PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Školní hodnocení žáků - OKN231435
Anglický název: School assessment
Zajišťuje: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2022
Semestr: letní
E-Kredity: 6
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z+Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 12 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (30)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. Karel Starý, Ph.D.
PhDr. Veronika Laufková, Ph.D.
Prerekvizity : OKN231413
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (11.02.2018)
Výrazně se proměňující společenský kontext, civilizační a kulturní faktory kladou nové požadavky na pojetí a kvalitu vzdělávání. Jsou formulována nová očekávání směrem ke škole, jejím rolím a funkcím, cílům, obsahu i strategiím výuky, a k práci klíčových aktérů školního vzdělávání. Tyto změny si vyžádaly nové přístupy rovněž ve způsobech hodnocení. Začalo být preferováno kvalitativní, formativní, zpětnovazební, individualizované a diagnostic¬ké hodnocení a pozitivní přístup k chybě žáka. Na tyto změny bude reagovat také náplň kurzu. Předmět zorientuje studenty v aktuálních zahraničních i domácích trendech hodnocení žáků, ve srovnávacím kontextu poukáže na hlavní cesty rozvoje školního hodnocení, zejména v oblasti formativního hodnocení, a na možnosti jejich využití při zvyšování kvality vlastní výuky. Teoretický rámec bude doplněn o konkrétní náměty, jak teoretické poznatky převést do každodenní praxe. Propojení teorie s praxí pomocí příkladů získaných rámci výzkumu na českých školách má za cíl inspirovat studenty v jejich každodenní pedagogické činnosti, podnítit jejich zájem o učitelskou profesi a přispět ke zkvalitnění výuky.
Cíl předmětu
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (11.02.2018)

Cílem předmětu je zvýšit informovanost studentů o způsobech hodnocenív současné české škole a motivovat je k používání široké škály metod hodnocení podporujících kvalitu výuky, zejména k zavádění formativního hodnocení, které motivuje žáky k učení a zlepšuje jejich výsledky.

Literatura
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (11.02.2018)

Základní studijní literatura (v českém jazyce):

Andrášová, H. (Ed.) (2006) Slovní hodnocení na 2. stupni ZŠ. Praha: Raabe.

Dwecková, C. S. (2017). Nastavení mysli: nová psychologie úspěchu, aneb, naučte se využít svůj potenciál. V Brně: Jan Melvil Publishing.

Hansen Čechová, B. (2009). Nápady pro rozvoj a hodnocení klíčových kompetencí žáků. Praha: Portál.

Kasíková, H. (2016). Kooperativní učení, kooperativní škola. Praha: Portál.

Kolář, Z., & Šikulová, R. (2009). Hodnocení žáků. Praha: Grada.

Košťálová, H., & Straková, J. (2008). Hodnocení. Důvěra, dialog, růst. Praha: SKAV.

Košťálová, H., Miková, Š., Stang, J. (2012). Školní hodnocení žáků a studentů se zaměřením na slovní hodnocení. Praha: Portál.

Kratochvílová, J. (2011). Systém hodnocení a sebehodnocení žáků. Brno: MSD.

Slavík, J. (1999). Hodnocení v současné škole. Praha: Portál.
Stará, J. (Ed.) (2006) Slovní hodnocení na 1. stupni ZŠ. Praha: Raabe.

Starý, K., Laufková, V. a kol. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Praha: Portál.

Šeďová, K., Švaříček, R. a Šalamounová, Z. (2012). Komunikace ve školní třídě. Praha: Portál.

William, D., Leahyová, S. (2016). Zavádění formativního hodnocení. Praktické techniky pro základní a střední školy.  EDUkační LABoratoř

Doporučená studijní literatura

Andrade, H. L., & Cizek, G. J. (2010). Handbook of formative assessment. New York: Routledge.

Články Blacka, Wiliama a kol: 1998, 2004, 2005, 2010.

Earl, L. M. (2003). Assessment as learning: using classroom assessment to maximize student learning. Thousand Oaks: Corwin, Press.

Hattie, J., & Timperley, H. (2007). The power of feedback. Review Of Educational Research, 77(1), 81–112.

Heritage, M. (2007). Formative Assessment: What Do Teachers Need to Know and Do? Phi Delta Kappan, 89(2), 140–145.

Heritage, M. (2010). Formative assessment and next-generation assessment systems: Are we losing an opportunity? Washington, D.C.: Council of Chief State School Officers.

Chappuis, J. (2009). Seven strategies of assessment for learning. Boston: Allyn & Bacon.

Looney, J. W. (2009). Assessment and Innovation in Education. OECD Education Working Papers. Dostupné z http://dx.doi.org/10.1787/222814543073

Lukášová, H. (Ed.). (2012). Proměny pojetí vzdělávání a školního hodnocení.. Praha: Asociace waldorfských škol.

Wiliam, D. (2011). Embedded formative assessment. Bloomington, IN: Solution Tree Press.

 

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (11.02.2018)

Témata:

1. Školní hodnocení žáků a koncepce vzdělávání

2. Funkce školního hodnocení

3. Sumativní a formativní hodnocení

4. Tři pohledy na školní hodnocení: assessment of learning, assesment for learning, assessment as learning

5. Co je a co není formativní hodnocení; Proč formativní hodnocení využívat – jaké to přináší výsledky (mezinárodní a české výzkumy)

6. Metody/klíčové strategie formativního hodnocení ve výuce: stanovování výukových cílů, stanovování kritérií hodnocení (úspěchu), zpětná vazba ve formativní funkci

7. Povzbuzování žáků k většímu úsilí (reinforcement) – projevování vysokých očekávání,pochvala a její dopady na učení žáků, práce s chybou, žákovské portfolio jako nástroj učení žáků, hodnocení ve výchovách, třídní schůzky učitel – žák – rodič, sebereflexe učitele

8. Sebehodnocení žáků, vrstevnické hodnocení žáků (žáci jako vlastníci svého učení a hodnocení)

9. Příklady dobré praxe – konkrétní ukázky a náměty z praxe zahraničních i českých základních škol

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (11.02.2018)

Průběžný úkol 1

Reflexe dosud používaných praktických postupů školního hodnocení v kontextu aktuálních trendů a potřeb žáků (silné a slabé stránky)

Průběžný úkol 2

Akční plán zavádění formativního hodnocení do výuky (jak budete zavádět formativní hodnocení do své výuky):

 1. Metoda, kterou chystám vyzkoušet:

2. Proč jsem se pro ni rozhodl/a:

3. V jakém ročníku a předmětu/předmětech ji budu realizovat:

4. Jaké techniky se chystám využít a proč:

5. Jak poznám, že se mi daří tuto metodu/strategii/techniku rozvíjet:

Průběžný úkol 3

Realizace akčního plánu zavádění formativního hodnocení do výuky, tj. zavedení jedné z metod či technik do výuky,

 

Závěrečná práce

Prezentace (před vyučujícím a studenty, kteří poskytují prezentujícímu konstruktivní zpětnou vazbu) akčního plánu, tj. zavedení jedné z metod či technik do výuky a její reflexe.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK