PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Vzdělávací politika - OKN231413
Anglický název: Education Policy
Zajišťuje: Ústav výzkumu a rozvoje vzdělávání (41-UVRV)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2017
Semestr: letní
E-Kredity: 2
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Zk [HS]
Rozsah za akademický rok: 8 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (40)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: nevyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: PhDr. David Greger, Ph.D.
Neslučitelnost : OKN231410, OKN231411
Prerekvizity : OKN231404
Je neslučitelnost pro: OKN231411, OKN231410
Je prerekvizitou pro: OKN231434, OKN231432, OKN231433, OKN231435
Výsledky anket   Termíny zkoušek   Rozvrh   Nástěnka   
Anotace
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (16.03.2015)
Vzdělávací politika a teorie vzdělávací politiky Instituce, dokumenty, legislativa Trendy ve vývoji vzdělávací politiky ve světě a u nás Proměny školního vzdělávání, futurologie vzdělávání, scénáře školy budoucnosti
Literatura
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (16.03.2015)

Bîrzea, C. Reformní proces ve školství transformujících se zemí střední a východní Evropy. In: Reformy školství ve střední a východní Evropě. Praha: Ústav pro informace ve vzdělávání, 1999.

GREGER, D. Dvacet let českého školství optikou teorií změny vzdělávání v post-socialistických zemích. Orbis scholae, 2011, roč. 5, č. 1, s.9-22. ISSN 1802-4637.

Greger, D., Walterová, E.; (eds.) Towards Educational Change: The Transformation of Educational Systems in Post-communist Countries. New York: Routledge, 2012. ISBN 978-0-415-88490-7.

Kalous, J.; Veselý, A. (Eds.) Teorie a nástroje vzdělávací politiky. Praha: Karolinum, 2006.

Kalous, J.; Veselý, A. (Eds.) Vzdělávací politika České republiky v globálním kontextu. Praha: Karolinum, 2006.

KOTÁSEK, J. Budoucnost školy a vzdělávání. In WALTEROVÁ, E. a kol.: Úloha školy v rozvoji vzdělanosti. II. díl. 10. kap. Brno : SVP, 1999.

Kotásek, J. Vzdělávací politika a rozvoj školství v České republice po roce 1989 - 1. Časť a 2. Časť. Technológia vzdelávania, 2005, č. 3, 7-11. 

MŠMT Národní program rozvoje vzdělávání v České republice: Bílá kniha. Praha : ÚIV - Taunus, 2001.

OECD - MŠMT priority pro českou vzdělávací politiku. Praha : ÚIV, 1999.

OECD Celoživotní učení pro všechny. Praha : Učitelské noviny - Gnosis, 1997.

OECD Zprávy o národní politice ve vzdělávání: Česká republika. Praha : PedF UK - ÚIV, 1996.

UNESCO Učení je skryté bohatství. Zpráva Mezinárodní komise UNESCO "Vzdělávání pro 21. století". Praha : PedF UK - ÚIV, 1997.

Straková, j.; greger, d.; kalous, j.; košťálová, h.; polechová, p.; simonová, j.; šteffl, o.; veselý, a.  Analýza naplnění cílů Národního programu rozvoje vzdělávání v České republice (Bílé knihy) v oblasti předškolního, základního a středního vzdělávání. Praha: MŠMT, 2009. dostupné online: http://www.msmt.cz/uploads/soubory/zakladni/AV_evaluace_BK.pdf

Zákon o pedagogických pracovnících a o změně některých zákonů. Sbírka zákonů ČR, č. 563/2004.

Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání. Sbírka zákonů ČR, č. 561/2004.

 

Čerych, L.; Kotásek, J.; Kovařovic, J.; Švecová, J. The Education Reform Process in the Czech Republic. In Strategies for Educational Reform: From Concept to realisation. Strassbourg : Council of Europe Publishing, 2000.

Demeuse, M.; Frandji, D.; Greger, D.; Rochex, J.-Y. (Eds.) Educational Policies and Inequalities in Europe. London: Palgrave Macmillan, 2012. ISBN 978-0-23030-203-7.

Kalous, J.; Veselý, A. (Eds.) Vybrané problémy vzdělávací politiky. Praha: Karolinum, 2006.

Polyzoi, E.; Fullan, M.; Anchan, J.P. (Eds.) Change Forces in Post-Communist Eastern Europe: Education in transition. London: RoutledgeFalmer, 2003.

Rizvi, F.; Lingard, B. p. Globalizing Education Policy. London: RoutledgeFalmer, 2010.

SYKES, G.; SCHNEIDER, B.; PLANK, D.N. Handbook of Education Policy Research.  New York, Routledge, 2009

Sylabus
Poslední úprava: PhDr. Veronika Laufková, Ph.D. (16.03.2015)

Teorie a nástroje vzdělávací politiky

1. Vzdělávací politika jako vědní obor a různé přístupy k analýze a tvorbě vzdělávací politiky.

2. Aktéři vzdělávací politiky, instituce v ČR, které se podílejí na vytváření strategií a vzdělávací politiky v jednotlivých oblastech (rezortní pracoviště MŠMT aj.)

3. Internacionalizace vzdělávací politiky, role mezinárodních a nadnárodních organizací (EU, OECD, UNESCO, aj.), mezinárodní výzkumy (PISA, TIMSS, PIRLS, TALIS, aj.) a scénáře školy budoucnosti (OECD Schooling for Tomorow).

Vývoj vzdělávací politiky v ČR od roku 1989

4. Dokumenty vzdělávací politiky a různé koncepční dokumenty, plány reforem školství od roku 1989 do současnosti (koncepční dokumenty do roku 2001, Bílá kniha a Zelená kniha, Strategie celoživotního učení, Dlouhodobý záměr MŠMT, Dlouhodobé záměry krajů, aj.).

5. Zhodnocení vývoje vzdělávání a  vzdělávací politiky v ČR od roku 1989 do současnosti:

-  Teorie transformace a tranzice společnosti aplikované na sféru vzdělávání (fáze a dimenze transformace a proměn vzdělávání od roku 1989 do současnosti)

- Srovnání s vývojem společnosti a vzdělávání v dalších post-socialistických zemích, především zemích Visegrádu.

- Hodnocení a analýza naplňování cílů Bílé knihy (Straková et al.) a další analýzy vývoje školství v ČR (OECD, McKinsey aj.)

Vybrané problémy vzdělávací politiky v ČR

Témata budou vybíraná dle aktuálního vývoje v oblasti vzdělávací politiky ČR.

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK