PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Tvorba didaktických materiálů - OKN2319814
Anglický název: Designing of Instructional Materials
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, KZ [HS]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Josef Procházka, Ph.D.
doc. PhDr. Vladimír Rambousek, CSc.
PhDr. Jakub Lapeš
Prerekvizity : OKN2319712
Je prerekvizitou pro: OKN2319913
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: PhDr. Jakub Lapeš (21.02.2017)
Předmět Tvorba didaktických materiálů doplňuje z pohledu konkretizace směrů a možností využití specifického druhu didaktických prostředků předměty prvého semestru studia. Jeho posláním je vybavit studenty příslušnými vědomostmi a kompetencemi, které mohou spolu s teoretickými poznatky ostatních předmětů efektivně aplikovat během své prvé pedagogické praxe. Cílem předmětu je seznámit studenty se soudobými technickými prostředky využívanými v edukaci, resp. jejich komplexy, zejména pak s prostředky interaktivními, s jejich technologickými charakteristikami, edukačním potenciálem, způsoby jejich funkční implementace a využití daných možností ve vzdělávání. Tematicky se předmět zaměřuje na základní terminologické konstrukty oblasti didaktických prostředků, problematiku standardních a digitálních výukových objektů, charakteristické vlastnosti a specifické rysy technických prostředků z hlediska edukace, didaktické aspekty a funkce technických výukových prostředků a především na poznání parametrů a didaktických specifik vybraných soudobých technických výukových prostředků. Uvažována je zde především oblast mobilních technologií a oblast interaktivní techniky.
Literatura
Poslední úprava: RAMBO/PEDF.CUNI.CZ (04.01.2012)

·       BĚLOHLÁVKOVÁ, V. 33 rad jak úspěšně prezentovat. Brno : ComputerPress, 2004. 110 s. ISBN 80-251-0326-9

·       DOSTÁL, J. Učební pomůcky a zásada názornosti. 2008. Dostupný z WWW: < http://nazornost-ucebni-pomucky.xf.cz/ucebni_pomucky_a_zasada_nazornosti.pdf >.  

·       GESCHWINDER, J., RŮŽIČKA, E., RŮŽIČKOVÁ, B. Technické výukové prostředky ve výuce. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého, 1995. ISBN 80-7067-584-5

·       KALHOUS, Z., OBST, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002. 448 s. ISBN 80-7178-235-X.

·       LEE, M., BETCHER, CH. The Interactive Whiteboard Revolution. Australian Council Educational Research, 2009. ISBN 0864318170

·       NÖLLKE, C. Umění prezentace: jak přesvědčivě, srozumitelně a působivě prezentovat. 1. vyd. Praha : Grada, 2004. 111 s.  ISBN 80-247-9057-2

·       PAVELKA, J. Vyučovacie prostriedky v technickej výchove. Prešov : FHPV PU, 1999. 199 s. ISBN 80-88-722-68-3.

·       RAMBOUSEK, V. a kol. Technické výukové prostředky, Praha: SPN, 1989.

·       RAMBOUSEK, V. Funkce technických výukových prostředků ve vyučovacím procesu. In: Didaktická technologie. Praha : Karolinum, 1994, s. 42 - 90.

·       ROBLYER, M.D. Integrating Educational Technology into Teaching, Upper Saddle River : Pearson Education, 2004, ISBN 0-13-117392-8

·       ROTPORT, M.. Didaktická technika. Praha: Vysoká škole ekonomická, 2003.  ISBN 80-245-0481-2.

·       VOOGT, J. , KNEZEK, G. (ed.) International Handbook of Information Technology in Primary and Secondary Education. Springer Science+Business Media, LLC, 2008. ISBN 9780387733142.

·       Česká škola < http://www.ceskaskola.cz/ >

·       Portál na podporu interaktivní výuky: < http://www.veskole.cz/ >

·       Stránky společnosti AV Media:  < http://www.avmedia.cz/ >

·       Stránky společnosti Luidia: < http://www.e-beam.com/ >

·       Stránky společnosti Promethean: < http://www.prometheanworld.com / >

 

Sylabus -
Poslední úprava: PhDr. Jakub Lapeš (21.02.2017)

Didaktika Technických výukových prostředků

·       Základní terminologické konstrukty oblasti, prostředky didaktické techniky, technické prostředky v edukaci, technické výukové prostředky

·       Vlastnosti a specifické rysy technických prostředků z hlediska edukace

·       Didaktické aspekty a funkce technických výukových prostředků

Didaktická specifika technických prostředků

·       Historické aspekty technických výukových prostředků

·       Nepromítaný a promítaný záznam

·       Videozáznamy a zvukové záznamy

·       Prezentace

·       Vnitřní a vnější zpětná vazba

·       Vzdělávací prostředí

·       Webcasting a educasting

·       Řídicí systémy

·       Produkční systémy

Interaktivní systémy a Technologie

·       Interaktivní tabule, druhy, možnosti využití

·       Softwarová podpora

·       Zásady a způsoby práce s interaktivními tabulemi

·       Tvorba interaktivních prezentací

Mobilní technologie

·       Tablety, telefony

Výukové objekty

·       Použití autorských systémů pro tvorbu výukových objektů

·       Výukové objekty a možnosti jejich tvorby

·       Základní kritéria hodnocení výukových objektů

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Jakub Lapeš (21.02.2017)
  • Včasné odevzdání závěrečné práce dle pokynů vyučujícího
  • Osobní obhajoba závěrečné práce
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK