PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Didaktika ICT 02 - OKN2319811
Anglický název: ICT didactics 02
Zajišťuje: Katedra informačních technologií a technické výchovy (41-KITTV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: letní
E-Kredity: 5
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z+Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 16 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Ondřej Neumajer, Ph.D.
Prerekvizity : OKN2319711
Je prerekvizitou pro: OKN2319915, OKN2319911
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace -
Poslední úprava: NEUMAJER/PEDF.CUNI.CZ (24.02.2013)
Předmět OKN2319811 navazuje na předchozí výuku didakticky zaměřených předmětů studia informačních a komunikačních technologií, zvláště pak na příslušné tematické celky z Edukační technologie a Didaktika ICT 01 a má úzký vztah s předmětem ICT ve vzdělávání. Předmět se zaměřuje především na problematiku využívání nových médií a nových technických a technologických didaktických prostředků, které ovlivňují vzdělávání a které lze využívat jako učební zdroje a opory pro informační výchovu, zejm. čtečky elektronických knih, tablety, 1:1 computing, cloud computing atp. Dalším významným tématem, jemuž předmět Didaktika ICT 02 věnuje pozornost, jsou způsoby a metody používané k ověřování ICT dovedností, informační gramotnosti a informační výchovy u žáků v ČR a v zahraničí, např. mezinárodní výzkum International Computer and Information Literacy Study (ICILS), European Computer Driving Licence (ECDL), Programme for the International Assessment of Adult Competencies (PIAAC) atp. Součástí předmětu je problematika standardů ve vzdělávací oblasti ICT v RVP. V souladu s převažující didakticko-metodickou orientací druhého cyklu studia je cílem předmětu rozvinout schopnost studentů didakticky a technicky vhodným způsobem vytvářet vhodné učební materiály a úlohy, které splňují základní testologické parametry a tak celkově zlepšit způsobilost studentů ve směru praktické aplikace informační výchovy ve výuce. Součástí tohoto tématu je seznámení s platformami pro vytváření elektronických učebnic a digitálních učebních materiálů.
Literatura
Poslední úprava: NEUMAJER/PEDF.CUNI.CZ (20.02.2015)

• BRDIČKA, B. Role internetu ve vzdělávání. AISIS, Kladno 2003, ISBN 80-239-0106-0, http://it.pedf.cuni.cz/~bobr/role/.
• BRDIČKA, B., NEUMAJER, O., RŮŽIČKOVÁ, D. ICT v životě školy - Profil školy21. Metodický průvodce. Praha : Národní ústav pro vzdělávání, 2012.
• BROŽ, J. Testologie didaktického testu. Praha : CERMAT, 28. 5. 2009.
• CHRÁSKA, M.: Didaktické testy, Brno : Paido 1999
• KALAŠ, I. Spoznávame potenciál digitálnych technológií v predprimárnom vzdelávaní. Analytická štúdie. UNESCO, 2011. Ústav informácií a prognóz školstva : Bratislava, 2011
• KALHOUS Z., OBST O. a kol.: Školní didaktika. Portál, Praha 2002.
• Katalog požadavků zkoušek společné části maturitní zkoušky, Informatika.Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání, 2010. Dostupné on-line http://www.novamaturita.cz/katalogy-pozadavku-1404033138.html
• Key Data on Education in Europe 2012. EURYDICE. Education, Audiovisual and Culture Executive Agency. 2012.
• Key Data on Learning and Innovation through ICT at School in Europe 2011. EURYDICE. Education, Audiovisual and Culture Executive Agency. 2011.
• LEPIS, O. Teorie a praxe tvorby výukových materiálů. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci 2010. ISBN 978-80-244-2489-7
• MAŇÁK, J., ŠVEC, V. Výukové metody. Brno : Paido, 2003.
• PRŮCHA, J. Moderní pedagogika. Praha : Portál, 1997.
• SCHINDLER, R a kol. Rukověť autora testových úloh. Praha : Centrum pro zjišťování výsledků vzdělávání, 2006. ISBN 80-239-7111-5. Dostupné on-line http://www.cermat.cz/rukovet-autora-testovych-uloh-1404034186.html.
• SKALKOVÁ, J. Obecná didaktika. Praha : ISV, 1999.
• STARÝ, K., DVOŘÁK, D., GREGER, D., DUSCHINSKÁ, K. Profesní rozvoj učitelů. Praha : Karolinum, 2012. ISBN 9788024620879.
• ZOUNEK, J., SUDICKÝ, P. E-learning učení (se) s online technologiemi. Praha : Wolters Kluwer, 2012. ISBN 978-80-7357-903-6.


• Česká škola <http://www.ceskaskola.cz/>
• Metodický portál RVP.CZ <http://www.rvp.cz/>
• European Schoolnet The Learning Resource Exchange for Schools < http://lreforschools.eun.org/>
• Nová Maturita < http://www.novamaturita.cz/>
• Textové materiály a soubory předávané v průběhu semestru

Sylabus
Poslední úprava: NEUMAJER/PEDF.CUNI.CZ (20.02.2015)

Nové technologie ovlivňující vzdělávání

  • Rethinking Education: Opening Up Education (Evropská Komise 2013), NMC Horizon Report Europe: 2014 Schools Edition a další plány a predikce dopadů vývoje technologií na vzdělávání a školství
  • čtečky elektronických knih, tablety, chytré telefony, ultrabooky, 1:1 computing, cloud computing, fenomeny BYOD, OER, MOOC, VLE, PLE, rozšířená realita
  • elektronické učebnice, interaktivní učebnice, digitální učební materiály
  • platformy pro vytváření elektronických učebnic a digitálních učebních materiálů

 Ověřování ICT dovedností, informační gramotnosti a informační výchovy u žáků

 

  • základy vytváření učebních materiálů a úloh
  • standardy ve vzdělávání a v kurikulu, standardy vzdělávací oblasti ICT RVP ZV a G
  • International Computer and Information Literacy Study (ICILS)
  • European Computer Driving Licence (ECDL)
  • Programme for the International Assessment of Adult Competencies (PIAAC)
  • standardy informační gramotnosti a ověřování dovedností NIQES (ČŠI)
  • další systémy a aktivity, např. Ingot (JSI), Tajemství informační gramotnosti (TIGR) a Gepard (SCIO), IT Fitness (NAEP), Bobřík informatiky 

 

Vybrané nástroje podpory pedagogickÉ praxe prostřednictvím technologií

  • difuze technologií ve škole 21. století, difuzní model, plánovací a evaluační nástroje Profil Škola21
  • systém dalšího vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti ICT, aktuální situace a plány vzdělávací politiky
  • digitální učební materiály (DUM), úložiště výukových objektů na Internetu
  • moderní on-line způsoby a metody vzdělávání pedagogických pracovníků, např. masivní otevřené on-line kurzy (MOOC), webináře, webcasting a educasting atp.
 
Univerzita Karlova | Informační systém UK