PředmětyPředměty(verze: 945)
Předmět, akademický rok 2023/2024
   Přihlásit přes CAS
Základy psycholingvistiky v předškolním vzdělávání - OKN03C405C
Anglický název: Basics of Psycholinguistics in Preschool Education
Zajišťuje: Katedra českého jazyka (41-KCJ)
Fakulta: Pedagogická fakulta
Platnost: od 2023
Semestr: letní
E-Kredity: 3
Způsob provedení zkoušky: letní s.:
Rozsah, examinace: letní s.:0/0, Z [HT]
Rozsah za akademický rok: 6 [hodiny]
Počet míst: neurčen / neurčen (neurčen)
Minimální obsazenost: neomezen
4EU+: ne
Virtuální mobilita / počet míst pro virtuální mobilitu: ne
Stav předmětu: vyučován
Jazyk výuky: čeština
Způsob výuky: kombinovaný
Způsob výuky: kombinovaný
Poznámka: předmět je možno zapsat mimo plán
povolen pro zápis po webu
při zápisu přednost, je-li ve stud. plánu
Garant: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.
Vyučující: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D.
Anotace
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (29.01.2024)
Předmět navazuje na poznatky z psycholingvistiky získané v bakalářském studiu a významně je prohlubuje. Cílem předmětu je seznámit studenty se zákonitostmi produkce a percepce lidské řeči. Studenti si osvojí poznatky o vývoji kognice ve vztahu k řečovému vývoji v různých věkových obdobích. Seznámí se s nejnovějšími poznatky z psycholingvistiky, které se vztahují k vrozenosti jazyka, a se současnými psycholingvistickými paradigmaty a argumentací. Osvojí si současné poznatky týkající se specifik lidského jazyka, mentálního lexikonu a mentální gramatiky. Témata: 1.) Specifika psycholingvistického přístupu k analýze jazykových jevů, živá psycholingvistická paradigmata.2.) Mentální struktury individua spjaté s řečovou činností, mentální encyklopedie, mentální slovník, mentální gramatika.3.) Řečový mechanismus člověka, mentální průběh produkce a percepce textů a jeho modelování.4.) Jazyk a kognice, metafora jako projev ekonomie myšlení. 5.) Akvizice mateřštiny z hlediska různých typologií jazyků, učení se cizímu jazyku, bilingvismus.
Literatura
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (29.01.2024)

ALTMAN, F. Výstup na babylonskou věž. Otázky jazyka, mysli a porozumění. Praha: Triáda, 2005. ISBN: 978-80-86138-70-4

FERNÁNDEZ, E. M.; CAIRNS, H. S. Základy psycholingvistiky. Praha: Karolinum, 2014. ISBN: 978-80-24624-35-8

KARMILOFF, K; KARMILOFF-SMITH, A. Pathways to language. From fetus to adolescent. Harvard University Press: Cambridge, Mass., 2002. ISBN: 978-06-74008-35-9

LAKOFF, G.; JOHNSON, M. Metafory, kterými žijeme. Brno: Host, 2002. ISBN: 80-7291-071-6

PINKER, S. Jazykový instinkt. Praha: Dybbuk, 2010. ISBN: 978-80-7438-006-8

PRŮCHA, J. Dětská řeč a komunikace. Poznatky vývojové psycholingvistiky. Praha. Grada, 2011. ISBN: 978-80-247-3603-7

SMOLÍK, F.; SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, G. Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada, 2014. ISBN: 978-80-247-4240-3

STERNBERG, R. Kognitivní psychologie. Praha: Portál, 2009. ISBN: 978-80-73676-38-4

 

 

Sylabus
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (29.01.2024)

1.) Specifika psycholingvistického přístupu k analýze jazykových jevů, živá psycholingvistická paradigmata.

2.) Mentální struktury individua spjaté s řečovou činností, mentální encyklopedie, mentální slovník, mentální gramatika.

3.) Řečový mechanismus člověka, mentální průběh produkce a percepce textů a jeho modelování.

4.) Jazyk a kognice, metafora jako projev ekonomie myšlení.

5.) Akvizice mateřštiny z hlediska různých typologií jazyků, učení se cizímu jazyku, bilingvismus.

Podmínky zakončení předmětu
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (29.01.2024)

Zápočtový test. 

Studijní opory
Poslední úprava: doc. PhDr. Pavla Chejnová, Ph.D. (29.01.2024)

Odkaz na kurz v Moodle je: https://dl1.cuni.cz/course/view.php?id=8878 (heslo pro hosta je akreditacePPV2020).

 
Univerzita Karlova | Informační systém UK