
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (28.09.2020)

přednášky při distanční výuce budou probíhat v prostřední Adobe Connect (vstup do virtuální místnosti bude umožněn 15 minut před přednáškou)

1. blok 17.10.2020 https://el.lf1.cuni.cz/dibi_i_ks (9-12h)

2. blok 30.10.2020 https://el.lf1.cuni.cz/dibi_i_ks_2 (8-11h)

 

cvičení při distanční výuce budou probíhat v prostředí MS Teams ihned po přednáškách, tedy 17.10.2020 od 12h a 30.10.2020 od 11h

(https://teams.microsoft.com/l/team/19%3a883cbbed9c114b43b59068e784bc4a12%40thread.tacv2/conversations?groupId=07cf0a04-8784-45aa-adfa-7a93085bb0e9&tenantId=5335a395-3770-41bf-b111-59efae08bf8d)

zadávání úkolů a jejich odevzdání proběhne distančně na MOODLu

Literatura
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (17.04.2017)

Altmann, A. Metody a zásady ve výuce biologii. Praha: SPN, 1975.

Maňák, J. - Švec, V. Výukové metody. Brno: Paido, 2003.

Mojžíšek, L. Vyučovací metody. Praha: SPN, 1998.

Švec, V. - Filová, H. - Šimoník, O. Praktikum didaktických dovedností. Brno: Pedagogická fakulta MU, 1998.

Skalková, J. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2006.

Chráska, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999. 91 s. ISBN 80-85931-68-0.

Kalhous, Z. - Obst, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-571-4.

Pavlasová, L. Přehled didaktiky biologie. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2014. 60 s. ISBN 978-80-7290-643-7. Dostupné z: http://vzdelavani-dvpp.eu/download/opory/02pavlasova.Kn.bl.TISK.pdf

Zormanová, L. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4590-9.

Rámcové vzdělávací programy pro ZV a G

Prezentace vyučující - dostupné v MOODLE

Petty, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996

Slavík, J. Hodnocení v současné škole. Praha: Portál, 1999

Doulík, P., Škoda, J. Psychodidaktika. Praha: Grada, 2011. ISBN  978-80-247-3341-8.

Učebnice pro výuku přírodopisu na 2. stupni ZŠ a biologie a geologie na SŠ

Požadavky ke zkoušce
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (17.04.2017)

znalosti v rozsahu sylabu kurzu, zkouška je ústní

Sylabus
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (15.09.2020)
  1. Didaktika biologie jako vědní disciplína, její předmět, rozdělení, úkoly, struktura, metody výzkumu.

  2. Hierarchie vzdělávacích dokumentů v ČR. Národní program vzdělávání, RVP ZV, RVP G. Cíle základního a gymnaziálního vzdělávání, klíčové kompetence, vzdělávací oblasti, vzdělávací obory a průřezová témata se vztahem k výuce biologie (případně geologie).

  3. Školní vzdělávací program, možnosti zařazení biologického učiva do ŠVP, metodická podpora tvorby ŠVP, roční tematické plány výuky přírodopisu a biologie (případně geologie).

  4. Didaktické zásady výuky biologie.

  5. Organizační formy výuky biologie.

  6. Metody výuky biologie.

  7. Učebnice a ostatní literární zdroje pro výuku biologie.

  8. Materiál a ostatní učební pomůcky pro výuku biologie.

  9. Příprava učitele na vyučovací hodinu.

  10. Kontrola studia, tvorba didaktických testů, hodnocení.

  11. Maturita z biologie – nové pojetí závěrečné zkoušky.

  12. Zájmová odborná činnost z oboru biologie, geologie a ekologie – SOČ, Biologická olympiáda, Ekologická olympiáda.

  13. Podvádění studentů, strategie učitele k jeho minimalizaci v jednotlivých formách a metodách výuky biologie.

 

Cvičení:

učební styly – osobní profil, výukové aktivity

hodnocení učebnic přírodopisu

příprava na VH přírodopisu na ZŠ a biologii na SŠ

předmět přírodopis v RVP ZV a předmět biologie, geologie v  RVP G

+ doplňující didaktické úlohy dle zadání

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: RNDr. Lenka Pavlasová, Ph.D. (15.09.2020)

Zápočet:

Podmínkou udělení zápočtu je aktivní účast na cvičení (docházka) a odevzdání portfolia v elektronické podobě.

Hlavní témata obsahu portfolia:

učební styly – osobní profil, výukové aktivity

hodnocení učebnic přírodopisu

písemná příprava na hodinu pro ZŠ na dané téma

písemná přípravu na hodinu pro SŠ s využitím zadané metody výuky nebo výukové pomůcky

předmět přírodopis v RVP ZV a předmět biologie, geologie v  RVP G

+ doplňující didaktické úlohy dle zadání

 

Veškeré podklady k portfoliu budou studentům zasílány emailem, popřípadě předány přímo na cvičení.

 

Zkouška

Podmínkou účasti na zkoušce je udělení zápočtu. Zkouška probíhá ústní formou.

 

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK