PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika ICT 04 - OKN2319911
Anglický název: Didactics of Information and Communication Technology - 04
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2019
Semestr: zimní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: zimní s.:
Rozsah, examinace: zimní s.:0/0, Z+Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 16 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc.
Prerekvizity : OKN2319811
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (10.05.2019)
Didaktika ICT 04 se zaměřuje na vysvětlení teoretických principů konstruktivismu a konstrukcionismu jako východiska inovativních přístupů k výuce informaticky zaměřených předmětů a předmětů vzdělávací oblasti ICT zařazených do školního vzdělávání na ZŠ a SŠ. Objasňování těchto principů vychází z prací významných představitelů logovské kultury, zejména pak Seymoura Paperta a jeho žáků a spolupracovníků z MIT (Mitchel Resnick, aj.) a zahraničních univerzit (Gerald Futchek, Valentina Dagiene, Ivan Kalaš, aj.). Hlavní pozornost je věnována metodickým přístupům k učebním aktivitám určených žákům ZŠ a SŠ s využitím vybraných edukačních programovacích prostředí (Logo, Imagine, Scratch aj.).
Cíl předmětu -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (10.05.2019)

Předmět Didaktika ICT 04 si klade za cíl pochopit hlouběji a umět aplikovat principy kontruktivismu a konstrukcionismu ve vybraných tématech školních předmětů zaměřených na ICT. Navazuje na pojetí didaktiky jako teorie umění učit k pochopení a osvojování konceptů a dovedností, jejímž východiskem jsou teoretické principy konstruktivismu a konstrukcionismu. Objasňování těchto principů se opírá o práce významných světových představitelů, především S. Paperta a jeho žáků a dalších zástupců logovské kultury. Hlavní pozornost je věnována didaktice učebních aktivit pro žáky s využitím vybraných programovacích jazyků (Karel, Logo, Imagine, Scratch aj.).

Literatura -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (10.05.2019)

Constructionist approaches to creative learning, thinking and education: Lessons for the 21st century. Proceeedings. Constructionims 2010. (Eds) J.E.Clayson, I. Kalaš. Library and Publishing Centre, Faculty of Mathematics, Physics and Informatics, Comenius University : Bratislava, 2010.

BLAHO, A., KALAŠ, I. Imagine Logo. Učebnice programování pro děti. ComputerPress, 2006.

BLAHO, A., KALAŠ, I. Tvorivá informatika. 1. zošit z programovania. SPN : Bratislava, 2005.

BLAHO, A., KALAŠ, I. Comenius Logo: tvorivá informatika. 1. časť. GL Group : Bratislava, 1998.

BLAHO, A., KALAŠ, I. Comenius Logo: tvorivá informatika. 2. časť. GL Group : Bratislava, 1998.

HEJNÝ, M., KUŘINA, F. Dítě, škola a matematika. Portál : Praha, 2001.

HILLIS, W.D. Vzor v kameni. Jednoduché myšlenky, které řídí počítače. Academia : Praha, 2003.Informatics in Schools. Contributing to 21st Century Education. I. kalaš, R.T. Mittermeir (Eds.). Springer, 2011.

KALAŠ, I. a kol. Konštrukcionizmus. Od Piageta po školu v digitálnom veku. Hlavní referát přednesený na DIDINFO 2011.

KALAŠ, I. a kol. Premeny školy v digitálnom veku. SPN - Mladé letá : Bratislava, 2013.

MIKOLAJOVÁ, K. Začíname programovať v prostredi Scratch - učebný materiál pre žiakov 5.-7. ročníka ZŠ. Sborník DIDINFO 2012. banská bystrica, 2012.

MIKOLAJOVÁ, K. vytváranie hier v prostredí Scratch - cesta k programovaniu na II. stupni ZŠ. Sborník DIDINFO 2011. Banská Bystrica, 2011.

PAPERT, S. Mindstorms: Children, Computers, And Powerful Ideas. 1980.

SALANCI, Ľ. Tvorivá informatika. 1. zošit o obrázkoch. SPN : Bratislava, 2005.

VARGA, M. BLAHO, A., ZIMANOVÁ Algoritmy s Logom. Informatika pre gymnáziá. Tematický zošit. SPN : Bratislava, 1999.

SLAVÍK, J., CHRZ, V., ŠTECH, S. et al. (2013) Tvorba jako způsob poznávání. Praha : Karolinum, 2013.

SLAVÍK, J., JANÍK, T., NAJVAR, P., KNECHT, P. (2017) Transdisciplinární didaktika. O učitelském sdílení znalostí a zvyšování kvality výuky napříč obory. Masarykova univerzita, 2017.

Sborníky konferencí DIDINFO pořádané Fakultou prirodných vied, UMB Banská Bystrica.

 

Požadavky ke zkoušce -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (10.05.2019)

Požadavky ke zkoušce

  • Zkouška zaměřená na ověření vědomostí tematických okruhů a dovedností aplikovat teoretické poznatky při řešení pedagogických situací, v nichž se uplatňují konstruktivistické přístupy k výuce temat vzdělávací oblasti ICT
Sylabus -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (10.05.2019)

OBJASNĚNÍ POJMŮ KONSTRUKTIVISMUS. KONSTRUKCIONISMUS. LOGOVSKÁ KULTURA.
PROGRAMOVACÍ JAZYKY KAREL, LOGO, IMAGINE, SCRATCH.
• Seznámení se základy práce s programovacími jazyky Karel, Logo, Imagien, Scratch.
• Návrh a analýza učebních aktivit s využitím těchto programovacích jazyků.
KONSTRUKTIVISTICKÉ PŘÍSTUPY K VYBRANÝM TÉMATŮM VZDĚLÁVACÍ OBLASTI ICT NA ZŠ ŠKOLE.
• Návrh učebních aktivit pro vybraná témata vzdělávací oblast ICT, jejichž metodické řešení je založeno na konstruktivistickém přístupu k učení žáků.

Podmínky zakončení předmětu -
Poslední úprava: doc. RNDr. Miroslava Černochová, CSc. (10.05.2019)

Podmínky k zápočtu:

  • Aktivní práce a úspěšné splnění všech úloh zadaných k řešení v prezenční výuce
  • Aktivní práce a splnění všech úloh zadaných v systému on-line podpory prezenšní výuky
  • Zpracování semestrální práce zaměřené na metodické zpracování vybraného tématu vzdělávací oblasti ICT, v němž se uplatňují konstruktivistické a konstrukcionistické přístupy k žákovu učení.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK